Hjälp: 2600k Stabil i Prime95 men BSOD i IDLE.

Permalänk
Medlem

Hjälp: 2600k Stabil i Prime95 men BSOD i IDLE.

UPDATE: Allting är 100% stabilt nu, tack till alla som hjälpt! Problemet var som dem flesta misstänkte - För lite vcore, jag var tvungen att höja 4-5 snäpp för att få det 24/7 stabilt

Tjena! Jag har precis byggt ett nytt system med Asrock Fatal1ty Professional som bär på en i7 2600k

Jag har fifflat runt med alla voltage inställningar och hittat inställningar för att köra 4.7 GHz stabilt i Prime95 i flera timmar. Men om jag gör något som att kolla på film eller bläddra på internet (IDLE mode) så får jag BSOD.

Jag kör med Fixed volt på vcore, så den droppar inte i idle. CPUn maxxar runt 60c i full load (kör med vattenkylning) så det ska inte vara något problem.

Är det någon som vet vad det kan bero på? (att den är ostabil i IDLE men stabil i FULL LOAD)?

Skall även nämna att jag använder mig av 2st Ram moduler (Vengeance 1600mhz CL8 8-8-8-24 1.5v) som jag kör i 8-8-8-16 1.605v

Tacksam för svar!

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk

Finns inget annat att göra än att öka spänning till CPU:n, tyvärr, om du googlar så kommer du hitta jättemånga med samma problem :/

Permalänk
Medlem

PÅ asus vet jag att c3 och c6 ställer till detta problem för vissa när de är aktiverade, vet ej hur ditt m-b är i bios men du kan ju testa iaf.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Finns inget annat att göra än att öka spänning till CPU:n, tyvärr, om du googlar så kommer du hitta jättemånga med samma problem :/

Jag har googlat runt men får så många olika svar, därför tänkte jag att jag skriver ut mina exakta detaljer.

Men varför öka fattar inte jag? kräver idle mera spänning än i full load? :s

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

PÅ asus vet jag att c3 och c6 ställer till detta problem för vissa när de är aktiverade, vet ej hur ditt m-b är i bios men du kan ju testa iaf.

jag har dem båda avaktiverade, ska jag testa aktivera dem?

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Prova iaf, detta ska visst lösa problemet på Asus kort iaf. Jag har själv inte haft något problem med detta men kört med dessa avaktiverade.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Jag har googlat runt men får så många olika svar, därför tänkte jag att jag skriver ut mina exakta detaljer.

Men varför öka fattar inte jag? kräver idle mera spänning än i full load? :s

Är väl det, ibland när man ligger i idle kan frekvensen hoppa upp i full hastighet men inte spänningen p.g.a för lite last på CPU, men för mycket last för frekvensen ska ligga kvar i idle läget, vilket sedan betyder att du ligger i 4.7GHz med under 1.00V, vilket jag antar att du hör, funkar inte riktigt.

Bara en gissning, kan självklart vara något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Är väl det, ibland när man ligger i idle kan frekvensen hoppa upp i full hastighet men inte spänningen p.g.a för lite last på CPU, men för mycket last för frekvensen ska ligga kvar i idle läget, vilket sedan betyder att du ligger i 4.7GHz med under 1.00V, vilket jag antar att du hör, funkar inte riktigt.

Bara en gissning, kan självklart vara något annat.

Men jag kör ju med Fixed Volt, alltså spänningen stannar runt 1.42 - 1.43 i idle också. : /

EDIT: Frekvensen är detsamma i IDLE också (4.7 GHz)

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Prova iaf, detta ska visst lösa problemet på Asus kort iaf. Jag har själv inte haft något problem med detta men kört med dessa avaktiverade.

Skall testa köra med dem igång sen! Det är i.a.f. värt att pröva, skriver upp en liten lista med grejer som jag ska testa, just nu har jag bara detta att testa (aktivera dem). Jag avaktiverade dem det första jag gjorde innan jag överklockade då jag hade läst på forum att dem ska vara avaktiverade, så med andra ord har jag inte ens testat med dem aktiverade. Men testa ska jag! Återkommer självklart med svar som skulle kunna hjälpa andra med samma problem.

Har för övrigt testat med och utan PLL Overvoltage som i nuläget är avaktiverat.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk

Får du bluescreens när du har den på stock?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Får du bluescreens när du har den på stock?

Jag har aldrig kört denna cpu i stock, men jag förstår hur du tänker - att det kan vara något med mitt ram? jag har varit ute där ock snurrat också, höjde nyss spänningen på ramet och kör prime95 nu som har kört i 2 timmar utan problem nu. Skall låta den köra i 8-10 timmar sen testa hur den beter sig i idle / småanvändning.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jag har aldrig kört denna cpu i stock, men jag förstår hur du tänker - att det kan vara något med mitt ram? jag har varit ute där ock snurrat också, höjde nyss spänningen på ramet och kör prime95 nu som har kört i 2 timmar utan problem nu. Skall låta den köra i 8-10 timmar sen testa hur den beter sig i idle / småanvändning.

Vad får du för felkod i bsod?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad får du för felkod i bsod?

jag brukar få nån utav dem här:

0x124 = addremove vcore or QPIVTT voltage (usually Vcore, once it was QPIVTT)
0x101 = add more vcore

Men som sagt, bara i idle. I prime95 får jag inte BSOD, det är det jag tycker är så skumt. idle kan ju inte kräva mera vcore spänning?

För det får ju samma spänning idle som full load då frekvensen och volten är "fixed" alltså den stannar på 4.7 GHz 1.42-1.43v i både idle och load.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

jag brukar få nån utav dem här:

0x124 = addremove vcore or QPIVTT voltage (usually Vcore, once it was QPIVTT)
0x101 = add more vcore

Men som sagt, bara i idle. I prime95 får jag inte BSOD, det är det jag tycker är så skumt. idle kan ju inte kräva mera vcore spänning?

För det får ju samma spänning idle som full load då frekvensen och volten är "fixed" alltså den stannar på 4.7 GHz 1.42-1.43v i både idle och load.

Öka din Vcore, vad ligger din qpi på?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Det kan vara minneskontrollern med som vill ha lite mera kräm när du överklockar och har stora minnesmoduler. På gamla i5/i7 innan Sandy Bridge så får man i alla fall dra på den rejält ibland. På mitt moderkort heter den IMC men tror det är samma som Vtt(?).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Jag har aldrig kört denna cpu i stock, men jag förstår hur du tänker - att det kan vara något med mitt ram? jag har varit ute där ock snurrat också, höjde nyss spänningen på ramet och kör prime95 nu som har kört i 2 timmar utan problem nu. Skall låta den köra i 8-10 timmar sen testa hur den beter sig i idle / småanvändning.

det känns ändå som att det inte är problemet du har ju ändå övervoltat minnena en del. har du kollat vilken bluescreen det är du får? har inte så bra koll på det men man kan väll få reda på rätt mycket om vad problemet är då. om det inte löser sig tycker jag du ska köra på stock en dag eller så och se om samma problem uppstår. ifall det inte gör det så är det ju överklockningen som skapar problem och om inte så är det något annat som spökar. är det något annat krångel än bluescreens typ några drivrutiner/program som inte fungerar som de ska? har nämligen fixat en dator nyss som fick bluescreens speciellt vid hög diskaktivitet och det visade sig att intel rapid storage driver från cd var det knas på. det skulle kunna förklara att du får bluescreen vid idle/ småsurfande antar att man bara laddar prime en gång och sen kör det utan att det använder disken något vidare medans slösurf skriver den ju till temp mappar och liknande. hoppas det löser sig:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Öka din Vcore, vad ligger din qpi på?

Har inget som heter specifikt "qpi" men om du kollar på bilden ovan så ser du alla spänningar jag kör i just nu.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Har inget som heter specifikt "qpi" men om du kollar på bilden ovan så ser du alla spänningar jag kör i just nu.

Bara öka din Vcore med ett eller två snäpp.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Det kan vara minneskontrollern med som vill ha lite mera kräm när du överklockar och har stora minnesmoduler. På gamla i5/i7 innan Sandy Bridge så får man i alla fall dra på den rejält ibland. På mitt moderkort heter den IMC men tror det är samma som Vtt(?).

Skriver ner det på listan att testa!

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

det känns ändå som att det inte är problemet du har ju ändå övervoltat minnena en del. har du kollat vilken bluescreen det är du får? har inte så bra koll på det men man kan väll få reda på rätt mycket om vad problemet är då. om det inte löser sig tycker jag du ska köra på stock en dag eller så och se om samma problem uppstår. ifall det inte gör det så är det ju överklockningen som skapar problem och om inte så är det något annat som spökar. är det något annat krångel än bluescreens typ några drivrutiner/program som inte fungerar som de ska? har nämligen fixat en dator nyss som fick bluescreens speciellt vid hög diskaktivitet och det visade sig att intel rapid storage driver från cd var det knas på. det skulle kunna förklara att du får bluescreen vid idle/ småsurfande antar att man bara laddar prime en gång och sen kör det utan att det använder disken något vidare medans slösurf skriver den ju till temp mappar och liknande. hoppas det löser sig:)

Tack så mycket för infon! Jag installerade intel rapid storage direkt ifrån internet (senaste drivrutinerna, och slängde iväg skivan )

Skall testa köra stock som absolut sista alternativ då efter jag testat allt annat tänkbara.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Bara öka din Vcore med ett eller två snäpp.

Skriver ner det! (ska kolla hur den beter sig nu bara, har kört prime95 i 2timmar och 20minuter just nu. Skall köra ett par timmar till och sedan testa lite i idle vad som händer. Får jag bsod då så testar jag att öka vcore.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Tack så mycket för infon! Jag installerade intel rapid storage direkt ifrån internet (senaste drivrutinerna, och slängde iväg skivan )

Skall testa köra stock som absolut sista alternativ då efter jag testat allt annat tänkbara.

det är så det sk va:) följer denna tråden för att se vad det är:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

det är så det sk va:) följer denna tråden för att se vad det är:)

Absolut! Jag skriver till i tråden så fort jag får reda på vad som spökar och hur (om) jag fixar det!

En tanke jag har - Jag TROR att det kan ha berott på för låg DRAM Volt, men ska testa på innan jag konfirmerar något.

En andra tanke - Tror inte det borde ha så mycket med vcore att göra då det som sagt är stabilt i prime95, men det är ju klart det kan vara det, skall testa öka 1 eller 2 snäpp om det inte är stabilt nu som tidigare kommentar tipsade mig om

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk

har du SSD i din setup kan detta orsaka Blue screens..

Speciellt OCZ eller Force med Sandforce chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

har du SSD i din setup kan detta orsaka Blue screens..

Speciellt OCZ eller Force med Sandforce chip.

Jag kör med en Crucial M4 128gb som systemdisk, så det skall inte vara problemet. Jag har lyckats få det mer eller mindre stabilt när jag ändrat på vcore volt och dram volt, så ska fippla runt lite där och kolla om jag lyckas få det idle stabilt

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Här hittar du en del intressant om Sandy Bridge och dess olika volt, även VTT som jag nämnde: http://www.overclock.net/intel-cpus/908782-sandy-bridge-overc...

Du bör tydligen inte gå över 1,25 volt på QPI/VTT.

Citat:

Make sure you increase VTT/VCCIO voltage along with it. You shouldn’t need more than 1.25v VTT/VCCIO. I have seen 2133 MHz on as low as 1.1v. Be aware that RAM amount makes a huge difference. 4GB (2GBx2) will OC easier and on less voltage than an 8GB (4GBx2) or 16GB (8GBx2) kit. The amount of Ram Modules makes a difference as well because each pair of slots has its own IMC/Channel (not to be confused with dual channel) if you have four sticks of Ram you are going to need more voltage for the VTT/VCCIO than if you have only two sticks. The same goes for 1 stick vs. 2 sticks.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Här hittar du en del intressant om Sandy Bridge och dess olika volt, även VTT som jag nämnde: http://www.overclock.net/intel-cpus/908782-sandy-bridge-overc...

Du bör tydligen inte gå över 1,25 volt på QPI/VTT.

tack för den källan!

VTT ligger just nu på 1.051 v (auto)

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

tack för den källan!

VTT ligger just nu på 1.051 v (auto)

EDIT: Mina ram minnen är "överklockade" också, dem skall köras i 8-8-8-24 1.5v jag kör dem för närvarande i 8-8-8-16 1.605v (jag drog nyss upp dram volten till 1.605v innan det låg jag mellan 1.56 -1.575v vilket jag misstänker var för lite volt får så tighta timings)

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte förvånad att det kraschar under normal användning och idle, men stabilt i prime95, är mina erfarenheter också med många datorer, numera använder jag bara prime95 ca 10 minuter för att få nått slags riktvärde hur tempen hamnar.

För att testa stabilitet använder jag andra program som mer emulerar verkliga förhållanden och belastningar, prime95 är på tok för snällt mot CPU.
Använd tex intel Burn test på maximum, även aida är bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Om det står ADD MORE V CORE i fel beskrivningen... VARFÖR inte testat det då? xDD

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2