AMD Bulldozer-efterträdaren Komodo får upp till 10 kärnor, sockel FM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det skulle vara kul att veta när de har tänkt släppa Komodo.

Tja, det är ju AMD, så säger de Aprill 2012, så blir det väl Januari 2013, men då är det inte värsting modellerna som släpps, utan en nedklockad 1st step? =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

eller så öppnar du dammluckorna å gör en herrejösses propp som tar mycket mer pulver.. typ som yänkarna gör med sina motorer (ja jo fel liknelse då deras maskiner inte är jätte vassa alltid) att öka motorvolymen istället för att jaga vikt på kolvar, vevstakar och vevaxel osv.. du förstår vad jag menar.

Att inte aktivera strömsparfunktionerna i sin dator är ungefär som, om vi ska använda jänkarbilar, att låta bilen stå på tomgång under tiden du sitter och äter middag.. bilen går precis lika bra när du ska ut och köra sen, med enda skillnaden att du sparat massa bensinpengar.

Enda anledningen jag ser till att avaktivera dom funktionerna, är när man letar maxklock på datorn.. det är ju lite svårt att hitta sweetspot om datorn klockar ner sig så fort man idlar. Men när man väl hittat den är det bara brist på IQ att inte aktivera dom igen..

Fast vad vet jag.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Men hur ofta byter man processor inom samma socket-generation egentligen? Måste vara en extremt liten grupp som gör sådant. Det är väl bara bra att byta upp sig när det gäller moderkort så man får tillgång till alla nya portar och standarder som dyker upp titt som tätt.

Jag började med en amd athlon 4200+ sedan uppgraderade till 6000+
och nu har jag amd phenom 965
På det moderkortet jag har nu (har varit glad att jag sluppit köpa nytt mobi varje gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

powersave är väll bra för server som snurrar 24/7 samt HTPCn som också snurrar 24/7, men min dator som ajg sitter på dagligen och spelar på men stänger av när jag sover och är på jobbet behöver inte ha något powersave funktion, utnyttja pulvret till snabbare maskin istället imo...

Powersave är ungefär som att köra en bil som accelerarar från 50km/h till 200km/h på 0,05 sekunder och bromsar in lika snabbt. När du belastar processorn balanseras ju därefter och du kommer aldrig märka när den byter läge, såvida du inte övervakar frekvenserna med något program. Om du märker någon skillnad är det nog något fel på dina grejjer alternativt inbillning.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Funderade just om man skulle uppgradera till AM3+, men ser inte så mycket mening med det nu. Hoppas FM2 håller ett tag, om detta visar sig vara sant dvs.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Ah, okej. Googles Translate fungerade riktigt kasst på den där sidan. Men jag hittade den tillslut:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&u=ht...

Tack så mycket för länken Klimpen 2. Verkar som att AMD bygger upp en ny långvarig sockel. Känns som att FM2 förhoppningsvis kan hålla sig kompatibel med AMD kommande produkter de som kommer efter Komodo och Trinity. Om det kommer krävas en ny sockel mellan varje ny generation är det lite synd måste jag säga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I