Permalänk
Medlem

några nätaggs frågor

Hej jag har ett earthwatts 500 agg som följde med mitt sonata3 chassi. Tråden rör datorn i sig.

Efter att datorn presterat riktigt dåligt i spel så har jag testat allt möjligt för att reda ut vad som vart på tok. Att den inte riktigt orkar med det nyaste är väl inte så konstigt men i framförallt bad company 2 så vet jag att jag kunde köra i med mycket bättre inställningar förut.
Idag så verkar det som att jag hittat boven i dramat. nätagget. Efter att ha kopplat ur två av mina fyra hårddiskar så fick jag genast mycket bättre prestanda i bad company 2. gick från absolut lägsta inställningar till medium.

Nu trodde jag dock att 500w borde räcka till min dator men det kanske beror på åldern? tappar nätagg mycket prestanda med tiden? Hur starkt nätagg bör man ha igentligen? 5,6,700watt? yes det är en gamal fråga men jag var av uppfattningen att en dator som min borde funka bra även med ett 450w agg av bra kvalitet.

Går det att mäta hur belastat mitt nätagg är under load med mjukvara? funderar på om jag ska ta bort ytterligare grejjer, köra på en hårddisk eller klocka ner processorn till standard.

sorry för ett lite rörigt inlägg, för att sammanfatta:

1. Tappar nätagg mycket prestanda med tiden?
2. Hur starkt nätagg bör man ha igentligen?
3. Håller nätagget på att dö eller har jag helt enkelt för mycket grejjer i datorn?
4. Kan man mäta hur belastat nätagget är med någon mjukvara?
5. Hur mycket drar hårdiskar, bör jag göra mer för att få ner strömförbrukningen?

min cpu är lätt överklockad.
Standard: 2.66ghz vcore: 1.35
nu: 3.40ghz vcore 1.4

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nej, det gör de inte. De funkar generellt sett med samma kvalité tills de går sönder.
2. Beror ju givetvis på dator. Din dator klarar sig lätt på 550W, antagligen mindre. Köp alltid nätagg av hög kvalité från bra märken (Typ Corsair, XFX), och alltid med 80+ certifiering.
3. Inget av dem, räcker inte strömmen till vad datorn begär så kraschar datorn. Den kan inte prestera sämre för att strömmen inte räcker till.
4. Nej, det kan man inte.
5. Inte speciellt mycket. Du behöver inte göra någonting, för den förlorade prestanden beror inte på nätagget.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

1. Tappar nätagg mycket prestanda med tiden?
- Ja, vart efter kondensatorer blir uttjänta tappar agget effekt och kvailtén på spänningen kan också försämras genom att brum uppstår i slitna komponenter.
2. Hur starkt nätagg bör man ha igentligen?
- Den uppgivna effekten bör vara cirka dubbelt så stor som din dators effektförbrukning, i dagens komponenters mått mätt ca: 600w
3. Håller nätagget på att dö eller har jag helt enkelt för mycket grejjer i datorn?
- Vet inte eftersom du inte spec'at hela innehållet i din burk.
4. Kan man mäta hur belastat nätagget är med någon mjukvara?
- Man kan kontrollera så att nätagget levererar rätt spänning. Lättaste sättet att mäta effektförbrukningen är genom hårdvara med t.e.x. en Energimätare. Anslut den till din strömkabel till datorn, Spela hårt en stund och läs av högsta värdet på watt förbrukningen så får du en ungefärlig siffra.
5. Hur mycket drar hårdiskar, bör jag göra mer för att få ner strömförbrukningen?
- Vi vet ännu inte hur mycket ditt system drar ännu.

Jag tar för givet att du regelbundet kopplar bort strömmen och blåser bort allt damm som sätter sig som en päls på komponenter, kylflänsar och fläktar så vi kan utesluta överhettning.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

tack! jag uppskattar svaren :). Nej jag gör inte rent datorn speciellt ofta och just nu är den ganska dammig. Just nu när den bara kör två stycken hårddiskar så verkar den fungera ganska bra igen.

Full system specc:

psu: Antec earthwatts 500w 80plus (http://www.sweclockers.com/recension/5938-antec-sonata-iii/6#...)
cpu: E6750@3.4ghz
cpukylare:Noctua NH-U12F (tror den kör en 120mm fläkt)
moderkort: Gigabyte ep45 ds3
minne: 4gb corsair xms2 ddr2 800mhz @ 850mhz
grafik: Sapphire hd4850
HDD: 4 st: 1tb+500gb+320gb+160gb (7200rpm sata)
ljudkort: sounblaster live
övrig: dvd brännare, diskettestation och en 120mm fläkt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

tack! jag uppskattar svaren :). Nej jag gör inte rent datorn speciellt ofta och just nu är den ganska dammig. Just nu när den bara kör två stycken hårddiskar så verkar den fungera ganska bra igen.

Full system specc:

psu: Antec earthwatts 500w 80plus (http://www.sweclockers.com/recension/5938-antec-sonata-iii/6#...)
cpu: E6750@3.4ghz
cpukylare:Noctua NH-U12F (tror den kör en 120mm fläkt)
moderkort: Gigabyte ep45 ds3
minne: 4gb corsair xms2 ddr2 800mhz @ 850mhz
grafik: Sapphire hd4850
HDD: 4 st: 1tb+500gb+320gb+160gb (7200rpm sata)
ljudkort: sounblaster live
övrig: dvd brännare, diskettestation och en 120mm fläkt

då verkar det ju vara ett problem med någon av hårddiskarna.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

då verkar det ju vara ett problem med någon av hårddiskarna.

....eller så ökar luftflödet från fronten då han tar bort en hårddisk (förutsatt att han inte bara kopplar ur kabeln).

Raging Pig <=

I vilket fall som helst så skulle jag blåst rent komponenterna med tryckluft på burk och torkat fläktblad med tops eller trasa. Jag är inne på att problemet snarare är temperaturrelaterat än kraftrelaterat (har du kollat cpu och gpu-temperaturer under last?).

Ett EarthWatts 500W skall inte ha några som helst problem att driva dina komponenter. Jag har svårt att tro att dina komponenter har en maxeffektförbrukning på mer än 250W tillsammans.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ah yes, ska ta och styra en burk tryckluft och blåsa rent den. Hårdiskarna skulle kunna blocka luftflödet i lådan men jag drog bara bort strömsladden så dom sitter kvar i chassit.

enligt coretemp så är cpu tempen ~60 grader under load (prime95). idle 38 grader. Grafikkortet har jag inte uppmätt några temperaturer på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

ah yes, ska ta och styra en burk tryckluft och blåsa rent den. Hårdiskarna skulle kunna blocka luftflödet i lådan men jag drog bara bort strömsladden så dom sitter kvar i chassit.

enligt coretemp så är cpu tempen ~60 grader under load (prime95). idle 38 grader. Grafikkortet har jag inte uppmätt några temperaturer på.

Då lutar det mer åt att du har en kass hårddisk som ställer till det. En hårddisk drar normalt mindre än 10W, så jag har svårt att se att du skulle ha så taskig strömförsörjning att 10W-20W skulle göra skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Du har 2linor 12volt med 17A i vardera, se till att försöka fördela belastningen jämnt mellan dom.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C