Permalänk
Medlem

Får blåskärm, vad göra?

Hejsan

Har låtit en kompis överklocka min Amd 555 BE x4 till 3,8ghz. jag har en Noctua NH-U12P SE2.

Min övriga setup är

Moderkort: Gigabyte 790x
GPU: Ati 4850 512mb
PSU: Antec 650w
Internminne: 8gb Corsair 1600mhz.

Eftersom jag är ny på överklockning så vet jag inte vad problemet är, men jag antar att det är processorn som är instabil. Den ligger i 50-60 Celsius i Idle:O

Den är matad med 1,552 Vcore.

Den har en FSB på 200.9mhz och en multipel på x19.

Borde jag nu bara kunna dra ner multipeln till, låt oss säga 16. Och ändra Vcore till kanske 1,45V?

Vet inte hur jag går tillväga. Har aldrig överklockat själv. Men jag tror jag kan grunderna iaf, låter min plan bra?

Tack

EDIT: Jag har ett Antec300 och har 2 st 120mm i fronten (inblås) och en 140mm i toppen samt en 120mm i bak som utblås. Jag har inga problem med damm i min låda. Jag får blåskärm när jag lirar BC2 och jag mäter tempen med Hwmonitor.

Permalänk
Medlem

Din CPU körs på över rekommenderad max Vcore så det är troligtvis därför den går så varm. (AMD's egna rekommenderade max Vcore är 1.4 och du kör i 1.552..)
Så jag skulle nog klockat ner den såpass mycket att du kan köra max 1.4V samtidigt som du har en stabil klockning även om det finns många som säger att det är safe upp till 1.5 vilket du också ligger över med en hel del.

Edit: så ja, sänk din Vcore och sänk multipeln ett steg i taget, boota upp windows och kör Intel Burn Test på max stress en sisådär 20 vändor iaf (helst mer) för att testa klockningen, antingen går det eller så får du bluescreen, får du BSOD så sänker du multipeln ytterligare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Din CPU körs på över rekommenderad max Vcore så det är troligtvis därför den går så varm. (AMD's egna rekommenderade max Vcore är 1.4 och du kör i 1.552..)
Så jag skulle nog klockat ner den såpass mycket att du kan köra max 1.4V samtidigt som du har en stabil klockning även om det finns många som säger att det är safe upp till 1.5 vilket du också ligger över med en hel del.

Edit: så ja, sänk din Vcore och sänk multipeln ett steg i taget, boota upp windows och kör Intel Burn Test på max stress en sisådär 20 vändor iaf (helst mer) för att testa klockningen, antingen går det eller så får du bluescreen, får du BSOD så sänker du multipeln ytterligare.

Okej, tack så mycket för svaret. Jag sänker alltså min Vcore till 1,4V och sänker sen Multipeln 1 steg i taget och kollar när den blir stabil?

Det finns ingen risk att jag då förlorar dom 2 kärnor jag låst upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, tack så mycket för svaret. Jag sänker alltså min Vcore till 1,4V och sänker sen Multipeln 1 steg i taget och kollar när den blir stabil?

Det finns ingen risk att jag då förlorar dom 2 kärnor jag låst upp?

Nej de ska du inte bli av med för att du ändrar Vcore eller multipel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nej de ska du inte bli av med för att du ändrar Vcore eller multipel.

Okej, tackar för att du tog dig tid att svara!

Problemet löst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Kör nu processorn i 3,2ghz med 1,35Vcore. Den gick upp till max 56 grader när jag belastade den i Prime95.

Min första klockning blev alltså en "nerklockning", Fail