Grafikkortet överhettar - köpa ny kylare?

Permalänk

Grafikkortet överhettar - köpa ny kylare?

Hej, har en del frågor om kylning mm.

När jag spelar olika spel (Shogun 2, Magicka mm) så blir grafikkortet väldigt varmt, 90 grader plus. För att motverka detta har jag använt Rivatuner för att öka hastigheten på fläkten, men det låter utav helvete och blir olidligt i längden. Har också testat o sätta i extra fläktar i chassit, men det har inte hjälpt, så nu funderar jag på att skaffa en ny kylare till kortet och hoppas på att det hjälper.

Det jag undrar är helt enkelt vilken kylare jag ska välja. Det är ett Geforce gtx 275-kort. Har kollat runt lite och hittade den här http://www.inet.se/artikel/5321619/zalman-vf3000n-dual-fanvga... , bra/kass?

Undrar också om det är svårt att byta kylare, saker man bör tänka på mm.

Tack på förhand!

Edit: och såg precis att jag la tråden i fel forumdel, fail på mig.

Permalänk
Medlem

Mitt kort är också ganska varmt, men dock har jag 2 st och det ena sitter utan luft Vet inte hur jag ska fixa det dock, kan ju inte flytta på det

Permalänk
Hedersmedlem

Den kylaren du har valt ska vara bra!

Att byta kylare på ett grafikkort är inte speciellt svårt. Man skruvar av den gamla, torkar rent GPU:n, applicerar ny kylpasta, smackar dit den nya, ansluter fläkten, och så är det klart.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att kolla så att det inte är damm i fläkt eller flänsar. Kan vara gratis att lösa problemet ;). Montera av kåpan på kortet om du har svårt att komma åt eller se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

GTX275 som jag också har är ganska svalt med referenskylaren, normalt sällan över 80c vid tunga spel, furmark kan skicka upp tempen till 90c drygt
Så kolla damm först, och kanske kolla över om chassit får ordentligt med frisk luft kan vara en bra ide

Visa signatur

Acer Predator Helios 300