Permalänk

Vattenkylning funkar detta?

Hej!
Vet inte om det är rätt ställe att lägga detta på, det kanske ska ligga i "Köpråd"?

EDIT:
Har suttit och plockat ihop detta i några kvällar:
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/3a5ef3b9bd80...
HAR ÄNDRAT I KUNDVAGNEN NU!

Ser det vettigt ut eller vill någon ändra på nått?

EDIT:

Systemet som skall kylas:
Intel Core i5 2500k 3,3GHz
Corsair Venegance CL9 8GB
ASUS P8P67 PRO
XFX Radeon HD5770 1GB DDR5

sen antar jag att det inte är värt att köpa sleeve på Aquatuning utan de gör man på mdpcx?

//Wiktor

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk

Vad är det för hårdvara du ska kyla med systemet?

Permalänk

HAH! va smart! de skulle jag kanske ha skrivit med

Intel Core i5 2500k 3,3GHz
Corsair Venegance CL9 8GB
ASUS P8P67 PRO
XFX Radeon HD5770 1GB DDR5

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem

Intressant kundvagn, lite annorlunda från vad som är vanligt.

Du blir tvungen att använda plåten från originalkylaren på grafikkortet om du endast skaffar ett block för själva GPU:n. Har du gått med linjalen på kortet så GPU-blocket inte tar i plåten? Det går ju även att skaffa och placera runt kylflänsar på grafikkortet, men det ger knappast lika bra resultat.

Radden verkar vara i minsta laget. Även om det är fullt möjligt att kyla CPU + GPU så lär du behöva kräma på fläktarna en del. Problemet är att fläktarna du har valt endast går i 750 RPM som max. Glöm att överklocka åtminstone.

Färdigblandad kylvätska är jag personligen inte mycket för, speciellt den du har valt som i princip är vanlig utblandad glykol. En liten klump silver (0,999 ren) fungerar väldigt bra och är inte sådär dundergiftig.

Jag har aldrig testat Molex-verktyg och vet inte om de är så smidiga, personligen tycker jag att det är en barnlek att fixa med en nagelsax.

Väldigt bra med anslutningar förövrigt. Det lär bli snygg slangdragning.

Billig sleeve med mycket bra kvalitet går att hitta på Djungelapa.se!

Permalänk

Har en NZXT LEXA S Chassi och det är lite trångt går därför inte att ha normala prylar

Hur menade du med grafikkortet? Plåten som siterihop med kylflänsarna för minnena?
Har inte plats för större rad :/ om jag inte sätter dit en till 1x120 då...

Jag försökte hitt nått som förgade vattnet, tänkte köra med destilerat vatten och såndär tillsats. Men eftersom h´älften står på tyska fattar man ju int ett skit Ocha att översätta hela tiden blir nbara jobbigt:P något förslag på kylvätska?
jag har ju andra snabbare fläktar som sitter i redan nu. Jag får kika lite mer på fläktarna

TACK

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

Har en NZXT LEXA S Chassi och det är lite trångt går därför inte att ha normala prylar

Hur menade du med grafikkortet? Plåten som siterihop med kylflänsarna för minnena?
Har inte plats för större rad :/ om jag inte sätter dit en till 1x120 då...

Jag försökte hitt nått som förgade vattnet, tänkte köra med destilerat vatten och såndär tillsats. Men eftersom h´älften står på tyska fattar man ju int ett skit Ocha att översätta hela tiden blir nbara jobbigt:P något förslag på kylvätska?
jag har ju andra snabbare fläktar som sitter i redan nu. Jag får kika lite mer på fläktarna

TACK

Ursäkta, jag var lite otydligt. Plåten på originalkylaren på grafikkortet fungerar ju som kylfläns och är betydligt mycket bättre än de småfjantarna man kan köpa och limma fast. Det bästa är ju såklart att vattenkyla hela grafikkortet, men det kostar ju därefter.

Ser att det är lite brist med utrymme i burken. Skulle ändå rekommendera en 1x120 rad till om du inte är sugen på att montera en större externt på baksidan.

Lysdioder och färgade slangar är alltid att föredra framför färgat vatten, men vill du köra med färg så finns det koncentrat som åtminstone blir billigare i längden: http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c876_Coloring-additive...

Permalänk

Nu förstod jag jo jag antar att orginal fungerar bättre
men jag tycker det är onödigt att köpa fullcover till ett grafikkort som jag kanske ska byta ändå;/
Jag får Hårdvaran imorgon ska sätta ihop det och se hur mycket plats det blir överför vatten
Tack för tipset. Uppföljning kommer

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Ursäkta, jag var lite otydligt. Plåten på originalkylaren på grafikkortet fungerar ju som kylfläns och är betydligt mycket bättre än de småfjantarna man kan köpa och limma fast. Det bästa är ju såklart att vattenkyla hela grafikkortet, men det kostar ju därefter.

Ser att det är lite brist med utrymme i burken. Skulle ändå rekommendera en 1x120 rad till om du inte är sugen på att montera en större externt på baksidan.

Lysdioder och färgade slangar är alltid att föredra framför färgat vatten, men vill du köra med färg så finns det koncentrat som åtminstone blir billigare i längden: http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c876_Coloring-additive...

Vettefan vart jag ska få plats med en till 1v120 rad. måste ju sätta 2x140 ovanpå eftersom den kommer ta i moderkortet annars och om jag ska sätta en rad till bak får jag inte ut slangarna genom hålen :S

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk

Efter mycket laborerande med komponenter har jag bestämt mig för att skita i vattenkylning och köra på luft istället
mitt chassi vill inte att jag ska ha vatten xD

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

Efter mycket laborerande med komponenter har jag bestämt mig för att skita i vattenkylning och köra på luft istället
mitt chassi vill inte att jag ska ha vatten xD

Jag vill absolut inte avråda dig från att testa att gå på vatten. Anledningen till att jag klagar på radiatorn är att den kan aldrig bli för stor egentligen. Ju större radiator desto bättre temperaturer kan man säga. Om inte chassit passar går det att köra en extern radiator monterat på baksidan av chassit. En 240-360 baktill och en internt skulle nog ge riktigt bra resultat.

Permalänk

problemet blir då att få ut slangarna genom chassit, ett 650D skulle inte sitta helt fel. men har inte dom pengarna just nu

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk

Läste att en 280 (2x140mm) Radiator motsvarar 90% av en 360 Radiator (3*140mm), om set är så så borde det väll gå att kyla Både en i5 2500k och ett grafikkort ? Eller har jag fel?
Eftersom det inte verkar finnas något fullcover block till mitt HD5770 Så blir kylning av Grafik en fråga först nästa år.

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

Läste att en 280 (2x140mm) Radiator motsvarar 90% av en 360 Radiator (3*140mm), om set är så så borde det väll gå att kyla Både en i5 2500k och ett grafikkort ? Eller har jag fel?
Eftersom det inte verkar finnas något fullcover block till mitt HD5770 Så blir kylning av Grafik en fråga först nästa år.

En 280 räcker garanterat till att kyla CPU:n med fläktar på medelfart, även grafikkort om du inte har något emot lite högre snurr på fläktarna. Det är dvs inget fel att skaffa den radden nu. Om du behöver mer kräm för GPU:n så får du skaffa en radiator till då. Det finns antagligen möjlighet att modda chassit så det får plats, men du kanske har budget för ett nytt chassi då också.

EDIT:
Lägg till ett bokmärke för denna länken. Perfekt om du vill få ut mer av chassit:
http://www.overclock.net/water-cooling/940516-project-sandy-u...

Permalänk

Okej
Behöver man push/pull eller räcker det med det ena?

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk

NÅGON?
Behöver man push/pull eller räcker det med det ena?

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

NÅGON?
Behöver man push/pull eller räcker det med det ena?

Pull bör räcka. Push/Pull gör sig bättre på fläktar med höga varvtal. Om du väntar till imorgon så kan jag ge dig ett ännu bättre svar. Ska själv fixa push/pull (mest för utseendets skull).

Permalänk
Medlem

Hm, vet inte riktigt om jag håller med.
Själv körde jag en 240radde som kylde ett överklockat 6950->6970 och en i5-2500k på 4,5ghz utan problem med 2xfläktar på låga varv (knappt hörbart) och temperaturer som inte alls var iögonfallande... grafikkortet låg dessutom betydligt lägre än stockkylaren vilket var mitt mål.
Allt i ett fractal R3..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

push/pull ökar luftflödet en del, men är inte nödvändigt. Har du otur kan push/pull även ge upphov till oljud när luftflödet från fläktarna "stör" varandra.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Pull bör räcka. Push/Pull gör sig bättre på fläktar med höga varvtal. Om du väntar till imorgon så kan jag ge dig ett ännu bättre svar. Ska själv fixa push/pull (mest för utseendets skull).

Skrivet av anden12:

Hm, vet inte riktigt om jag håller med.
Själv körde jag en 240radde som kylde ett överklockat 6950->6970 och en i5-2500k på 4,5ghz utan problem med 2xfläktar på låga varv (knappt hörbart) och temperaturer som inte alls var iögonfallande... grafikkortet låg dessutom betydligt lägre än stockkylaren vilket var mitt mål.
Allt i ett fractal R3..

Skrivet av DrSwizz:

push/pull ökar luftflödet en del, men är inte nödvändigt. Har du otur kan push/pull även ge upphov till oljud när luftflödet från fläktarna "stör" varandra.

Okej Tack så mycket

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

Läste att en 280 (2x140mm) Radiator motsvarar 90% av en 360 Radiator (3*140mm)

3*140=420

så du inte mäter och sen blir det helfel. Gjorde det felet själv och fick kapa i mitt 800d

Edit: Rättade lite, är dålig på att skriva när det är morgon.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiktorAhlander:

Nu förstod jag jo jag antar att orginal fungerar bättre
men jag tycker det är onödigt att köpa fullcover till ett grafikkort som jag kanske ska byta ändå;/
Jag får Hårdvaran imorgon ska sätta ihop det och se hur mycket plats det blir överför vatten
Tack för tipset. Uppföljning kommer

Fungerar utmärkt med ett gpublock o sedan sätta småflänsar på minnen o vreg (du ser var originalkylarn har legat emot)
Går även att såga av originalkylaren så blocket kommer åt gpun.
Nackdelen, om man ser det så är att du behöver få luften i rörelse över grafikkortet.
En tyst liten fläkt, Nexus Real Silent 80mm liknande som blåser på kortet bör duga gott.

ett hd5770 ska nog gå att klämma in på en 2x140 utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

ett hd5770 ska nog gå att klämma in på en 2x140 utan större problem.

Han ska ha CPU i samma loop. Som redan konstaterat så kommer båda fungera galant i samma loop med ett 280 rad. Men, MEN, MEEEEEN hans överklockningsmöjligheter blir mycket begränsade.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Kör själv en 2x120 radiator som kyler en i5 2500k och ett ATI 6970 utan problem. Faktum är att jag inte hunnit montera den andra fläkten på radiatorn ännu och det fungerar bra.

Däremot kan undrar jag hur tyst ditt val av kombinerad radiator/pump är. Det är svårt att isolera vibrationer när du monterar den i en 5,25 bay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Han ska ha CPU i samma loop. Som redan konstaterat så kommer båda fungera galant i samma loop med ett 280 rad. Men, MEN, MEEEEEN hans överklockningsmöjligheter blir mycket begränsade.

Jag förstår det, brukar man inte ha blocken i samma loop?
2x140 är inte långt ifrån 3x120 till ytan. Så jag tror det kommer gå fint.

Citat:

AMD will also be marketing the HD 5770 as a "green" graphics card with only 18 Watts of power being consumed while idling, 108 Watts max power consumption

Då drar alltså gpun garanterat under 100W.
Man brukar väl säga att en 360rad är lagom till ~300W vilket betyder att man bör kunna leda bort ~200W från 2500an utan några som helst problem med 5770 gpun i samma loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag förstår det, brukar man inte ha blocken i samma loop?
2x140 är inte långt ifrån 3x120 till ytan. Så jag tror det kommer gå fint.

Det beror på hur långt man vill gå, och enligt mig är ett 360 också för litet för gpu och cpu.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

@TS

Jag skull valt ~1200-1500rpm fläktar med någon random billig fläktkontroller. Behöver ju inte sitta i fronten om man tycker det ser rävigt ut.

Behöver ju inte vara tystare än "tyst"

Permalänk
Skrivet av Manneh:

3*140=420

så du inte mäter och sen blir det helfel. Gjorde det felet själv och fick kapa i mitt 800d

Edit: Rättade lite, är dålig på att skriva när det är morgon.

Skall såklart vara 360 = 3*120, My bad!

Skrivet av Boss302:

Fungerar utmärkt med ett gpublock o sedan sätta småflänsar på minnen o vreg (du ser var originalkylarn har legat emot)
Går även att såga av originalkylaren så blocket kommer åt gpun.
Nackdelen, om man ser det så är att du behöver få luften i rörelse över grafikkortet.
En tyst liten fläkt, Nexus Real Silent 80mm liknande som blåser på kortet bör duga gott.

ett hd5770 ska nog gå att klämma in på en 2x140 utan större problem.

Har funderat på det, dock vet jag inte om det är värt att köpa ett GPU-Block och sedan köpa ett Fullcover till det nyga grafikkortet. Jag får de hur jag gör

Skrivet av Boss302:

@TS

Jag skull valt ~1200-1500rpm fläktar med någon random billig fläktkontroller. Behöver ju inte sitta i fronten om man tycker det ser rävigt ut.

Behöver ju inte vara tystare än "tyst"

Fläktkontroll har jag redan hittade snygga fläktar dock går dom endast i 800rpm Får bli en kompromiss där halsnyggafläktar på 1000 - 1500 RPM xD

Visa signatur

Asus P8P67-Pro, Intel® Core i5-2500K Processor, Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9, Corsair HX 750W PSU, Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm, XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, 2x Seagate Barracuda® 320GB, Western Digital Caviar® 500GB, Cooler Master CPU Cooler V8