Ergonomiskt tangentbord med Cherry MX

Permalänk
Medlem

Både bra och dåligt. Bra om man orkar lära sig använda det ordentligt, dåligt eftersom man kan bli beroende av det, och får problem att använda vanliga hederliga t-bord efteråt. Kanske inte blir så, vet inte, har aldrig orkat träna mig på "ergonomiska" t-bord. Jag tycker bara de är ruskigt obekväma.

Tycker det är dags för länge sedan att gå ett steg längre, och styra skrivandet med ren tankekraft istället. Med automatisk stavnings- och grammatikkorrigering för folk som inte kan skriva också.

Då jäklar vore det ergonomiskt på riktigt. Eller inte. Man skulle få liggsår av soffan istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackansson:

Det där tangentbordet ser riktigt vettigt ut designmässigt. Tyvärr har det väl inte mekaniska switchar? Känns lite som en dealbreaker för mig...

Jodå, tangentbordet använder cherry-brytare som är typiskt mekaniska. Man får till och med välja mellan blå, bruna och svarta sådana.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10457864']Själv siktar jag på ett Kinesis Freestyle
Så bra är ergonomiprylarna - 9 pekdon och tangentbord testas - TechWorld
Freestyle Adjustable Split Keyboard
Kostar dock en hel del, speciellt om man vill ha svensk layout

Detta verkar dock, enligt folk på geekhack, använda rubber dome-aktiga tangenter...

Skrivet av backfeed:

Både bra och dåligt. Bra om man orkar lära sig använda det ordentligt, dåligt eftersom man kan bli beroende av det, och får problem att använda vanliga hederliga t-bord efteråt. Kanske inte blir så, vet inte, har aldrig orkat träna mig på "ergonomiska" t-bord. Jag tycker bara de är ruskigt obekväma.

Att gå från "vanliga" ergonomiska tangentbord till normala är i regel inget problem och då man här i alla fall inte har placerat så många tangenter på ovanliga platser är det förmodligen inte något större problem här heller.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jodå, tangentbordet använder cherry-brytare som är typiskt mekaniska. Man får till och med välja mellan blå, bruna och svarta sådana.

Nu pratar du inte om Kinesis Freestyle va (som jag gjorde)? Annars får du gärna länka hur du ser det!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackansson:

Nu pratar du inte om Kinesis Freestyle va (som jag gjorde)? Annars får du gärna länka hur du ser det!

Det verkar besvärligt att få något definitivt svar, men här verkar folk inte var helt nöjda (även om någon påstår att det liknar ett gammalt "Fujitsu clicky keyboard").

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det verkar besvärligt att få något definitivt svar, men här verkar folk inte var helt nöjda (även om någon påstår att det liknar ett gammalt "Fujitsu clicky keyboard").

Jag mailar Kinesis och frågar.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackansson:

Jag mailar Kinesis och frågar.

Härligt.

Permalänk
Skrivet av Kinesis Support:

Hi Markus,

Thank you for your interest in our products.

The Freestyle keyboard does not come equipped with mechanical switches. The Contoured keyboard is the only model we sell that comes with mechanical switches.

Please let me know how I may further assist you.

Regards,

Erika

Kinesis Corporation Sales
Kinesis Corporation - Computer Ergonomics
800-454-6374 ext 1

Äsch.

Skrev också till Truly ergonomic och frågade om de planerade svensk layout till tangentbordet. Har inte fått nåt svar alls och jag skickade min fråga 14 oktober. Dåligt. Påminde dem idag 22/10.

EDIT 2010-10-26: Vad är det för sopor som inte svarar intresserade kunder, trots påminnelse?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jodå, tangentbordet använder cherry-brytare som är typiskt mekaniska. Man får till och med välja mellan blå, bruna och svarta sådana..

Vilka av deras alternativ är bruna, blåa resp. svarta? Finns silent, linear-click-sound och linear feedback. Gissar på brun - svart - blå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemongen:

Vilka av deras alternativ är bruna, blåa resp. svarta? Finns silent, linear-click-sound och linear feedback. Gissar på brun - svart - blå.

Silent, light-click-sound och linear skall det väl vara och de motsvarar bruna, blå och svarta.
TrulyErgonomic.com-Options - the only Truly Ergonomic Computer Keyboard on the planet

Permalänk

Jag har inte kunnat släppa det här jävla tangentbordet ur tankarna.

Har nu mailat dem 3 ggr och frågat om svensk layout utan att få svar alls.

I min desperation försöker jag övertyga mig själv om att jag inte behöver svensk layout. Knapparna är ju programmerbara, så det borde gå att få till skapligt även om "ä" nog får flytta på sig. Det blir ju inte rätt text på tangenterna, men det får man väl stå ut med när man bara betalar 158 euro.......

Sen är jag också tveksam till vilka switchar jag ska ha, nån som har tips på var man kan känna på mekaniska tangentbord?

Ingen annan som har beställt tangentbordet som kan komma med en liten recension när ni fått kladda lite på det?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som förbeställt tangentbordet (på en tillfällig "black friday" rea, men leveransdatum är inte förrän i januari nångång. Vi får se om/när det dyker upp!
Tror han körde europeisk/internationell layout.

Steelseriestangentbord (med svarta switchar) kan man ha tur att hitta i lite större el-butiker som har dem framme, men det verkar som de flesta ställen blivit snålare med testexemplar nuförtiden?

Jag har pillat lite med bruna och svarta, men aldrig gjort en direkt jämförelse. Bruna är mjuka och följsamma, men kanske lite för linjära. Man "känner" inte aktiveringen knappt alls tycker jag. (även om nu tangentbordet var gammalt och väl inslitet förvisso) Blåa misstänker jag är distinktare i icke-linjäriteten, plus att ju låter när de aktiveras... Men köper jag en mekaniskt blir det nog bruna iallafall: jag tror jag skulle riskera tröttna på klicket, och så är jag orolig över egenheten med de blåa att "avaktiveringen" av en tangent ligger högre upp än aktiveringen.

Svarta kändes långslagigare på något vis, men det kan helt enkelt bero på det lite kraftigare motståndet. Allround, men inte riktigt lika "följsamma" som bruna såvitt jag minns.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för svaren. Jag har nog ställt in mig på bruna också, efter vad jag läst. Är lite anal vad det gäller ljud, så klick-ljud går nog bort. Hör gärna av dig igen när din kompis får hem tangentbordet!

Vet att jag sett ett 7G på elgiganten (eller var det mediamarkt), så jag ska nog försöka åka och känna på det som referens. Känns det som för mkt motstånd är ju saken biff!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

jag tror jag skulle riskera tröttna på klicket

Jag är inte säker på att det är möjligt.

Permalänk

Fick svar av Truly Ergonomic Ltd.:

Citat:

We apologize for the delayed response due to the amount of emails we are currently receiving.

In regard to your inquiries, please find the following information which we hope you find useful:

Reprogrammable keys and non-QWERTY layouts:

For those who require special functionality, all keys are reprogrammable. This means that you have the option to simply plug-in the keyboard and use it with the language of your preference without the need to install any additional software, or have the option to change the functionality of required keys for the letters or symbols of your preference using simple software provided by us.

This includes both spacebars where each spacebar can have its own functionality. There are no restrictions of which keys accept accents or special languages. The software also allows choosing from available layouts and templates, like DVORAK, then changing required functionality and saving it as a template for later use.

Additionally, if you are using the Windows Operating System, the Super key becomes the Windows key. Pressing this key along other keys sends Windows shortcuts. Pressing along F1-F12 keys sends special functions like volume up or volume down, or can be set to launch specific applications. Pressing along [A] (Caps Lock key) sends the Print Screen key. Pressing along [1] (Numeric Lock key) sends the Insert key.

If you are using the Mac OS X Operating System, after configuring your Truly Ergonomic Keyboard, both Ctrl keys on the keyboard become Command keys, and the Super key becomes the Control key. Pressing the Super key along F1-F12 sends special functions like volume up or volume down.

Initially, the software to reprogram the keyboard will work under Windows Operating System. We are working hard to make sure we can make it available for those who are using Linux or Mac OS X.

You can learn more at our webpage TrulyErgonomic.com-Features, Benefits & Advantages - the only Truly Ergonomic Computer Keyboard on the planet

Currently, the keyboard is able to be reprogrammed as many times as you require, and although is one programmed layout at a time, this is only for the scan-codes sent to the computer. You still have the option to have as many languages and layouts as you require using your Operating System or any other third party software. There are currently no extra LEDs for secondary layouts.

NON-QWERTY LAYOUTS

We want to let you know that although the printed letters on the keyboards are QWERTY, you can set your computer to the language of your preference like Swedish that includes all the required letters, symbols, and accents.

This means that if your current Operating System configuration, using a QWERTY layout keyboard, is already changed to work with the Swedish layout, by simply connecting the Truly Ergonomic Keyboard into your computer will work as well as a Swedish layout, disregarding the printed letters on the keyboard.

Please visit our website to learn more: TrulyErgonomic.com-Home - the only Truly Ergonomic Computer Keyboard on the planet

You can place your pre-order securely here: TrulyErgonomic.com-Pre-Order - the only Truly Ergonomic Computer Keyboard on the planet

Please send us an email should you have any additional questions or require additional information.

Deras sätt att säga nej antar jag.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Intressant tråd om detta tangentbord:
http://www.overclock.net/keyboards/860603-trulyergonomic-mech...

Jag är ju fortfarande såld på idén, men det blir ju ingen beställning innan jag vet att det levererats tangentbord....

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Ingen som hört något mer, är det nån som fått nåt tangentbord ännu?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Nu har de fått in pre-produktionsexemplar och har lagt upp lite nya bilder:
http://geekhack.org/showpost.php?p=331194&postcount=210

Det senaste mailet som gått ut till de som förbeställt:
http://geekhack.org/showpost.php?p=331201&postcount=212

Nu börjar jag hoppas igen! (men jag beställer inget förrän någon på geekhack fått hem sitt)

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Deras senaste mail till de som förbeställt:

Skrivet av Trulyergonomic:

This is an update of our manufacturing phase.

Manufacturing phase
We finalized the required tooling and have received initial samples. We are currently fixing a couple of issues and will receive newer samples in a few days to verify all parts are according to our design specifications. We will manufacture your Truly Ergonomic Keyboard as soon as these issues are resolved.

Blog
We have created new posts in our Blog since our previous newsletter.

One in regard to the required tooling, where you can review an image of diverse initial samples.
http://www.trulyergonomic.com/blog.html#Tooling

Another in regard to the technical side of the Truly Ergonomic Keyboard; more useful for those who want to find out more about the technical and electronic side of the Truly Ergonomic Keyboard.
http://www.trulyergonomic.com/blog.html#DIP

We are a young Canadian company with more than sufficient capital to manufacture all currently pre-ordered TrulyErgonomic Keyboards, but it is imperative to us that we deliver quality above all else, particularly in our first production runs.

We thank you very much for your patience and support during our pre-order manufacturing phase.

Regards,

The Truly Ergonomic team

Just nu påstår de att de ska leverera förbeställda exemplar i augusti.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Det är bara jag som har skrivit i denna tråd det senaste året, men iaf....

....vet inte om det är nån som är intresserad, men....

....den som väntar på nåt gott?!

Truly Ergonomic har äntligen levererat sitt första tangentbord:
http://geekhack.org/showthread.php?24894-Truly-Ergonomic-Unbo...

Jag hoppas få ett i nästa vecka:
http://www.fedex.com/Tracking/Detail?trackNum=485400893114&cl...

Ska se om jag kan skriva några rader om mina intryck.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Här har jag skrivit lite om mina första intryck:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1071007-f...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor