Här är huvudnyheterna i Mac OS X "Lion"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Igen, på diverse otrevligheter och flame.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

Mac OS X v10.0 "Cheetah" - March 24, 2001
Mac OS X v10.1 "Puma" - September 25, 2001 (6 months)
Mac OS X v10.2 "Jaguar" - August 24, 2002 (11 months)
Mac OS X v10.3 "Panther" - October 24, 2003 (13 months)
Mac OS X v10.4 "Tiger" - April 29, 2005 (18 months)
Mac OS X v10.5 "Leopard" - October 26, 2007 (30 months)
Mac OS X v10.6 "Snow Leopard" - August 28, 2009 (22 months)
Mac OS X v10.7 "Lion" - July 20, 2011 (22 Months)

verkar hyffsat likt microsoft i år imellan. men visst, microsoft har hoppat runt mer mellan olika grafiska utseénden.

Om man tar Windows sen ungefär samma tid.

Windows XP - October 25, 2001
Windows Vista - January 30, 2007 (63 månader)
Windows 7 - October 22, 2009 (32 månader)

Och nästa blir ju då Windows 8 förmodligen någon gång mellan mitten av 2012 till början av 2013. (kanske mellan 30 och 38 månader)

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Varför ska vi köpa en version av Windows som huvudsakligen är byggt för att köras med Active Directory i kombination med Windows Server 2008 R2? De flesta av dessa funktioner existerar inte i Mac OS.

De funktioner som klipps bort från Enterprise/Ultimate är i regel inte aktuella för hemanvändare förutom möjligtvis språk paketen och Bitlocker (som hanteras bättre av populärare 3rd party ändå).

Professional I sig har ochså ett högst begränsat antal funktioner för hem användare; även om de i enstaka fall kan vara interesanta för hög prestanda system när man använder sig av VMs, stora mängder RAM (dock mer än vad du kan bygga ett SB system för just nu) - och liknande, och igen potentielt kopplar datorn till ett domän.

Men du får mer än gärna peka ut alla dessa nödvändiga funktioner för att motivera extra kostnaden.

För att jämföra fullversion mot fullversion?
Jag kan hålla med om att Ultimate / Enterprise innehåller massa funktioner som gemene man inte behöver, men det gör OS X också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förklara gärna hur man får det i Windows 7 för jag hittar det inte. Hur gör jag så att jag får t.ex. IE i helskärm?

Det där var något nytt. Hur går det ihop att studenter får windows helt gratis? Har hört att MS har studentRABATT(som dessutom inte gäller när man köper en ny dator utan enbart när man ska uppgradera en licens får man rabatt) men inte att det är helt gratis. Vart får man tag på det i så fall?

jag ska kolla upp vad sidan heter men vanligtvis får man inloggningsuppgifter till sin studentmail. Alla jag känner som pluggar har gjort så och alla mina datorer kör med OS därifrån. Trodde det var allmänt känt pm mig om du vill veta vad det heter så kollar jag upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

märklig patch som går att installera på ren hårddisk, OM man vill och fixar lite
Kollar du windows de senaste 10 åren, äre ju alla samma grund. Vista t.ex. var ju en ren o skär uppgraderingspaket från windows xp, med ditt sätt att se det. likaså windows 7. för övrigt, varför betala för premium, när man som i OSX inte behöver köpa en "handikappad" version utan får värsta på en gång

Vistas kärna var skriven helt från grunden. Vista->Win 7 var inte en lika stor uppgradering egentligen som XP->Vista var.

Man måste också komma ihåg att du betalar också för själva hårdvaran när det gäller Apple så en del av kostnaden är ju inbakad. Går inte egentligen att jämföra rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

de som bara måste kasta skit på apple, som måste gå in i trådar som handlar om företag de uppenbarligen hatar, vad kallas det då? "inverted fanboys"?

Haha! Det har du rätt i! Tänkte inte på det! :> Inverted fanboys tycks dra till Apple nyheter :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För att jämföra fullversion mot fullversion?
Jag kan hålla med om att Ultimate / Enterprise innehåller massa funktioner som gemene man inte behöver, men det gör OS X också.

Vilket är ett extremt korkat argument. Du anser att det är normalt att spendera pengar när det inte alls är nödvändigt att göra detta?

Självklart innehåller Mac OS X funktioner som inte den vanlige användaren behöver, det gör till och med Home Premium och Starter. Men en INTELLIGENT jämförelse är att jämföra realistisk användande, där Home Premium sitter. Bara för att den ena produkten ger dig betydligt fler möjligheter och funktioner som ett TILLVAL betyder det inte att man därför ska jämföra med denna.

Permalänk
Medlem

Microsoft säljer nedbandade versioner av operativet till betydligt högre pris är av Apple gör med OSX. Ska du jämföra så jämför korrekt, spelar väl ingen roll om användaren använder eller inte använder funktionerna. 229:- för en full version av OSX som kan installeras på 5 datorer i hemmet är inte dyrt. W7 Home premium OEM som får installeras på en kostar minst 800:-. Sen är det inte helt rättvis jämförelse iom att OSX "kan" bara installeras på Mac men det är fortfarande överpris som microsoft tar ut.

Skrivet av eXale:

Vilket är ett extremt korkat argument. Du anser att det är normalt att spendera pengar när det inte alls är nödvändigt att göra detta?

Självklart innehåller Mac OS X funktioner som inte den vanlige användaren behöver, det gör till och med Home Premium och Starter. Men en INTELLIGENT jämförelse är att jämföra realistisk användande, där Home Premium sitter. Bara för att den ena produkten ger dig betydligt fler möjligheter och funktioner som ett TILLVAL betyder det inte att man därför ska jämföra med denna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har läst en del på olika sidor, både arktiklar, forum och hemsidor till tredjepartsprogram. Det verkar som att Lion för med sig fler nackdelar än fördelar. Det borttagna stödet för Rosetta ställer till med otroligt mycket problem. Jag vet inte om apple är så dumma att de tror att folk inte använder andra program än deras egna, eller om de är så dumma att de tror att tredjepartsprogram inte behöver Rosetta, eller om de är så dumma att de inte tänkte på nånting över huvud taget.
Jag kommer att stanna med Snow Leopard ett bra tag till, inte för att Lion kostar 229:- utan för att ny scroll, ny mail, fulskärmsappar och air drop inte väger upp för allt jag skulle behöva avstå från att använda. Synd bara att jag inte hann köpa en ny iMac innan Lion kom ut

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Piece of cake: Vem förlitar sig fortfarande på Rosetta egentligen? Det var en övergångslösning i stil med 68k-stödet på 90-talet.

Det är väl ändå ingen som har släppt rena PPC-program på åtminstone 6 år nu?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Varför skulle man byta till ett exakt likadant moderkort (okej kanske vid trasigt kort). Det är ju det han menar att ens licens inte gäller om man byter något i datorn. så vad gnäller du på?

Fattar inte riktigt vad du menar. En OEM licens är kopplad till datorn (läs moderkort) så om du byter till annan modell så måste man skaffa ny OEM licens. Det är det som är grejen med OEM licenser, dom är ju ganska mycket billigare. Dock så brukar Microsoft va schyssta med att ge ut nya aktiveringskoder (man kan alltid dra den att man ska virtualisera ). Men enligt licensavtalen så får du inte byta moderkort och använda samma OEM som innan.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Vet någon här om Macrosoft Office 2008 funkar med Lion? Och med alla plugins som Perian, Flip4Mac osv?
Growl? Skype 2.8.0.866?

Mycket tacksam för svar!

Allt du nämner verkar fungera fint. Har inte testat Flip4Mac så mycket än (behöver det sällan), men det verkar OK.

Alla de som klagar på att det inte är en tillräckligt stor uppdatering för att motivera 229:- ser (som folk ofta gör, framförallt bättrevetarna bland SweClockers forum) inte längre än pannbenet räcker (tänkte skriva näsan först, men den når för långt) och drar slutsatser därefter.

Det är flera nyheter under huven förutom det brukar tas upp.
Det finns en massa nya API:er, ASRL för allt, OpenGL 3.2-stöd, OpenCL 1.1, stöd för ”delta updates” i Mac App Store och en hel del annat som jag givetvis inte hittar länken till nu när jag behöver den.

Det är INTE bara de saker som visas ”åt folket” på Apples hemsida som är nya.

Sen verkar vissa blanda ihop maximera med fullskärmsläget i Lion. Det är inte samma sak.
Visst finns det några apps som klarar fullskärm i Windows, men det är väl inte inbyggt i något generellt API, utan något utvecklarna får fixa själva? I Lion är det Apple som står för lösningen så det är lätt att implementera.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag vill egentligen inte delta i debatten om vad som är dyrt, vem som är lurad osv men det här tyckte jag var helt sinnessjukt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4179758.ece

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Piece of cake: Vem förlitar sig fortfarande på Rosetta egentligen? Det var en övergångslösning i stil med 68k-stödet på 90-talet.

Det är väl ändå ingen som har släppt rena PPC-program på åtminstone 6 år nu?

Det finns inte så många rena PPC-program precis som du säger. Men många använder små delar t.ex. XML i excel 2008 och inte minst PPC-instalations"wizards", dvs att en programvara inte i sig är PPC på något sätt, men den går inte att installera eftersom installeraren är PPC.

Skrivet av star-affinity:

Allt du nämner verkar fungera fint. Har inte testat Flip4Mac så mycket än (behöver det sällan), men det verkar OK.

Jag har hittat några andra saker som jag använder som antagligen inte fungerar: MacFuse och NTFS-3G. Detta kanske kommer att åtgärdas, men tills dess kommer jag inte att köra på Lion. Fler program som jag inte vet kommer funka är: drivrutiner till min Razer Mamba, VoddlerNet, Videora iPod Converter, The Unarchiver.

Jag funderar dock som sagt på att köpa en iMac. Den kommer då komma med Lion förinstallerat så att jag kan testa skiten och sedan kan jag göra en clean install från min Snow Leopard-skiva som jag köpte sommaren 2009 (för 319kr) om det skulle behövas.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Nämen? En tråd om en Apple-produkt som blir en sandlåda med samma trötta argument (från båda håll!) som har hörts sen sent 80-tal? Det var verkligen som fan! Hade jag aldrig väntat mig!
ON T: Installerade igår, har inte hunnit utvärdera så mycket, men nya "Mail" stör jag mig på. Inte alls lika straight-forward som det var i Snö-Leoparden. Nog en vanesak, för all del, men i alla fall.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nämen? En tråd om en Apple-produkt som blir en sandlåda med samma trötta argument (från båda håll!) som har hörts sen sent 80-tal? Det var verkligen som fan! Hade jag aldrig väntat mig!
ON T: Installerade igår, har inte hunnit utvärdera så mycket, men nya "Mail" stör jag mig på. Inte alls lika straight-forward som det var i Snö-Leoparden. Nog en vanesak, för all del, men i alla fall.

Jag håller faktiskt med din om Mail, satt ett tag igår och försökte få något grepp om gränsnittet men jag blir tokig. Det var så enkelt och straightforward tidigare, nu är det snyggt och osmidigt med otydliga markeringar för allt. Har inte gått igenom inställningarna för programmet än, hoppas det finns lite inställningar så man kan få ett vettigt gränssnitt igen!

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Skit i priset

Skrivet av KiXeR:

Microsoft säljer nedbandade versioner av operativet till betydligt högre pris är av Apple gör med OSX. Ska du jämföra så jämför korrekt, spelar väl ingen roll om användaren använder eller inte använder funktionerna. 229:- för en full version av OSX som kan installeras på 5 datorer i hemmet är inte dyrt. W7 Home premium OEM som får installeras på en kostar minst 800:-. Sen är det inte helt rättvis jämförelse iom att OSX "kan" bara installeras på Mac men det är fortfarande överpris som microsoft tar ut.

Det känns ju helt meningslöst att jämföra priset. Apple har ju som flera redan tidigare nämnt redan tagit ut pengar för OS-utveckling redan när du köper datorn. Utan att ta med denna kostnaden så kan man ju knappas jämföra priserna.

Antagligen har väl apple gjort en kalkyl att en mac som säljs idag ska stödjas (nu gissar jag) 5 år framåt i tiden. På den tiden kommer det utvecklas x stycken nya versioner av OSX som kostar y kronor att uveckla. Sen lägger de på z procent av y på försäljningspriset, och låter användarna betala småsummor när de skaffar den nya uppdateringen. Inte svårare än så.

På samma sätt har MS gjort en kalkyl att det kommer kosta A kr att hålla windows 7 uppdaterad i 5 år, så då tar de ut ett pris så att de går med vinst på det.

Så att jämföra 229 kr för apples uppdatering med 1000 kr för win7 funkar ju inte. MS är ju tvungna att ta ut 100% av priset vid försäljningstillfället, medan Apple bara tar ut (100 - z)% (enl. beräkningar ovan).

Kan vi släppa alla prisjämförelserna nu? Oavsett om det är att 'MS är dyra', eller att 'Apple tar betalt för ett service pack'.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Jävla klagande på alla, köp ett 360 spel och stoppa i eran windows pc, ring sedan m$ och skällut dem för att de säljer spärrat skit till er. Köp inte appel om ni tycker det är skit, behöver inte försöka smutskasta det. Men man blir mer och mer sugen på en Mac faktis som bild och surf-dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Jävla klagande på alla, köp ett 360 spel och stoppa i eran windows pc, ring sedan m$ och skällut dem för att de säljer spärrat skit till er. Köp inte appel om ni tycker det är skit, behöver inte försöka smutskasta det. Men man blir mer och mer sugen på en Mac faktis som bild och surf-dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Farliga jämförelser då swec-folk hatar konsol och apple lika mycket

Permalänk
Medlem

The never ending fanboy wars... To be continued.

Såg någon kommentera det att universitetsstuderande har tillgång till fria Windows licenser, tycker du att det är för bra för att vara sant? Visst, studenter har tillgång till studentrabatter via mecenat på dessa operativsystem, men som studerande på de flesta universitet så får du tillgång till fria windows nedladdningar. Inget stort, inget speciellt. Om jag var du skulle jag bli skapligt mer förvånad över att företag som Autodesk ger gratis 1-årslicenser till studenter (även på gymnasial nivå) av deras program som kostar upp emot fina 100 000kr, så länge du studerar kan du få tillgång till en ny licens när den tidigare gått ut. Som sagt, det där med gratis licenser till studerande är inget nytt.

För övrigt förstår jag inte det här med att ställa sig på det ena eller det andra företagets sida, alla OS har sina styrkor och svagheter. Ifall ni t.ex. är teknikentusiaster eller utvecklare bör ni stå neutralt och se allt på ett konstruktivt sätt utan att favorisera det ena över det andra. Jag har en stationär dator med windows 7, jag har en laptop med windows 7 och Ubuntu (dualboot) samt 'Live' versioner av flera OS på ett par USB stickor, och en macbook pro. Jag använder det jag behöver när jag behöver det, men kan inte säga att något av systemen utmärker sig exceptionellt.

Ska ni ge skit åt varandra så har ni gått lite lagom för långt och har antagligen Microsoft eller Apple som religion.

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Jag vill egentligen inte delta i debatten om vad som är dyrt, vem som är lurad osv men det här tyckte jag var helt sinnessjukt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4179758.ece

Är det att de anställda tror att de jobbar för Apple som är sinnessjukt menar du?
Hade det inte kunnat hända med något annat företag såpass profilerade butiker (som ju Microsoft börjat ta efter)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Är det att de anställda tror att de jobbar för Apple som är sinnessjukt menar du?
Hade det inte kunnat hända med något annat företag såpass profilerade butiker (som ju Microsoft börjat ta efter)?

Nej jag tycker det är sjukt att man gör en hel "fejkbutik" troligtvis fylld av kopior på produkterna. Har svårt att tänka mig att det är originalprodukter som säljs där.
Att man går så långt alltså, som att starta en hel butik, inte bara kopiera sakerna men kopiera en hel butik. Det kan säkert hända Microsoft också, eller Samsung, eller Sony. Ja dom har ju motivation i a f, vilka entrepenörer.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Farliga jämförelser då swec-folk hatar konsol och apple lika mycket

Mjo, mycket trångsintade människor sitter det här. Växt upp med PC själv men finns väll ingen anledning för det att kasta skit på en produkt bara för den är stabilare en ens egna, ja det är en tråkigare maskin med mindre fri vilja, men det är pålitligt och fungerar och är "elegant". Det kan inte passa alla smaker helt enkelt.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Mjo, mycket trångsintade människor sitter det här.

Mycket svenskar med andra ord XD

Permalänk

Jaha...Redan "fördumad" operativsystem designas om för ännu dummare människor. I nästa version har dom väl bara 3 stora knappar att trycka på, typ som på seniormobiler...

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Nej jag tycker det är sjukt att man gör en hel "fejkbutik" troligtvis fylld av kopior på produkterna. Har svårt att tänka mig att det är originalprodukter som säljs där.
Att man går så långt alltså, som att starta en hel butik, inte bara kopiera sakerna men kopiera en hel butik. Det kan säkert hända Microsoft också, eller Samsung, eller Sony. Ja dom har ju motivation i a f, vilka entrepenörer.

Det är nog inte kopior av produkterna i den butiken - så oinsatta kan jag inte tänka mig att de anställa är.
Men visst det är ju rätt vanligt med kopior i Kina, fast de säljs nog inte i en sådan butik utan mer på en sådan där tokig elektronikmarknad där det finns hur mycket prylar som helst. Var på en sådan i Shanghai för några år sedan.

Skrivet av Marko1966:

Jaha...Redan "fördumad" operativsystem designas om för ännu dummare människor. I nästa version har dom väl bara 3 stora knappar att trycka på, typ som på seniormobiler...

Man märker att du inte har mycket koll på vad du snackar om.
På vilket sätt är det fördummat menar du? Eller du kanske bara baserar uttalandet på någon gammal fördom, som enknappsmusen eller något sådant?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma