Permalänk
Medlem

Corsair 650w - Luktar starkt

Har i några dagar kännt en ny lukt i rummet och nyss när jag skulle byta ljudsladd på baksidan så kände jag att det luktade starkt där. Verkar som om det kommer en stark lukt från mitt nätagg, fläkten i nätagget snurrar fortfarande fast om det är full hastighet vet jag inte.
Så undrar om det kan vara något fel på nätagget som får det att lukta illa?
modellen är 650W Corsair CMPSU-650TXEU.

Permalänk
Medlem

Om det inte luktar bränt, så kan det ju vara antiflamm-skyddsmedlet (eller vad det nu heter) som luktar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ifall någon skulle undra vad som hände efter så kan jag säga att igårkväll small kondensatorn, inte "sprängdes" utan datorn slocknade och det poffade till i nätagget. Så nu sitter man med ett lånat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Ifall någon skulle undra vad som hände efter så kan jag säga att igårkväll small kondensatorn, inte "sprängdes" utan datorn slocknade och det poffade till i nätagget. Så nu sitter man med ett lånat nätagg.

ace of sweden?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

ace of sweden?

Står ju Corsair 650 luktar starkt i rubriken så var nog inte ett Ace of Sweden.

Skrivet av Sephrena:

Ifall någon skulle undra vad som hände efter så kan jag säga att igårkväll small kondensatorn, inte "sprängdes" utan datorn slocknade och det poffade till i nätagget. Så nu sitter man med ett lånat nätagg.

Så i framtiden vet du luktar det konstigt från nätaggregatet (bränt) byt direkt istället. Fast kvalitetsagg har skyddsspärrar så kunde ju något annat ha rykt med nätagget.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av Sephrena:

Ifall någon skulle undra vad som hände efter så kan jag säga att igårkväll small kondensatorn, inte "sprängdes" utan datorn slocknade och det poffade till i nätagget. Så nu sitter man med ett lånat nätagg.

Reklamera och få ett nytt, det aggregatet har 5års garanti, så det skall inte vara några problem att få ett nytt (för du kan inte haft det längre än i fem år, då jag vill minnas att det släpptes 2008).

I övrigt håller aggregatet hög kvalitet (just kondensatorerna är japanska och högre temperaturspecificerade än i de flesta aggregat, 105°C), så du verkar ha haft otur

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ska ändå köpa ett 850w om några månader när jag uppgraderar så ser ingen mening i att strula med reklamation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Ska ändå köpa ett 850w om några månader när jag uppgraderar så ser ingen mening i att strula med reklamation

Ett TX650 v2 kostar dock drygt 700kr så varför inte få ett nytt som du kan kränga eller ha som backup när nästa pajjar?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Står ju Corsair 650 luktar starkt i rubriken så var nog inte ett Ace of Sweden.

Så i framtiden vet du luktar det konstigt från nätaggregatet (bränt) byt direkt istället. Fast kvalitetsagg har skyddsspärrar så kunde ju något annat ha rykt med nätagget.

Han kanske menade det lånade nätagget

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |