Intel bekräftar bugg i 320-serien SSD – ny firmware på väg

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar bugg i 320-serien SSD – ny firmware på väg

Intel publicerar ett nytt uttalande om den omtalade 8 MB-buggen som drabbat SSD-enheter i 320-serien och meddelar att en rättad firmware är på väg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel publicerar ett nytt uttalande om den omtalade 8 MB-buggen som drabbat SSD-enheter i 320-serien och meddelar samtidigt att en rättad firmware är på väg.

Läs artikeln

Känns stabilt att man beställde en disk ur 320 serien igår kväll då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Känns stabilt att man beställde en disk ur 320 serien igår kväll då

Buggen har varit känd ett tag...

Permalänk
Medlem

Det har inte varit Intels år i år. Först SB och nu detta... något annat stort elektronikföretag som har haft det värre?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Känns stabilt att man beställde en disk ur 320 serien igår kväll då

Det är lugnt, dels är få enheter drabbade dels kan det bara inträffa om strömmen bryts, så länge man stänger av datorn korrekt så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

"inte koppla ur SSD-enheten medan strömmen är påslagen"
ursäkta men, vem F*n kopplar in/ut exempelvis en hårddisk/ssd medans strömmen är på??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"inte koppla ur SSD-enheten medan strömmen är påslagen"
ursäkta men, vem F*n kopplar in/ut exempelvis en hårddisk/ssd medans strömmen är på??

Tror problemet mer är ofrivilligt strömavbrott, såsom vid åska eller att någon lyckas snubblas på nätsladden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"inte koppla ur SSD-enheten medan strömmen är påslagen"
ursäkta men, vem F*n kopplar in/ut exempelvis en hårddisk/ssd medans strömmen är på??

Jag gör det ganska ofta, inte dagligen men ett par gånger i veckan. SATA-gränssnittet erbjuder "hot-swap"-stöd. Du kan alltså byta disk under drift. Mycket vanligt till servrar, NAS m.m. Dessutom behöver du inte fysiskt dra ur disken. Räcker med ett strömavbrott så är det samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Det har inte varit Intels år i år. Först SB och nu detta... något annat stort elektronikföretag som har haft det värre?

De klarar sig bra har jag hört: http://www.sweclockers.com/nyhet/14261-intel-gor-nytt-rekordk...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

^^ det går bra nu kompis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Tror problemet mer är ofrivilligt strömavbrott, såsom vid åska eller att någon lyckas snubblas på nätsladden...

Då är intels råd att man skall hålla sig undan åska och andra allmäna olyckor tills patchen är installerad då?

Skämt åsido. Om något år eller så kanske det kan börja bli dags med en SD då. Nu när våra kära testpatruller betalat dyrt för att vara försökskaniner till små SSD-diskar så har barnsjukdomarna börjat visa sig. Ingen vet ju när dessa kommer mattas av men jag tror nog att det börjar bli säkert om något år eller så.
Tycker personligen fortfarande att SSDs är lite väl dyra med tanke på hur lite plats man får för 1-2k men det är en annan diskussion och upp till var och en att avgöra. Snart är de säkra nog att börja användas iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tur man har fungerade intel 320 Både jag och mor har råkat ut för flera strömavbrott nu under sommaren. Inte haft några problem alls med våra intel 320

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då är intels råd att man skall hålla sig undan åska och andra allmäna olyckor tills patchen är installerad då?

Skämt åsido. Om något år eller så kanske det kan börja bli dags med en SD då. Nu när våra kära testpatruller betalat dyrt för att vara försökskaniner till små SSD-diskar så har barnsjukdomarna börjat visa sig. Ingen vet ju när dessa kommer mattas av men jag tror nog att det börjar bli säkert om något år eller så.
Tycker personligen fortfarande att SSDs är lite väl dyra med tanke på hur lite plats man får för 1-2k men det är en annan diskussion och upp till var och en att avgöra. Snart är de säkra nog att börja användas iaf ;).

Då vanliga hårddiskar har större felprocent än SSDs undrar jag vad du ska sitta på medan du väntar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då är intels råd att man skall hålla sig undan åska och andra allmäna olyckor tills patchen är installerad då?

Skämt åsido. Om något år eller så kanske det kan börja bli dags med en SD då. Nu när våra kära testpatruller betalat dyrt för att vara försökskaniner till små SSD-diskar så har barnsjukdomarna börjat visa sig. Ingen vet ju när dessa kommer mattas av men jag tror nog att det börjar bli säkert om något år eller så.
Tycker personligen fortfarande att SSDs är lite väl dyra med tanke på hur lite plats man får för 1-2k men det är en annan diskussion och upp till var och en att avgöra. Snart är de säkra nog att börja användas iaf ;).

Tja, om man ska ha lite perspektiv på det hela så är antagligen en intel 320 (med bugg) säkrare än den genomsnittliga "vanliga" hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zarper:

Då vanliga hårddiskar har större felprocent än SSDs undrar jag vad du ska sitta på medan du väntar?

Skrivet av Frispel:

Tja, om man ska ha lite perspektiv på det hela så är antagligen en intel 320 (med bugg) säkrare än den genomsnittliga "vanliga" hårddisken

Man kan ju vända och vrida på siffrorna lite hur man vill utan att ha fel ;).

Köper jag en Sådan så kommer det inte vara en genomsnittlig eller generell sådan utan det kommer att vara en specifik modell från en specifik tillverkare. Senaste tiden har hela serier av SSDs haft problem och det är bara gissningslekar som gjort att man klarat sig från att köpa en felaktig serie.

Gamla vanliga hårddiskar har säkerligen fortfarande fel i större serier men ni får hålla med om att det inte är lika vanligt med detta som det SSDmarknaden går igenom nu.

Den senaste tidens ssd-haverier visas inte heller i returstatistiken för det mesta har gått att lösa med hjälp av en uppdatering men likförvannat har ens data kanske gått förlorad trots den enkla fixen. Går en vanlig hårddisk sönder så är denna ändå billigare att ersätta än ssdn. Datan går förlorad oavsett om man måste köpa nytt eller bara installera en fix.

Jag vet inte var ni får statistiken att SSDs är säkrare men jag vet iaf att returfrekvensen på olika lagringsmedier inte är tillräckligt för att dra en korrekt slutsats att SSDs är säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min sitter i den här laptopen, så jag betvivlar att jag hade stött på fel även med felande disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan ju vända och vrida på siffrorna lite hur man vill utan att ha fel ;).

Skickades från m.sweclockers.com

På min SSD har jag operativsystem drivrutiner och lite program/spel, Sånt som inte gör något om de försvinner. Resten lagras på vanliga diskar då de ändå inte behöver prestandan och ta plats på ssd disken. Så gör man så är det inte så "farligt".
Jag kör föresten en OCZ VERTEX 1 och har aldrig haft problem med den:P

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det inte Intels SSDn som är minst återkallade av alla SSD leverantörer?

Jag ska nog investera i en inom en månad, siktar på en runt 180-200GB, har någon nå bra tips?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min SSD har jag operativsystem drivrutiner och lite program/spel, Sånt som inte gör något om de försvinner. Resten lagras på vanliga diskar då de ändå inte behöver prestandan och ta plats på ssd disken. Så gör man så är det inte så "farligt".
Jag kör föresten en OCZ VERTEX 1 och har aldrig haft problem med den:P

Aaa, det har du helt rätt i. Det är troligen så att nära nog alla som använder SSDs har mindre viktig data på denna disk.
Och det är ju en relevant aspekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gamla vanliga hårddiskar har säkerligen fortfarande fel i större serier men ni får hålla med om att det inte är lika vanligt med detta som det SSDmarknaden går igenom nu.

Du missade alltså att Apple precis gick ut och sa att de återkallar många av sina iMac11 på grund av problem med hårddiskarna?

HDDs dör hela tiden, men det har blivit bakgrundsbrus i dator världen och därför skrivs det inte om längre - förutom i extrema fall där 50%+ av enheterna dör inom 3 månader... men även då missar många nyhets sidor som Sweclockers detta. Observera att iMac återkallningen faktiskt fortfarande inte skrivits om på Sweclockers nyhets sida; trots att antalet enheter påverkade är många gånger större och betydligt svårare att föreutsee, det vill säga mycket farligare för användaren - specielt då dessa ochså lagrar mycket mer data samtidigt för en användargrupp där det finns en avsevärt större risk att Backups på sekundär media inte är implementerad.

En av mina WD Black (6gbps) på 1TB dog ochså torsdags utan varning (tycks vara kontroller problem), och jag har en lång lista på andra HDDs som dött under åren; bara för mig som privatperson.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXale:

Du missade alltså att Apple precis gick ut och sa att de återkallar många av sina iMac11 på grund av problem med hårddiskarna?

HDDs dör hela tiden, men det har blivit bakgrundsbrus i dator världen och därför skrivs det inte om längre - förutom i extrema fall där 50%+ av enheterna dör inom 3 månader... men även då missar många nyhets sidor som Sweclockers detta. Observera att iMac återkallningen faktiskt fortfarande inte skrivits om på Sweclockers nyhets sida; trots att antalet enheter påverkade är många gånger större och betydligt svårare att föreutsee, det vill säga mycket farligare för användaren - specielt då dessa ochså lagrar mycket mer data samtidigt för en användargrupp där det finns en avsevärt större risk att Backups på sekundär media inte är implementerad.

En av mina WD Black (6gbps) på 1TB dog ochså torsdags utan varning (tycks vara kontroller problem), och jag har en lång lista på andra HDDs som dött under åren; bara för mig som privatperson.

Ja, det har jag missat. Men det förändrar väl inte det faktum att SSDs inte är helt pålitliga ännu? Jag har inte påstått att mekaniska diskar är felsäkra. Tvärtom belyste jag även detta i min förra post.

Och även om det hade varit färre incidenter med SSDs så är det alltid en ökad risk med större tekniförändringar. Så oavsett hur utfallet blir så är man ju testkanin om man är snabb på att införskaffa nya lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då är intels råd att man skall hålla sig undan åska och andra allmäna olyckor tills patchen är installerad då?

Skämt åsido. Om något år eller så kanske det kan börja bli dags med en SD då. Nu när våra kära testpatruller betalat dyrt för att vara försökskaniner till små SSD-diskar så har barnsjukdomarna börjat visa sig. Ingen vet ju när dessa kommer mattas av men jag tror nog att det börjar bli säkert om något år eller så.
Tycker personligen fortfarande att SSDs är lite väl dyra med tanke på hur lite plats man får för 1-2k men det är en annan diskussion och upp till var och en att avgöra. Snart är de säkra nog att börja användas iaf ;).

Kan bara rekommendera dig att shoppa en SSD, när man väl har en så vill man aldrig tillbax till HDD! Har själv en Intel 320 (och en gammal 80GB G2), de kommer att lösa denna bugg och det känns som har man rejäl otur så råkar man utför den!
Att stoppa in en SSD är som att shoppa en ny dator fast lite bättre än då!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Är det inte Intels SSDn som är minst återkallade av alla SSD leverantörer?

Jag ska nog investera i en inom en månad, siktar på en runt 180-200GB, har någon nå bra tips?

Jag valde Intel 320 i våras trots att Sandforce 2k har mycket bättre prestanda. Valde den pga pris/gott rykte (tjii fick man med denna bugg) och att Vertex 3 var rätt otestad och aldrig släpptes samt att min dator bara har 3gb SATA.

Funderar nu på att shoppa senaste Mac Mini och då får jag 6gb/s SATA, då blir det antingen en till 320 eller ev så provar jag den där Corsair disken som fick bra i testet, Forcera GT 120GB men är lite osäker på om jag vågar SF 2k kretsar. Hade hellre valt en Intel 510 men osäker på prestandan i mindre modellerna jämfört med pris/gb för 320!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Känns stabilt att man beställde en disk ur 320 serien igår kväll då

Ingen fara, känns som om du ska ha en hel del otur om du ska bli smiskad av buggen innan patchen

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spda242:

Kan bara rekommendera dig att shoppa en SSD, när man väl har en så vill man aldrig tillbax till HDD! Har själv en Intel 320 (och en gammal 80GB G2), de kommer att lösa denna bugg och det känns som har man rejäl otur så råkar man utför den!
Att stoppa in en SSD är som att shoppa en ny dator fast lite bättre än då!

Aaa. Det är inte så att jag inte är sugen direkt. Men priset per gigabyte är lite väl högt för mig fortfarande. När de går under 10 kronor/gig för de lite bättre modellerna så kan jag tänka mig att investera i en 100Gigs-SSD.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag valde Intel 320 i våras trots att Sandforce 2k har mycket bättre prestanda. Valde den pga pris/gott rykte (tjii fick man med denna bugg) och att Vertex 3 var rätt otestad och aldrig släpptes samt att min dator bara har 3gb SATA.

Funderar nu på att shoppa senaste Mac Mini och då får jag 6gb/s SATA, då blir det antingen en till 320 eller ev så provar jag den där Corsair disken som fick bra i testet, Forcera GT 120GB men är lite osäker på om jag vågar SF 2k kretsar. Hade hellre valt en Intel 510 men osäker på prestandan i mindre modellerna jämfört med pris/gb för 320!

Har du råkat ut för buggen eller?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag valde Intel 320 i våras trots att Sandforce 2k har mycket bättre prestanda. Valde den pga pris/gott rykte (tjii fick man med denna bugg) och att Vertex 3 var rätt otestad och aldrig släpptes samt att min dator bara har 3gb SATA.

Funderar nu på att shoppa senaste Mac Mini och då får jag 6gb/s SATA, då blir det antingen en till 320 eller ev så provar jag den där Corsair disken som fick bra i testet, Forcera GT 120GB men är lite osäker på om jag vågar SF 2k kretsar. Hade hellre valt en Intel 510 men osäker på prestandan i mindre modellerna jämfört med pris/gb för 320!

Ok, mitt moderkort har redan 6gb/s, men har inga diskar som nyttjar detta, jag är dock fortfarande intresserad av Intels diskar trotts dessa buggar, SF2k kretsarna var dom med mindre byggteknologi om jag inte minns fel? Det är väl egentligen inte så stor prestandaskillnad mellan dom och den tidigare serien?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för denna bugg. Fick en ny på garantin på Inet. Det fanns ingen 320 inne just då så jag lade till några hundra och tog en 510 istället som tur var!
Jag hade just installerat windows och det var någon drivrutin som orsakade en hård krasch, och det räckte för att buggen skulle slå till.
Som tur var hade jag ju inte hunnit lägga in något viktigt så det var bara tid som blev min kostnad! Men i alla fall var allt borta och den visades som 8 mb. Om jag hade haft en sådan disk kvar nu så skulle jag flasha det nya firmwaret fort som fan!

Visa signatur

/jerryswe