VIA VL751 ger USB-minnen för upp till 120 MB/s via USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

VIA VL751 ger USB-minnen för upp till 120 MB/s via USB 3.0

En ny kontrollerkrets från VIA ger en rejält hastighetsökning tack vare gränssnittet USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SSD släng dig i väggen! Jag ska nu köra windows från usbstickan och den kommer boota tillräckligt snabbt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

nice med OS på stickan... även om inte hårddisken är det som tar mest plats i ett kompakt system...

Permalänk
Medlem

är det möljigt att lägga OS på extern SSD som är kopplad via USB3?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Hoppas minnen med denna krets kommer ut på marknaden i Sverige innan september för då lägger parasitorganisationen COPYSWEDE en avgift på USB-minnen och externa hårddiskar. Denna organisation som ger pengar till smörjan som radiokanalerna spelar i konstant loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

nice med OS på stickan... även om inte hårddisken är det som tar mest plats i ett kompakt system...

USB-minnen är, om jag inte missminner mig, inte lämpade för OS eftersom minnesåtkomsten är seriell tappar man prestanda ju längre in på minnet man ska läsa data s.a.s. Men visst går det. Har satt upp en squid-proxy med OS på USB (men det var mest för att vi hade strul med CF-minnena) och det gick ju bra eftersom minnet bara läses vid uppstart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

är det möljigt att lägga OS på extern SSD som är kopplad via USB3?

Vet inte hur det är med Win och OSX, men Linux går alldeles utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Låter bra.
Men man undrar om det stämmer, För inga usbminnen för usb2 har ens varit i närheten av vad usb2 klarar som jag testat iallafall.

Permalänk
Skrivet av mrwhite:

Låter bra.
Men man undrar om det stämmer, För inga usbminnen för usb2 har ens varit i närheten av vad usb2 klarar som jag testat iallafall.

Kapaciteten för USB delas på fyra kanaler för att kunna använda USB-hubbar. Att använda sig av alla fyra kanaler till en enhet kräver lite grann av utvecklaren men den här kretsen ska tydligen klara det. Sedan har jag hört att det till viss del kan bero på styrkretsen i datorn också så det är kanske inte helt säkert att den klarar full fart med alla datorer men vi får se. Jag litar nog mer på vad VIA säger än många andra företag.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa denna lilla skönhet?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

vart kan man köpa denna lilla skönhet?:)

Det är en styrkrets, minnet på bilden visar säkert bara en prototyp av vad som kan komma ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det är en styrkrets, minnet på bilden visar säkert bara en prototyp av vad som kan komma ;).

okej, så då blire ett tag då:(

Men ska lätt använda den som os disk senare:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Nått för ens portable apps sticka

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag vill köpa! Ge mig nu! När kommer den??

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas prisbilden kommer se relativt hyfsad ut bara.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Hoppas minnen med denna krets kommer ut på marknaden i Sverige innan september för då lägger parasitorganisationen COPYSWEDE en avgift på USB-minnen och externa hårddiskar. Denna organisation som ger pengar till smörjan som radiokanalerna spelar i konstant loop.

Vi är med i EU så bara att beställa ifrån Grekland istället.

Permalänk

Som bootdisk! JA! Fy vad smidigt!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Skulle va härligt med att ha "sin dator" med sig i skjortfickan. Låna någons dator och bara stoppa i sin dator, med OS och sina egna program och inställningar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Skulle va härligt med att ha "sin dator" med sig i skjortfickan. Låna någons dator och bara stoppa i sin dator, med OS och sina egna program och inställningar.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Ett operativsystem är ju anpassat efter hårdvaran det installeras på, skulle du försöka med vad du beskriver skulle drivrutiner krascha till höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Ett operativsystem är ju anpassat efter hårdvaran det installeras på, skulle du försöka med vad du beskriver skulle drivrutiner krascha till höger och vänster.

Valfri Linux Live CD/DVD/USB?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glaucous:

Valfri Linux Live CD/DVD/USB?

True that.

Skulle vara smidigt då man enkelt får tillgång till sina program för att göra lite enklare uppgifter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

SSD släng dig i väggen! Jag ska nu köra windows från usbstickan och den kommer boota tillräckligt snabbt!

Fast... Minnesstickor som är stora nog att hålla hela Windows (iaf de senare versionerna) lär inte vara billigare per gigabyte än SSDs. Kolla vad 64Gigsminnena gå på idag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... Minnesstickor som är stora nog att hålla hela Windows (iaf de senare versionerna) lär inte vara billigare per gigabyte än SSDs. Kolla vad 64Gigsminnena gå på idag ;).

sant, den billigaste idag (enligt prisjakt) är 499 kr och den som finns här kommer ju med största sannolikhet kommer kosta en slant mer:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bourne94:

sant, den billigaste idag (enligt prisjakt) är 499 kr och den som finns här kommer ju med största sannolikhet kommer kosta en slant mer:D

Va? under femhundringen? Det har jag inte hittat själv. Inte hittat något USB som kan hålla Vista eller W7 med service packs under 1100:-.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Va? under femhundringen? Det har jag inte hittat själv. Inte hittat något USB som kan hålla Vista eller W7 med service packs under 1100:-.

Okej, jag ska erkänna att jag inte kan mycket om flashminnen:P

men denna såg jag för en 500 kr, men vette fan om den klarar att ha windows på...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=883895

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bourne94:

Okej, jag ska erkänna att jag inte kan mycket om flashminnen:P

men denna såg jag för en 500 kr, men vette fan om den klarar att ha windows på...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=883895

Oj! Äe men jag misstrodde inte dig. Min sökning på prisjakt visade dock inte detta minne igår av någon anledning. Det är tokigt billigt ;).

EDIT: Märkte varför jag inte fick upp dem. Sorterade ut minnesstorlekar efter prisjakts mallar och de har bara jämna nummer som 30 och 60 gig vilket även filtrerar bort 32 och 64gigsstickorna. Tummen mitt i handen här kan man säga, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj! Äe men jag misstrodde inte dig. Min sökning på prisjakt visade dock inte detta minne igår av någon anledning. Det är tokigt billigt ;).

EDIT: Märkte varför jag inte fick upp dem. Sorterade ut minnesstorlekar efter prisjakts mallar och de har bara jämna nummer som 30 och 60 gig vilket även filtrerar bort 32 och 64gigsstickorna. Tummen mitt i handen här kan man säga, hehe.

Okej, hehe:D

japp, dom har gått ned en del i pris nu så dom blir nog billigare om en tag också kanske;)

annars om man vågar chansa så kan man ju ta en titt på denna:)
http://cgi.ebay.com/New-128GB-USB-FLASH-DRIVE-USB-2-0-PEN-STI...

Men det kanske är nått lurt?:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |