2x geforce 580gtx på ett 850w agg?

Permalänk
Medlem

2x geforce 580gtx på ett 850w agg?

som titeln säger, jag vet mycket väl att det är möjligt. MEN.
Hur är utsikten för överklockning etc? Livslängden borde bli lägre om den får sitta och pressa hela tiden också.

Det jag är ute efter är om det är god potential med ett 850w agg eller om man ska klättra upp till ett 1000w agg.

Permalänk
Hedersmedlem

I Sweclockers testlabb drog 580 SLI cirka 670 watt. ( Källa )

Det ska med andra ord gå, iallafall på standardfrekvenser. Överklockning är jag osäker på, då detta inte tas upp av Sweclockers, vilket är synd.
Sandy Bridge borde ju dock dra lite mindre ström än deras klockade i7 975, så antagligen bör det gå.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

I Sweclockers testlabb drog 580 SLI cirka 670 watt. ( Källa )

Det ska med andra ord gå, iallafall på standardfrekvenser. Överklockning är jag osäker på, då detta inte tas upp av Sweclockers, vilket är synd.
Sandy Bridge borde ju dock dra lite mindre ström än deras klockade i7 975, så antagligen bör det gå.

Burken är klockad, 3,8 Ghz på cpu´n i din källhänvisning.
2st 580 med klock på rubbet funkar på ett vettigt 850 agg, hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

I Sweclockers testlabb drog 580 SLI cirka 670 watt. ( Källa )

Det ska med andra ord gå, iallafall på standardfrekvenser. Överklockning är jag osäker på, då detta inte tas upp av Sweclockers, vilket är synd.
Sandy Bridge borde ju dock dra lite mindre ström än deras klockade i7 975, så antagligen bör det gå.

670W är ju också vad den drar från väggen, specifikationerna anger ju vad agget klarar av att leverera - och inte vad det drar från väggen. Multiplicera 670W med 0,9 (strax över 90% effektivitet för agget), så får du det till att 2x 580 och en lätt överklockad processor drar cirka 605W från nätagget.

Det du däremot måste tänka på om du tänker överklocka både processor och grafikkort är att se till att moderkortet kan leverera tillräckligt med ström (Processorn drar all störm därifrån, grafikkortet drar runt 25%). Du borde definitivt läsa det här inlägget om varför du ska välja ett moderkort med extra strömförsörjning, såsom en eller flera Molex-kontakter. Exempel på moderkort med en molex-kontakt är Asus P8P67 WS Revolution, ASRock P67 Extreme 4 och Extreme 6, och Asus Maximus IV Extreme som har två kontakter.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Dock är det värt att komma ihåg att den strömförbrukningen är vid körning av 3dmark, och det finns definitivt tillfällen där burken potentiellt kan dra mer än så!

På tex Anandtech använde de ett icke namngivet program (eftersom drivrutinerna känner av furmark och drar ner prestandan) och kommer upp i 777W med 580 i SLI... Och det är ju utan någon specifik last på CPU eller andra enheter.
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/17

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Dock är det värt att komma ihåg att den strömförbrukningen är vid körning av 3dmark, och det finns definitivt tillfällen där burken potentiellt kan dra mer än så!

På tex Anandtech använde de ett icke namngivet program (eftersom drivrutinerna känner av furmark och drar ner prestandan) och kommer upp i 777W med 580 i SLI... Och det är ju utan någon specifik last på CPU eller andra enheter.
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/17

Samtidigt så har ju iallafall Sweclockers även innan Nvidias fuskande avrått från att kolla på Furmark-testerna. Furmark (och liknande tester) pressar ju helt enkelt grafikkortet hårdare än vad något spel någonsin kan göra, så det blir lite overkill-värden. Dessutom visar dessa program knappt någon CPU-aktivitet.

3Dmark är nog det närmaste ett spel man kan komma, då det pressar grafikkorten lika mycket som ett spel gör, samtidigt som det pressar CPU och mäter av även den.

EDIT: Lite som att st'älla en bil på en dragsterbana och inse att bilen börjar låta dåligt i 250 km/h. Man kommer ju ändå aldrig köra med bilen i den hastigheten, så det gör ju ingenting liksom..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Sitter på en i7 2600k som står på 4.8ghz, har https://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profe....

Dvs att jag inte har så mycket ström att leka med med tanke på processorn äter upp det mesta som blir över

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Sitter på en i7 2600k som står på 4.8ghz, har https://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profe....

Dvs att jag inte har så mycket ström att leka med med tanke på processorn äter upp det mesta som blir över

Har du mätt vad burken förbrukar i en tung spelfrekvens, alt Furmark...?

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera 850W för två GTX 580 och en överklockad processor. Speciellt med tanke på att du troligtvis kommer vilja klocka grafikkorten med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SyndroMm:

som titeln säger, jag vet mycket väl att det är möjligt. MEN.
Hur är utsikten för överklockning etc? Livslängden borde bli lägre om den får sitta och pressa hela tiden också.

Det jag är ute efter är om det är god potential med ett 850w agg eller om man ska klättra upp till ett 1000w agg.

En väldigt bra tråd på "Grafikkort" delen av forumet

Borde besvara alla dina frågor tror jag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SyndroMm:

Sitter på en i7 2600k som står på 4.8ghz, har https://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profe....

Dvs att jag inte har så mycket ström att leka med med tanke på processorn äter upp det mesta som blir över

Du bör, om du inte tänker klocka ner processorn rätt rejält, i sådana fall titta på att byta moderkort.

Ska du köra dubbla 580'or och den processorklockningen måste du ha ett moderkort med rejält tilltagen strömförbrukning, och ska du dessutom klocka 580'orna behöver du bokstavligen något i hästväg.

Klockar du ner till mer resonabla ~4 GHz lär det däremot fungera, så länge du inte klockar grafikkorten mer än max ~10%.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att i7 2500/2600k är strömsnåla, Sweclockers egna tester visade att en 2600k i 4.9ghz drog lika mycket som en i7 975 3.3ghz stock.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett fractal design newton 1000w nu, men det för ett sånt oerhört väsen.. (coilwhine) och garantin har gått ut. blir nog ett till 1000w agg, men vilket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SyndroMm:

Sitter på ett fractal design newton 1000w nu, men det för ett sånt oerhört väsen.. (coilwhine) och garantin har gått ut. blir nog ett till 1000w agg, men vilket?

Jag skulle ha tagit:

Corsair HX 1050W.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Sitter på ett fractal design newton 1000w nu, men det för ett sånt oerhört väsen.. (coilwhine) och garantin har gått ut. blir nog ett till 1000w agg, men vilket?

eller https://www.inet.se/artikel/6909604/nzxt-hale90-1000w

Permalänk
Medlem

Föredrar Modulära nätagg. för att slippa trassel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SyndroMm:

Föredrar Modulära nätagg. för att slippa trassel

Det är det ju

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Föredrar Modulära nätagg. för att slippa trassel

Det är ju modulärt 24+8pin kabeln och någon PCI-E är nog fasta på det där men sen är det bara att välja övriga kablar. Sen att det skulle bli trassel? Dom flesta chassina har idag möjlighet att gömma kablarna så det är ett mindre problem egentligen.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dock är det värt att komma ihåg att den strömförbrukningen är vid körning av 3dmark, och det finns definitivt tillfällen där burken potentiellt kan dra mer än så!

På tex Anandtech använde de ett icke namngivet program (eftersom drivrutinerna känner av furmark och drar ner prestandan) och kommer upp i 777W med 580 i SLI... Och det är ju utan någon specifik last på CPU eller andra enheter.
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/17

Men nu är det ett syntetiskt testprogram specifikt designat för att dra maximal effekt ur grafikkorten, liksom Furmark är (enda skillnaden är att drivrutinerna för GTX580 och ett antal andra effektkrävande grafikkort känner av att just Furmark körs och drar ned frekvens och spänning för att hålla nere effektutvecklingen). Så resultatet 777W (på primärsidan, vilket ger ca: 700W på sekundärsidan) är en absolut maxbelastning som man inte kommer komma i närheten av med spel eller andra "normala" program. Detta gäller oavsett hur mycket dessa program belastar processorn, då grafikkorten har långt högre effektförbrukning än processorn har.
Detta illustreras av skillnaden då Crysis körs istället och då maxbelastningen blir 620W på primärsidan (vilket ger ca: 560W på sekundärsidan).

Resultaten fås med en i7 920@3.33GHz, vilket motsvarar en i7 975, som ju enligt Sweclockers test drar lite mer än en i7 2600K@4,9GHz, så trådskaparens burk lär ju inte dra mer processormässigt. Man kan räkna upp trådskaparens effekt med ca: 10W per hårddisk (ja, jag vet att en hårddisk kan dra upp mot 25W undre uppstart, men det lär ju knappast ske samtidigt som grafikkorten belastas).

Så med oklockade (framför allt då icke övervoltade) kort, så ser jag inga problem att köra GTX580 i SLI på trådskaparens burk. Det som kan sätta käppar i hjulen för överklockning (och då främst övervoltning) av grafikkorten är främst strömförsörjningen från moderkortet, som jag ser det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Men nu är det ett syntetiskt testprogram specifikt designat för att dra maximal effekt ur grafikkorten, liksom Furmark är (enda skillnaden är att drivrutinerna för GTX580 och ett antal andra effektkrävande grafikkort känner av att just Furmark körs och drar ned frekvens och spänning för att hålla nere effektutvecklingen). Så resultatet 777W (på primärsidan, vilket ger ca: 700W på sekundärsidan) är en absolut maxbelastning som man inte kommer komma i närheten av med spel eller andra "normala" program.

Mja: återigen så var ju detta ett testprogram som enbart belastade GPU:erna... Plus att man vid mätningar kanske inte alltid fångar upp korta snabba kraftiga impulser osv...

Men visst: jag säger inte emot att ett bra 850W med ordentligt tilltagen 12V lina klarar två 580 i SLI. I extremfall är det dock inte enorma marginaler. Håller även med dig om att moderkortet är en svag punkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.