Fråga angående kylning, Cooler Master 430 Elite.

Permalänk

Fråga angående kylning, Cooler Master 430 Elite.

Hej! Jag undrar egentligen lite kring vad den mest effektiva varianten av fläktkylning på datorer är. Innan jag köpte min nya dator visste jag egentligen nada kring kylningen, 'fläkt som fläkt', men nu har jag förstått att det finns större baktankar kring det.

Chassit jag använder är ett Cooler Master 430 Elite och jag har just nu 2st NEXUS 120X120 MM REAL SILENT monterade överst. Dessa blåser in luft i chassit. Men tiden börjar komma att jag ska köpa två, eller tre fläktar till. Just nu har jag dessutom den förmonterade fläkten fram. Bortom den så har jag två platser ledigt, en på baksidan samt en som kan monteras på sidan (gissningsvis för att ge kall luft till grafikkortet?)

Så den stora frågan är, hur ska jag montera fläktarna som mest effektivt, nu och sen? Hur stor roll spelar det? Samt, har ni några generella råd eller tankar kring hur luftströmmen ska vara?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Om det är absolut mest effektiva vet jag inte men jag strävar alltid efter att ha en rak luftström igenom chassit
tex 2 fläktar fram och en bak samt att jag brukar ta bort alla de bakre täckplåtarna för att det skall kunna strömma ut under grafikkortet.

I ditt fall borde du i alla fall tjäna på att sätta en utblås fläkt bak i chassit så du inte bara pressar in massa luft utan också får ut lite

Jag är ingen kylnings guru men det är i alla fall mina 2 cent

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Om det är absolut mest effektiva vet jag inte men jag strävar alltid efter att ha en rak luftström igenom chassit
tex 2 fläktar fram och en bak samt att jag brukar ta bort alla de bakre täckplåtarna för att det skall kunna strömma ut under grafikkortet.

I ditt fall borde du i alla fall tjäna på att sätta en utblås fläkt bak i chassit så du inte bara pressar in massa luft utan också får ut lite

Jag är ingen kylnings guru men det är i alla fall mina 2 cent

Skönt med något svar åtminstone!
Jo, jag tror väl att jag ska byta ut fläkten som kom med också..
Men annars så läste jag också att fläktarna uppå (rätt logiskt egentligen) ska blåsa ut, då varm luft stiger. Så det blir väl att vända dom sen när jag köpt flera =).

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Skönt med något svar åtminstone!
Jo, jag tror väl att jag ska byta ut fläkten som kom med också..
Men annars så läste jag också att fläktarna uppå (rätt logiskt egentligen) ska blåsa ut, då varm luft stiger. Så det blir väl att vända dom sen när jag köpt flera =).

Jo det låter vettigt har själv ett chassi i samma serie och den fläkten är ingen höjdare dock älskar jag nexus fläktarna

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Jo det låter vettigt har själv ett chassi i samma serie och den fläkten är ingen höjdare dock älskar jag nexus fläktarna

Själv blir det väl (någongång i framtiden, eventuellt tills 11-11-11!) nytt nätagg samt 6870 i CF. På grund av det kan det vara ganska bra att kolla upp kylningen tycker jag!
Jo, fläktarna verkar göra sitt jobb och är väldigt tysta, vilket jag uppskattar starkt =).

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt