Permalänk
Medlem

LG D2342P-PN

Tjenare! Jag tänkte skaffa en 3D skärm och har några frågor till er. min tanke var först att skaffa 3d vision och en 120 hz skärm som t.ex. denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776.
Problemet är dock att dessa skärmar som var hyffsat billiga nu tagit slut och är ur produktion. vill inte lägga 3000kr+ på en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=607604 och därefter köpa nvidia 3d vision för 1200 ~

Då hittade jag denna. http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...
Verkar vara passiv 3D istället för aktiv som nvidia kör. Alltså, man använder sig av billiga enkla glasögon som medföljer till skärmen. ingenting annat behövs.
min fråga är om någon här har testat den? hur är 3D upplevelsen med "lg cinema 3D" jämfört med nvidia 3D vision?
tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på lgn och 3d är inte bra och färgerna är bleka och livlösa. jag rekommenderar en 120hz skärm istället. http://www.net2world.se/samsung-tft-22-2233rz-3d-monitor-120h... den du kollade på finns här.

Permalänk
Medlem

okej tack för infon. Har dock hört att aktiva glasögon är jobbiga att ha på under längre tid och att de kan skapa ett flimmer typ ? har bara provat aktiva glasögon under max 1 minut för länge sen så hann inte tänka på det riktigt. Någon annan som har andra erfarenheter av den nya lg skärmen med passiv 3D?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=aWeya_OsU2A kanske kan hjälpa lite. Jag gillar hans punch test

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

http://www.youtube.com/watch?v=aWeya_OsU2A kanske kan hjälpa lite. Jag gillar hans punch test

Haha aa har redan sett den. Jo den e grym ^^ då vet man att den står "stadigt" iaf

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

@matnojje

Att köpa en skärm från tidigt 2009 är inte så smart imo. Spelskärmarna har utvecklats bra mycket sedan dess.

Titta på BenQ:s eller Asus modeller om du vill ha 120Hz i 2D.

Är det 3D du är ute efter så är det en bra skärm. LG D2342P-PN

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

@matnojje

Att köpa en skärm från tidigt 2009 är inte så smart imo. Spelskärmarna har utvecklats bra mycket sedan dess.

Titta på BenQ:s eller Asus modeller om du vill ha 120Hz i 2D.

Är det 3D du är ute efter så är det en bra skärm. LG D2342P-PN

Jo men dom är dyrare. Och 3d är kass på LG D2342P-PN, det är som och jämföra Avatar med Clash of the titans. Plus att bilden blir dubbel även vid låg kontrast på LG D2342P-PN. typ som om du kollar på överta bilden här http://3dvision-blog.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=550

Jag tyckte att aktiv 3d var lite jobbig dom första timmarna jag spela med dom men efter ett tag är det som att sitta med solglasögon. Iallafall för mig.

Permalänk
Medlem

En annan fråga- på hur långt avstånd fungerar 3D:n ? Är det bara den normala längden från sittande position i skrivbordsstolen till datorskärmen eller går det att förflytta sig cirka, 2 meter bakåt och fortfarande t.ex. se en film i 3d ? På vilket avstånd fungerar det?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

hittade förresten en liten film om de båda typerna av 3D ^^
http://www.youtube.com/watch?v=5SEwBK6ASWE
härlig! (visserligen gjord av LG )

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

3d funkar på alla avstånd men det är jobbigt att sitta närmare än 1 m tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

3d funkar på alla avstånd men det är jobbigt att sitta närmare än 1 m tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

okej tack för svaren på mina frågor

fler svar om hur dessa olika typer av 3D står sig mot varandra är välkomna

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Jag har kikat runt en hel del på youtube nu och sett massor med videor där dom förklarar fördelarna med passiv 3D. t.ex. att dem är "flicker free" (LG:s är till och med flicker free certifierade. glasögonen till passiv 3D släpper även igenom mer ljus och man kan se klart även om man t.ex. lutar huvudet åt sidan. någon som har några argument för aktiv 3D ? Hittills har jag inte sett några fördelar med aktiv 3D.

Fler åsikter om Passiv och Aktiv 3D är välkomna!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Jag har kikat runt en hel del på youtube nu och sett massor med videor där dom förklarar fördelarna med passiv 3D. t.ex. att dem är "flicker free" (LG:s är till och med flicker free certifierade. glasögonen till passiv 3D släpper även igenom mer ljus och man kan se klart även om man t.ex. lutar huvudet åt sidan. någon som har några argument för aktiv 3D ? Hittills har jag inte sett några fördelar med aktiv 3D.

Fler åsikter om Passiv och Aktiv 3D är välkomna!

Man får inte halva upplösningen och i det här fallet går inte lg's 3d teknik att komma i närheten av den kvalitén man får med nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Man får inte halva upplösningen och i det här fallet går inte lg's 3d teknik att komma i närheten av den kvalitén man får med nvidia.

Är det inte så att det ena ögat ser 1920x540 och det andra ögat ser de resterande vertikala pixlarna? jag har läst en del på forum och det är den uppfattningen jag fått. folk säger även att det fortfarande ser jättesnyggt ut.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... funkar dock 3d grymt bra. Har testat den med pain på ps3an och då är det ps3an som fixar 3d inte något program från lg.

Men jag tycker att passiv 3d som funkar är det bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Är det inte så att det ena ögat ser 1920x540 och det andra ögat ser de resterande vertikala pixlarna? jag har läst en del på forum och det är den uppfattningen jag fått. folk säger även att det fortfarande ser jättesnyggt ut.

Jo när det funkar är det grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... funkar dock 3d grymt bra. Har testat den med pain på ps3an och då är det ps3an som fixar 3d inte något program från lg.

Men jag tycker att passiv 3d som funkar är det bäst.

okej men du har alltså testat både den där lg tv:n och även datorskärmen och kommit fram till att 3D:n ser bättre ut på tv:n ?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

okej men du har alltså testat både den där lg tv:n och även datorskärmen och kommit fram till att 3D:n ser bättre ut på tv:n ?

Ja med en ps3a som spelare på tvn. Och en dator och fallout 3 med skärmen.

Permalänk
Medlem

Fler svar från fler personer med erfarenhet av denna typen av skärm och Cinema 3D är välkomna

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

har någon förresten en aning om var någonstanns man kan testa denna skärm? Någon som sett den uppställd och igång på något elektronik varuhus?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

köpte du skärmen? I så fall hur fungera den, är du nöjd med den???

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Tar upp en gammal tråd. Kan säga att 3D:n verkligen inte är kass på den här skärmen. Specielt CoD MW3 ser förjävla bra ut! Personer jag känner som också använder sig av LG Cinema 3D hemma tycker att 3D:n är fantastisk. Passiv 3D är förmodligen mer populärt i dagsläget.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

3d skärmar är väl 120hz?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av erikom:

Tar upp en gammal tråd. Kan säga att 3D:n verkligen inte är kass på den här skärmen. Specielt CoD MW3 ser förjävla bra ut! Personer jag känner som också använder sig av LG Cinema 3D hemma tycker att 3D:n är fantastisk. Passiv 3D är förmodligen mer populärt i dagsläget.

En gammal tråd men vill ha svar!

Jag har ett amd hd5850 och vill inte byta över till aktiv 3D och nvidia och att köpa dyra skärmar m.m så hur är skärmen? Funkar det fortfarande bra?

Hittat ngt fel m.m?

Har du även testat battlefield 3? Och hur är fpsen? Måste jag sänka kvalitén för att få högre fps? Dvs sänker 3D moden fpsen?

Och kan du köra i full hd? (1920x1080)

mvh/Filip

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

En gammal tråd men vill ha svar!

Jag har ett amd hd5850 och vill inte byta över till aktiv 3D och nvidia och att köpa dyra skärmar m.m så hur är skärmen? Funkar det fortfarande bra?

Hittat ngt fel m.m?

Har du även testat battlefield 3? Och hur är fpsen? Måste jag sänka kvalitén för att få högre fps? Dvs sänker 3D moden fpsen?

Och kan du köra i full hd? (1920x1080)

mvh/Filip

Tror att du MÅSTE köra 1920x1080 (skärmens standardupplösning) för att 3D:n ska fungera.

Jag kör med datorn i sign och i BF3 får jag problem med prestandan klarar av att lira i 3D precis om jag lirar på absolut lägsta men i 1080p.

Annars fungerar det bra. Ungefär som filmerna på bio eller om du provat passiv 3D på t.ex. mediamarkt. Åk dit och leta upp en LG tv med Cinema 3D som man får prova. Det är precis så det fungerar.

Brillorna från bio fungerar bra att använda också men kan ge några konstiga blåa färger på skärmen ibland. Ibland fungerar dem dock helt utmärkt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

Tror att du MÅSTE köra 1920x1080 (skärmens standardupplösning) för att 3D:n ska fungera.

Jag kör med datorn i sign och i BF3 får jag problem med prestandan klarar av att lira i 3D precis om jag lirar på absolut lägsta men i 1080p.

Annars fungerar det bra. Ungefär som filmerna på bio eller om du provat passiv 3D på t.ex. mediamarkt. Åk dit och leta upp en LG tv med Cinema 3D som man får prova. Det är precis så det fungerar.

Brillorna från bio fungerar bra att använda också men kan ge några konstiga blåa färger på skärmen ibland. Ibland fungerar dem dock helt utmärkt.

Okej tack för infon!

vad för fps får du i 1080p med allt på lägsta? Kan klara mig med allt på lägsta med full hd är ett måste :/

Kan man spela gamla spel såsom BF2 och kanske amnesia i 3D?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej tack för infon!

vad för fps får du i 1080p med allt på lägsta? Kan klara mig med allt på lägsta med full hd är ett måste :/

Kan man spela gamla spel såsom BF2 och kanske amnesia i 3D?

som jag sa är full hd ett måste för att 3D:n ska fungera som den ska. kan faktiskt säga att jag INTE har 60 fps hela tiden. Men det är ju BF3 vi snackar om. Du som har sämre grafikkort kommer förmodligen inte ens nå upp till dessa FPS.

äldre spel och spel som inte kräver mycket fungerar förmodligen bra.

lirar mest MW3 i 3D vilket flyter på utmärkt bara man stänger av Anti Aliasing

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av skärmen och beställer den har du ju ångerrätten (tror jag den heter) att utnyttja. Du får packa upp och testa produkten för att bedöma om du är nöjd med den. Om inte kan du packa ner den och skicka tillbaka.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

som jag sa är full hd ett måste för att 3D:n ska fungera som den ska. kan faktiskt säga att jag INTE har 60 fps hela tiden. Men det är ju BF3 vi snackar om. Du som har sämre grafikkort kommer förmodligen inte ens nå upp till dessa FPS.

äldre spel och spel som inte kräver mycket fungerar förmodligen bra.

lirar mest MW3 i 3D vilket flyter på utmärkt bara man stänger av Anti Aliasing

Okej, men tror du att jag kan iaf få över 30fps på lägsta?
Men om jag har fattat det rätt så funkar äver äldre spel? Inte spel som bara är 3D klassiferade?

Skrivet av erikom:

Om du är intresserad av skärmen och beställer den har du ju ångerrätten (tror jag den heter) att utnyttja. Du får packa upp och testa produkten för att bedöma om du är nöjd med den. Om inte kan du packa ner den och skicka tillbaka.

Okej, men funkar det bara om jag beställer?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej, men tror du att jag kan iaf få över 30fps på lägsta?
Men om jag har fattat det rätt så funkar äver äldre spel? Inte spel som bara är 3D klassiferade?

Okej, men funkar det bara om jag beställer?

Är inte säker. Kolla på Netonnet och du ska köpa därifrån. http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3