Utöka 6-pins PCI Express-kontakter, eller köpa nytt?

Permalänk

Utöka 6-pins PCI Express-kontakter, eller köpa nytt?

Hej! Jag har en kort fråga angående 6-pins PCI Express-kontakter på Nätagg.
Har tittat igenom forumet här och hittar inte svar på min fråga.

Jo, det är så att jag funderar på att införskaffa ett till grafikkort (6870) och sedan slog det mig att mitt nätagg enbart har två 6-pins PCI Express-kontakter. Båda dessa kontakterna används idag av mitt nuvarande XFX 6870.

Så nu är frågan om det finns något hopp att fortsätta använda detta nätagg eller om jag får köpa ett nytt?

Edit: Märkte först nu att jag skrivit riktigt galet. Menade förståss 2st 4-pin! *facepalm*

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Låter som om det är ett nätagg i de lägre prisklasserna, kan du ta reda på modell först. Vet du inte så kan du ta en bild på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Hej! Jag har en kort fråga angående 6-pins PCI Express-kontakter på Nätagg.
Har tittat igenom forumet här och hittar inte svar på min fråga.

Jo, det är så att jag funderar på att införskaffa ett till grafikkort (6870) och sedan slog det mig att mitt nätagg enbart har två 6-pins PCI Express-kontakter. Båda dessa kontakterna används idag av mitt nuvarande XFX 6870.

Så nu är frågan om det finns något hopp att fortsätta använda detta nätagg eller om jag får köpa ett nytt?

Vilket nätagg är det?
Finns adapter som konverterar 4pins MOLEX till PCIe kontakt.. Normalt två MOLEX till en PCIe.
http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...
http://www.inet.se/artikel/8600959/adapter-2x-molex-8-pin-pci...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Racka:

Låter som om det är ett nätagg i de lägre prisklasserna, kan du ta reda på modell först. Vet du inte så kan du ta en bild på det.

Då får det vänta tills jag kommer hem.. Gah, tänkte att jag kunde vara sneaky och fråga på arbetstid..! Återkommer senare idag med mera information.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Det är två såna du behöver
http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...
Vanligtvis får du med två eller en sån adapter när du köper grafikkortet.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Vilket nätagg är det?
Finns adapter som konverterar 4pins MOLEX till PCIe kontakt.. Normalt två MOLEX till en PCIe.
http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...
http://www.inet.se/artikel/8600959/adapter-2x-molex-8-pin-pci...

Precis en sådan sak jag tittar efter/undrade om finns!
Dock så kan jag inte komma med spec. kring nätagget än, p.g.a. att jag inte är hemma "/..

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Nu kan man ju vända på frågan lite, även om jag vet att det är i fel del av forumet. Men vad skulle DU köpa för nätagg till 6870CF? (Ja, jag har jättetråkigt på jobbet)

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Nu kan man ju vända på frågan lite, även om jag vet att det är i fel del av forumet. Men vad skulle DU köpa för nätagg till 6870CF? (Ja, jag har jättetråkigt på jobbet)

xfx 550 eller 650w modellen är bra budget grejor.

Permalänk

Nu vet jag vilket Nägagg jag använder, och märkte (till min förvåning) att jag kommer ihåg fel angående min W på den.
Den heter XION AXP 630W Version 2.20 SLI Ready Power Supply, och är alltså på 630w, inte 550w som jag ville minnas. Nedan kommer även en länk till produkten.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Jag inbillar mig att det inte borde vara några problem att använda 2st 6870 med det nätagget, inbillar jag mig fel?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

nej, det ska funka. kanske inte det bästa nätagget men ska kunna driva korten om du inte överklockar galet mycket.

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Skrivet av straube:

nej, det ska funka. kanske inte det bästa nätagget men ska kunna driva korten om du inte överklockar galet mycket.

Hade i första taget inte tänkt överklocka alls, så får hoppas på det bästa

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finnejanson:

Nu vet jag vilket Nägagg jag använder, och märkte (till min förvåning) att jag kommer ihåg fel angående min W på den.
Den heter XION AXP 630W Version 2.20 SLI Ready Power Supply, och är alltså på 630w, inte 550w som jag ville minnas. Nedan kommer även en länk till produkten.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Jag inbillar mig att det inte borde vara några problem att använda 2st 6870 med det nätagget, inbillar jag mig fel?

AXP 630W är tyvärr ett direkt dåligt nätagg och ger inte i närheten av angivna effekten. Jag rekommenderar ett byte om du är rädd om dina delar.

Det har även usel verkningsgrad så du kommer spara in en hel del på elräkningen (och mindre värme på köpet) om du skaffar ett bra 80+ bronze-agg eller bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

AXP 630W är tyvärr ett direkt dåligt nätagg och ger inte i närheten av angivna effekten. Jag rekommenderar ett byte om du är rädd om dina delar.

Det har även usel verkningsgrad så du kommer spara in en hel del på elräkningen (och mindre värme på köpet) om du skaffar ett bra 80+ bronze-agg eller bättre.

Elräkningen är inget jag behöver tänka på än (har fast el). Men det är bra att få flera åsikter! Har tänkt att jag 'tyvärr' får byta nätagg om jag skaffar en till..
Vad kan konsekvenserna bli om man har för dåligt nätagg? Kan dom direkt gå sönder av det, eller kommer systemet 'bara' inte klara av när den behöver mycket prestanda?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

XION/AXP 630 har en klen 12V-lina, minns inte vad den ligger på på rak arm, men 500W-versionen har en 12V-lina som klarar max 372W. Detta kan då jämföras med ett XFX Core 450W som har en 12V-lina på 408W. Jag betvivlar starkt att 630W versionen har en 12V lina starkare än 450-480W, att jämföras med XFX Core 550 som har en 12V-lina som klarar max 528W (eller 650W versionen som har en 12V-lina som klarar max 636W). AXP aggregatet håller dessutom en rätt låg komponentkvalitet (vilket gör att det åldras och förlorar effekt snabbare än om det hade haft bättre komponentkvalitet). 630 är förresten ett Peak-värde, m.a.o. inget värde som kan ges kontinuerligt, utan endast under några sekunder (nätaggregat av bättre kvalitet anger vad det klarar att ge under kontinuerlig drift, det kan skilja över 100W mellan peak och kontinuerlig effekt på ett 600W aggregat). Hade de varit mer ärliga i sin uppmärkning, så skulle märkningen ligga närmare 500W.

Eftersom grafikkort tar sin matning nästan uteslutande från 12V (liksom CPU), så är en stark 12V-lina viktig när man kör CF/SLI.

Det finns även en tråd här i forumet där någon med samma nätaggregat inte kunde driva sin Phenom II x4 955BE + ett HD6950 (flashat till HD6970) med det aggregatet (funkade fint efter byte av aggregat).
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Konsekvenserna med ett för klent nätaggregat med korrekta skyddsfunktioner blir att nätaggregatet stänger ned sig självt, har de snålat in på säkerhetsfunktioner, så pajjar nätaggregatet. Har man tur är det bara nätaggregatet som ryker, har man otur så skadas fler komponenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

XION/AXP 630 har en klen 12V-lina, minns inte vad den ligger på på rak arm, men 500W-versionen har en 12V-lina som klarar max 372W. Detta kan då jämföras med ett XFX Core 450W som har en 12V-lina på 408W. Jag betvivlar starkt att 630W versionen har en 12V lina starkare än 450-480W, att jämföras med XFX Core 550 som har en 12V-lina som klarar max 528W (eller 650W versionen som har en 12V-lina som klarar max 636W). AXP aggregatet håller dessutom en rätt låg komponentkvalitet (vilket gör att det åldras och förlorar effekt snabbare än om det hade haft bättre komponentkvalitet). 630 är förresten ett Peak-värde, m.a.o. inget värde som kan ges kontinuerligt, utan endast under några sekunder (nätaggregat av bättre kvalitet anger vad det klarar att ge under kontinuerlig drift, det kan skilja över 100W mellan peak och kontinuerlig effekt på ett 600W aggregat). Hade de varit mer ärliga i sin uppmärkning, så skulle märkningen ligga närmare 500W.

Eftersom grafikkort tar sin matning nästan uteslutande från 12V (liksom CPU), så är en stark 12V-lina viktig när man kör CF/SLI.

Det finns även en tråd här i forumet där någon med samma nätaggregat inte kunde driva sin Phenom II x4 955BE + ett HD6950 (flashat till HD6970) med det aggregatet (funkade fint efter byte av aggregat).
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Konsekvenserna med ett för klent nätaggregat med korrekta skyddsfunktioner blir att nätaggregatet stänger ned sig självt, har de snålat in på säkerhetsfunktioner, så pajjar nätaggregatet. Har man tur är det bara nätaggregatet som ryker, har man otur så skadas fler komponenter.

Tack för utförligt svar! När personer engagerar sig och svarar såhär utförligt så underlättar det verkligen för någon som helt enkelt inte vet.
Men då vet jag att ett nytt nätagg när CF blir aktuellt är ett måste =). Har läst om olika kvalitetsagg, så det blir inte så svårt att välja ett. Men åter igen stort tack för bra och utförligt svar!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt