Permalänk
Medlem

rolig diskussion

jag och min polare hade en diskussion om att ha en 200mm fläkt på chassit som blåser ut ("på taket"). skulle detta "kyla" ett grafikkort i chassit eller skulle det inte göra någon skillnad såvida man inte har en fläkt som blåser på det? :S

Vi hade olika åsikter om detta såklart och min tanke var det att självklart skulle det bli svalare då man tar bort varmluften från chassit så det inte belastar det med värmen, och min polare tror att det inte skulle göra någon skillnad på värmen såvida man inte har en fläkt som blåser på det innan.

jag : "Om man fyller ett rum med varm ånga och har en inbyggd fläkt i väggen som blåser ut, så var mitt svar att det skulle bli svalare i rummet pga att varmluften/ångan försvinner från rummet."

polarN: "om man sätter en fläkt framför ett element och sätter på fläkten så det blåser ifrån elementet så händer det inget med elementet"

fattar inte riktigt hur hans åsikt passar ihop då fläkten inte är "inbyggd" i elementet..

Jag kan ha fel och jag kanske även kan ha rätt, men i vilket fall blir det en rolig diskussion

vad säger ni!?

mvh infeap

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

bröt mot en regel såg jag, får ta att ta bort denna

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

Det bör vara självklart att det inte kyler grafikkortet direkt, men eftersom temperaturen inuti chassit minskar, så är även temperaturen på luften som strömmar igenom grafikkortet lägre just p.g.a. fläkten som suger ut den varma luften.

Det hade varit mer av ett problem om chassit i övrigt är helt isolerat, men eftersom fläkten nu suger ut luft ur chassit, så kommer ny luft in genom alla övriga hål i chassit.

Vad det gäller elementet så påverkas det visst. Fläkten som blåser luft måste ju få luften från något håll, eller hur? Luften strömmar igenom och runt elementet för att sedan blåsa ut genom fläkten, och därmed kyls elementet ner.

Permalänk
Medlem

Självklart fungerar det oftast bäst att utrymma den varma luften. Detta kan ju vara olika beroende på hur chassit är designat. Flesta idag, skall luften utrymmas ifrån. En enkel regel. Den kalla luften ska in, och varma ut. Ju snabbare dessto bättre. Har lekt tillräckligt för att påstå detta också.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det optimala är att sätta en fläkt som blåser in precis där du vill ha den största kyleffekten och en redig fläkt som evakuerar den varma luften från toppen av chassiet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb