Permalänk

Noctua processor fläkt hjälp?

Hej,hoppas att detta är den rätta sektionen, iaf så har jag köpt noctua nu-u12p, när jag monterar de 2 fläktarna så kan jag inte bestämma vilket håll fläkterna ska blåsa. jag har en fractal design r3 och ska luften blåsa ut genom ventillationen eller in för att ta kall luft?

Permalänk

Jag har monterat min så att den blåser ut så man slipper extra varmluft i datorn då jag har ett budgetchassi med dåligt luftflöde. Fast eftersom du troligtvis har ventilation i toppen kanske det är smartare att ha utblåset uppåt och låta fläktarna suga in kalluft. Varmluften stiger ju vanligtvis uppåt menar jag.

Permalänk
Medlem

blåsa ut mot det bakre utsuget utav datorn.

Permalänk
Medlem

bästa kylning får du om du har dom riktade mot bakre utblåset / fläkten
annars riskerar du att höja tempen för övriga delar i datorn

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

ja men jag kör med amd processcor på en r3 chassi, då har jag uppblåsningen riktat uppåt (eller kan rikta nedåt om det behövs) så jag har inte utblåsning... ska jag ta bort den övre ljuddämparen så att luften kan blåsas ut? eftersom just nu när jag lirar ett högt cpu/gpu krävande spel så startas datorn om p.g.a overheating tror jag då måste jag ta bort den ena chassi locket för bättre luftflöde

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ChineseClocker:

ja men jag kör med amd processcor på en r3 chassi, då har jag uppblåsningen riktat uppåt (eller kan rikta nedåt om det behövs) så jag har inte utblåsning... ska jag ta bort den övre ljuddämparen så att luften kan blåsas ut? eftersom just nu när jag lirar ett högt cpu/gpu krävande spel så startas datorn om p.g.a overheating tror jag då måste jag ta bort den ena chassi locket för bättre luftflöde

Nackdelen med uppåtriktad Noctua är att minnen och nordbrygga får absolut urusel kylning, de är normalt beroende av processorkylaren för att få luftflöde över sina flänsar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseClocker:

Hej,hoppas att detta är den rätta sektionen, iaf så har jag köpt noctua nu-u12p, när jag monterar de 2 fläktarna så kan jag inte bestämma vilket håll fläkterna ska blåsa. jag har en fractal design r3 och ska luften blåsa ut genom ventillationen eller in för att ta kall luft?

Jag har monterat min kylare (d14) så att den blåser bakåt alltså ut.....då jag har 2 fram som pressar in luft och en under ifrån som får snurr på luften och sen drar den längst bak ut allt. vilket gör att det är fler som tar in än ut och det skapar ett "tryck" i burken och då tar sig luften mot "utgången"

Visa signatur

I5 2500k (4,2ghz) , 4 gb ram 1600 mhz, XFX 6850 duelfan, P67A-GD55 (B3), Noctua D-14, HD 1 tb Black (western), 120gb corsaier force gt (ssd), XFX 850W