Mozilla påbörjar utvecklingen av nytt operativsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Det kan bli intressant, speciellt ifall Mozilla bryr sig om sitt OS och inte bara skiter ut ett OS och litar på sin egna öppenhet och OEM tillverkarna för att det ska bli bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Klart det kan bli för många "standarder"!
När det finns för många specifikationer för något så finns det ju ingen standard längre och som konsument har du ingen aning om ditt angry birds (jag antar att vanliga konsumenter spelar angry birds ) kommer att fungera på en dator/mobiltelefon av en viss modell. Dessutom blir utbudet extremt begränsat (fragmenterat) eftersom få tillverkare skulle lägga tid på att portera sin app till allt för många plattformar.

Precis!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Firefox för Android är ju värdelös... Jag hoppar över.

Öppna standarder är överskattade. För många kockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Firefox för Android är ju värdelös... Jag hoppar över.

Öppna standarder är överskattade. För många kockar.

Jag tror du blandat ihop dina åsikter om open-source med öppen standard.

Här kommer några saker som är öppen standard som du förmodligen inte skulle klara dig utan;
DNS*
HTTP*
SMTP
Torrent
TCP/IP*
vCard
XML
HTML*
C/C++
OpenGL

* Användes när du postade ditt inlägg

För fler saker så kan du bland annat kolla RFC och IEEE samt W3C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Klart det kan bli för många "standarder"!
När det finns för många specifikationer för något så finns det ju ingen standard längre och som konsument har du ingen aning om ditt angry birds (jag antar att vanliga konsumenter spelar angry birds ) kommer att fungera på en dator/mobiltelefon av en viss modell. Dessutom blir utbudet extremt begränsat (fragmenterat) eftersom få tillverkare skulle lägga tid på att portera sin app till allt för många plattformar.

Fast det är ju inte detta som standarder ifråga gäller. Öppna standarder har fördelen att alla plattformar du syftar på kan nyttja dem.

...

Angry Birds går att spela direkt i Chrome/Chromium och nyttjar då WebGL, och är också det en öppen standard som kan nyttjas av alla. Just Angry Birds exemplifierar att öppna standarder förenar/förenklar istället för att fragmentera, eftersom spelet kommer att dyka upp för andra WebGL kompatibla webbläsare också.

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är om det kan bli vettigt, de har inte lyckats fixa bra webbläsare till android ens. Och förutom all härlig sidinfo så är chrome faktiskt bättre än firefox till windows, jag har ingen aning om säkerheten men det rullar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Låter intressant!