Ifixit plockar isär nya Macbook Air

Permalänk
Medlem

Ack, skippa tangentbordet och sätt ihop skärmen med bakdelen och gör en snabb AirPad®...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antonic:

Kan du inte nämna liknande produkter som är billigare.

Det beror ju helt på vad man menar med "liknande produkter"

För att förtydliga mig själv: Det extra prispåslag det blir för att få en så pass tunn och lätt dator är för stort för att det ska kännas riktigt intressant. Dessutom kommer tunnheten med begränsade expansions möjligheter till skillnad ifrån sina större kusiner.

Edit: Ja som sagt, Svenskan är mitt tredje språk så jag var tvungen att fixa lite särskrivningar.

Permalänk
Medlem

Var inte mycket skrot som fanns innanför skalet på den maskinen

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morkul:

Det beror ju helt på vad man menar med "liknande produkter"

Jämför till exempel datorer med sandy bridge och en vikt på 1,5 kg eller lägre hos prisjakt. 37 träffar i prisintervallet 8000-28000 kr; 9000-14000 som macbook air ligger mellan känns väl då inte särskilt ohemult?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Får man besvara ditt inlägg ?
Alla bärbara datorer är speciell lösningar.

Visst appel har andra lösningar än andra tillverkare. Enligt min åsikt, sämre lösningar för konsumenterna.

nu äre ju inte sweclockers som plockar isär datorerna och 15 av 16 artiklar/nyheter har ju inte att göra med apples produkter. men jag ser gärna länkar till sidor där de plockar isär andra laptops, är väll bara att de inte är lika vanliga. om detta skulle vara smygreklam, vad äre då när man skriver en artikel om t.ex. nya windows, nått nytt grafikkort eller pc nyhet?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det beror ju helt på vad man menar med "liknande produkter"

För att förtydliga mig själv: Det extra prispåslag det blir för att få en så pass tunn och lätt dator är för stort för att det ska kännas riktigt intressant. Dessutom kommer tunnheten med begränsade expansions möjligheter till skillnad ifrån sina större kusiner.

Edit: Ja som sagt, Svenskan är mitt tredje språk så jag var tvungen att fixa lite särskrivningar.

fast det är ju knappast apple specifikt. inte ens dator specifikt. det mesta som görs mindre med samma eller liknande funktion blir dyrare. ett litet fint fickur, är svårare att skapa än en stor moraklocka

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag är inte intresserad av Linda Bengtzings allsångsbekymmer, men kvällspressen envisas ändå med att skriva om dem. Kanske för att många andra vill läsa. Många är intresserade av apples prylar och följaktligen hänger nyhetsrapporteringen med.
Jag tror inte heller att det finns något som hindrar artiklar om isärmonterade datorer av andra märken. Tipsa gärna redaktionen om intressant material dyker upp.

Sweclockers har alltid varit ett hårdvaruforum för mig och speciellt då inriktat på klockning (vilket även titel säger) detta rimmar extremt dåligt med Apple, just därför kan jag hålla med om att det inte riktigt hör hemma på en site som denna. Det är "NÄSTAN" som att skriva om SAAB nyheter på en VOLVO sida.

Självklart förstår jag att Sweclockers vill ha så höga views som det är möjligt och då breddar man omfånget på nyheter en aning och blir då istället en site för teknikintresserad. Jag säger inte att detta är fel men Sweclockers blir inte längre ett bra namn efter som det säger något helt annat.

Att nyheter med Apple har högre antal visningar tror jag inte beror på att det är fler som vill läsa om dem utan snarare att det är fler som vill in och kommentera mot/för. Tänk er själv hur skulle medlemmarna på ett SAAB forum reagera över VOLVO nyheter? Självklart vill man lägga fram varför man inte valt märket och försöka övertala de få som kör SAAB(som konstigt nog rör sig på VOLVO siten) om att VOLVO är bättre. Och självklart blir det heta diskussioner vilket man till viss grad vill skylla på medlemmarna?

Risken med detta steg som Sweclockers har taget är att de förlorar gamla medlemmar men de kan så klart också få en helt ny skara medlemmar.

Just nu känns det som Sweclockers är på väg mot M3 (IDG) hållet, bra/dåligt? Ingen aning.

Skrivet av Antonic:

Kan du inte nämna liknande produkter som är billigare.

Det finns inget som kan jämför sig med MacBook Air på marknaden idag vilket är helt sjukt med tanke på hur många stora aktörer det faktiskt finns. Detta gör priset flytande och det är väldigt svårt att säga om priset är rimligt eller inte. Är man absolut ute efter just vad denna typ av dator erbjuder(tunn, aluminium, lätt o.s.v) så är priset rätt, det hade varit rätt även om den kostade 20 000 kr. Kan man dock tänka såg par mm tjockare eller plast skal så är det fullt förståeligt att man kan tycka att priset är högt. Det finns trotts allt en hel del bärbara datorer och tittar man på MacBooks övriga modeller(d.v.s inte de minsta) och jämför med konkurrenterna så kan vi konstatera ganska snabbt att Apple håller ett ganska högt pris.

Det fina med Apple produkterna är dock att andra handsvärdet är väldigt högt vilket faktiskt fått mig själv till att fundera på att köpa en MacBook Air för att köra Windows på. Vi får se om Asus klarar av att leverera annars blir det kanske en MacBook Air för mig i framtiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det kanske är läge att Sweclockers erbjuder en möjlighet att filtrera bort Apple-nyheter i kontrollpanelen. Uppenbarligen finns en hel del individer på sidan som upprörs så oerhört av Apples blotta existens att de måste in i varenda Apple-tråd och spy galla.Allvarligt talar, 92 oskyldiga människor blev mördade i vårt grannland igår och ni sitter och upprörs över huruvida det går att byta ram-minne i en dator... Helt jävla sjukt är det.

OnTopic är det intressant att se hur Apple löst allt och tycker personligen Air ser fruktansvärt bra ut. Tyvärr jobbar jag enbart med Windows så det känns inte särskilt motiverat att köpa en.

Nu ska jag sätta mig i solen med en bärs och bara njuta av livet en stund, vissa här i tråden skulle må väldigt bra av att göra samma sak.

Kram

Vadd? Appel suger och är bara till för IDG läsare som inte bryr sig om teknik. grattis till att de lyckas tjäna pengar på korkade människor, men hacka inte på de som på goda grunder kritiserar allt det som äppelnissarna står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Sweclockers har alltid varit ett hårdvaruforum för mig och speciellt då inriktat på klockning (vilket även titel säger) detta rimmar extremt dåligt med Apple, just därför kan jag hålla med om att det inte riktigt hör hemma på en site som denna. Det är "NÄSTAN" som att skriva om SAAB nyheter på en VOLVO sida.

Det håller jag inte alls med om. Namnet må vara en sak men så länge jag har "hängt" här (ca tio år) så har det aldrig varit något rent forum endast för överklockningsfantaster. Mitt intresse låg i grafikkort men det var främst GPU-arkitekturer och directx/opengl lockade. Inte att överklocka och Sweclockers var det största svenska forum med likasinnade.

Precis på samma sätt är jag nu intresserad av den underliggande tekniken (dock främst av mobila enheter nu för tiden) och branshen i stort. Jag skiter fullständigt i om saker är utbytbara eller inte om jag skall vara ärlig. Spelar ingen roll om det står Apple/Samsung/Dell/Sony eller något annat på produkten.

Jag ser absolut inget problem med att Sweclockers har artiklar om Apple. Det är inte svårare än att man själv filtrerar bort det man inte är intresserad av att läsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Morkul:

För att förtydliga mig själv: Det extra prispåslag det blir för att få en så pass tunn och lätt dator är för stort för att det ska kännas riktigt intressant. Dessutom kommer tunnheten med begränsade expansions möjligheter till skillnad ifrån sina större kusiner.

'..är för stort för att det ska kännas riktigt intressant.' Du kanske borde lägga till 'för dig'? För uppenbarligen finns det många som tycker Air är prisvärd - bl.a. jag. Men självklart skulle jag inte rekommendera en Air om man exempelvis är på jakt efter en speldator.

Skrivet av bengt-re:

Vadd? Appel suger och är bara till för IDG läsare som inte bryr sig om teknik. grattis till att de lyckas tjäna pengar på korkade människor, men hacka inte på de som på goda grunder kritiserar allt det som äppelnissarna står för.

Jag tycker absolut att alla ska få ha en egen åsikt, men att uttrycka grova förolämpande generaliseringar mot människor baserat på vad de köper för dator känns inte helt ok..

Skrivet av SnowJim:

Sweclockers har alltid varit ett hårdvaruforum för mig och speciellt då inriktat på klockning (vilket även titel säger) detta rimmar extremt dåligt med Apple, just därför kan jag hålla med om att det inte riktigt hör hemma på en site som denna. Det är "NÄSTAN" som att skriva om SAAB nyheter på en VOLVO sida.

Det finns datorer som det står HP på, det finns datorer med en ASUS-logga på, det finns datorer med ett äpple på, osv.. Vad de har gemensamt är hårdvaran. Alla har en cpu, alla har.. Du kanske förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det håller jag inte alls med om. Namnet må vara en sak men så länge jag har "hängt" här (ca tio år) så har det aldrig varit något rent forum endast för överklockningsfantaster. Mitt intresse låg i grafikkort men det var främst GPU-arkitekturer och directx/opengl lockade. Inte att överklocka och Sweclockers var det största svenska forum med likasinnade.

Precis på samma sätt är jag nu intresserad av den underliggande tekniken (dock främst av mobila enheter nu för tiden) och branshen i stort. Jag skiter fullständigt i om saker är utbytbara eller inte om jag skall vara ärlig. Spelar ingen roll om det står Apple/Samsung/Dell/Sony eller något annat på produkten.

Jag ser absolut inget problem med att Sweclockers har artiklar om Apple. Det är inte svårare än att man själv filtrerar bort det man inte är intresserad av att läsa.

Då har vi helt olika erfarenheter av sweclockers uppenbarligen, kanske är det så att vi båda rört oss i helt olika delar av forumet och därmed inte sett den andra sidan.

Jag har dock rört mig lite i grafikkorts delen med och där har det iallafall förr varit en hel del snack om att överklocka grafikkort?

Idag ser jag sweclockers som det självklara valet där jag kan diskutera vilket modekort man bör välja eller vilken CPU som presterar bäst och kan överklockas bäst just nu. Det skulle vara väldigt tråkigt om denna djupa kunskap försvann från sweclockers i takt med att man breddar omfånget.

En snabb titt på antal trådar i forumet säger mig att Apple avdelningen ligger tokigt efter ändå så har Apple artiklarna sjukt många kommentarer? Hur kan detta komma sig? Hur man än vrider och vänder på det så kommer det alltid uppstå heta diskussioner i Apple trådarna, det är bara sweclockers som kan göra något åt det och lösningen är inte att tjata på medlemmarna och rensa trådar dagarna i ända.

Jag undrar hur det hade sett ut om man öppnade en Microsoft avdelning på ett Apple forum? Finns det redan kanske? Fungerar det bra? Lyckas man undkomma de heta diskussionerna(paj kastningen)?

Vad jag förstår så är du en av de som föredrar Apple produkter generellt och jag säger inte det är fel men man kan inte häller påstå att det då är konstigt att du välkomnar mer Apple nyheter på sweclockers.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

det som slår mig, om man inte är intresserad, varför klickar man på länkarna och läser artiklarna? ännu mer förvånande är ju att man sen kommenterar artikeln precis som S_Z skriver, är ju bara att filtrera bort dem. jag klickar ju inte på en länk o läser en artikel på förstasidan om den handlar om nått som inte är av intresse för mig. ännu mindre om den handlar om nått jag starkt ogillar

eller så är man intresserad, bara att man inte vill erkänna det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

det som slår mig, om man inte är intresserad, varför klickar man på länkarna och läser artiklarna? ännu mer förvånande är ju att man sen kommenterar artikeln precis som S_Z skriver, är ju bara att filtrera bort dem. jag klickar ju inte på en länk o läser en artikel på förstasidan om den handlar om nått som inte är av intresse för mig. ännu mindre om den handlar om nått jag starkt ogillar

eller så är man intresserad, bara att man inte vill erkänna det

Klippt från post 97 :

Skrivet av SnowJim:

Att nyheter med Apple har högre antal visningar tror jag inte beror på att det är fler som vill läsa om dem utan snarare att det är fler som vill in och kommentera mot/för. Tänk er själv hur skulle medlemmarna på ett SAAB forum reagera över VOLVO nyheter? Självklart vill man lägga fram varför man inte valt märket och försöka övertala de få som kör SAAB(som konstigt nog rör sig på VOLVO siten) om att VOLVO är bättre.

Kan det ligga något i detta kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

En snabb titt på antal trådar i forumet säger mig att Apple avdelningen ligger tokigt efter ändå så har Apple artiklarna sjukt många kommentarer? Hur kan detta komma sig? Hur man än vrider och vänder på det så kommer det alltid uppstå heta diskussioner i Apple trådarna, det är bara sweclockers som kan göra något åt det och lösningen är inte att tjata på medlemmarna och rensa trådar dagarna i ända.

Heta diskussioner är väl i sig inget fel på, om de hålls på en bra nivå. Och vad skulle vara lösningen då? Att ta bort ett forumämne på grund av att det finns så mycket troll? Att låta troll styra vilka ämnen man skriver om? Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb med att ta bort de rena trollinläggen.

Skrivet av SnowJim:

Jag undrar hur det hade sett ut om man öppnade en Microsoft avdelning på ett Apple forum? Finns det redan kanske? Fungerar det bra? Lyckas man undkomma de heta diskussionerna(paj kastningen)?

Sannolikt inte men tror inte du skulle ha många kommentarer alls i denna avdelning om det var på ett Appleforum.

Sweclockers är ju dock inget Microsoft forum. Här diskuterars ju allt om hårdvara, operativsystem, spel och annan mjukvara, tillbehör, TV, foto, ljud, konsoler och en massa annat. Det är många ämnen som har bra mycket mindre att göra med datorhårdvara än Apples produkter här.

Skrivet av SnowJim:

Vad jag förstår så är du en av de som föredrar Apple produkter generellt och jag säger inte det är fel men man kan inte häller påstå att det då är konstigt att du välkomnar mer Apple nyheter på sweclockers.

Jag välkommnar inte mer Applenyheter. Jag välkommnad en bra blanding, vilket jag tycker Sweclockers har.

Nu har denna diskussion spårat ur Har precis diskuterat samma sak i "Varför detta Apple-hat?"-tråden. Platsar bättre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

För min del så är ett byte av hela datorn mer aktuellt när det väl är dags för uppgradering... då de nya processorerna inte passar på det gamla moderkortet... eller liknande.

Håller med, att byta CPU och modekort på bärbar känns aldrig som ett alternativ, däremot måste man iallafall kunna byta/uppgradera minne, hårddisk och batteri.

En sak som jag kom att tänka på, är det inte så att de flesta MacBook har inbyggt batteri? Ändå verkar Macanvändare hålla fast vid sin dator i många fler år än vad den vanliga "PC" användaren gör? Om jag inte minns fel så gav ex DELL endast 1 års garanti på batteriet i en bärbar efter som man ansåg att det är en förbrukningsvara? Hur går detta ihop med MacBook? Kan det verkligen vara så att MacBook använder sig av någon super duper batteri? Eller nöjer sig Apple användare efter 1 år eller 2 att köra enbart med strömadapter?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Håller med, att byta CPU och modekort på bärbar känns aldrig som ett alternativ, däremot måste man iallafall kunna byta/uppgradera minne, hårddisk och batteri.

En sak som jag kom att tänka på, är det inte så att de flesta MacBook har inbyggt batteri? Ändå verkar Macanvändare hålla fast vid sin dator i många fler år än vad den vanliga "PC" användaren gör? Om jag inte minns fel så gav ex DELL endast 1 års garanti på batteriet i en bärbar efter som man ansåg att det är en förbrukningsvara? Hur går detta ihop med MacBook? Kan det verkligen vara så att MacBook använder sig av någon super duper batteri? Eller nöjer sig Apple användare efter 1 år eller 2 att köra enbart med strömadapter?

http://www.apple.com/batteries/

http://gigaom.com/apple/new-macbook-pro-battery-more-longer-b...

Btw: Du kan byta SSD-enheten i nya Air.. finns olika modeller från Toshiba och (tror det var) Samsung. Övriga laptops från Apple kan du byta dem på.

Edit:

Där har du http://www.macrumors.com/2011/05/04/owcs-macbook-air-ssd-repl... ... minnet är dock lite tråkigt. Man tycker att ingenjörerna borde ha kunnat få standard lösning med so-dimm att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

http://www.apple.com/batteries/

http://gigaom.com/apple/new-macbook-pro-battery-more-longer-b...

Btw: Du kan byta SSD-enheten i nya Air.. finns olika modeller från Toshiba och (tror det var) Samsung. Övriga laptops från Apple kan du byta dem på.

Edit:

Där har du http://www.macrumors.com/2011/05/04/owcs-macbook-air-ssd-repl... ... minnet är dock lite tråkigt. Man tycker att ingenjörerna borde ha kunnat få standard lösning med so-dimm att få plats.

http://www.apple.com/batteries/replacements.html

Vad jag kan läsa mig till så använder de alltså samma typ av batteri som alla andra och de har liknande garantier d.v.s 1 års standard garanti? Man kan dock få batteriet utbytat även om det är inbyggt men man måste då skicka in datorn, vad kostar detta? Hur kan man klara av att vinkla detta till att vara bra? Jag fick ju för mig att hela tanken med MacBook var att man hade datorn i fler år än vad man har en vanlig "PC laptop"?

Hmm så de e ingan "standard" SSD som används? Jag vet att de vi satte in i våra laptops på jobbet var standard Intel 3.5". Men visst de spelar kanske inte så stor roll så länge priset och pressandan är den samma?

Angående minnet så har jag svårt att se att bara för att man använder en standardfattning så måste dator bli märkbart tjockare? Men efter som jag inte är insatt i varför Appel verkligen valde att lödda fast dem(utan att spekulera) så sätter jag punkt där. Åter står att se hur Asus löser det hela i den kommande modellen(troligen är det mer eller mindre en kopia).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

http://www.apple.com/batteries/replacements.html

Vad jag kan läsa mig till så använder de alltså samma typ av batteri som alla andra och de har liknande garantier d.v.s 1 års standard garanti? Man kan dock få batteriet utbytat även om det är inbyggt men man måste då skicka in datorn, vad kostar detta? Hur kan man klara av att vinkla detta till att vara bra? Jag fick ju för mig att hela tanken med MacBook var att man hade datorn i fler år än vad man har en vanlig "PC laptop"?

Hmm så de e ingan "standard" SSD som används? Jag vet att de vi satte in i våra laptops på jobbet var standard Intel 3.5". Men visst de spelar kanske inte så stor roll så länge priset och pressandan är den samma?

Angående minnet så har jag svårt att se att bara för att man använder en standardfattning så måste dator bli märkbart tjockare? Men efter som jag inte är insatt i varför Appel verkligen valde att lödda fast dem(utan att spekulera) så sätter jag punkt där. Åter står att se hur Asus löser det hela i den kommande modellen(troligen är det mer eller mindre en kopia).

Är inte helt hundra på kostnaden för MBA batterierna men jag vet att du kan byta ut MBP för 129 USA dollar, eller typ 900 SEK. Lite av en standard kostnad för batterier verkar det som.
Har jag förstått saken korrekt så använder Apple dessutom sig av lithium-polymer och inte av lithium-ion batterier http://www.ehow.com/about_5545273_lithium-polymer-vs-ion-batt...

Nope, det är ingen konventionell SSD-enhet som sitter i. Har snarare formen av en USB-sticka

... Priset är lite högre men prestandan är ungefär lika. Första generationen av MBA använde sig av 1,8" SSD om jag inte minns fel. Man kan ju hoppas att Asus åtminstone väljer standard 1,8" då det finns fler tillverkare att välja mellan.

Angående minne så är din gissning nog lika bra som min.... Kan bara spekulera att det har något med utformning av logikkortet att göra .. men men..

Permalänk
Medlem

Snyggt och prydligt som vanligt. Smakar det så kostar det och Apple har verkligen lyckats få in mycket prestanda på lite utrymme. Funderar man på att köpa en MBA är det helt klart nu man ska slå till för om ett halvår kommer den kosta lika mycket.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joltic:

Vart är SSD:n som du påstår är uppgraderingsbar?

Finns massor av olika SSDs till Mac book Air. Den sitter på Mini PCI så det är inget större problem att byta.

Visa signatur

Gammal är gubbe