Permalänk
Medlem

AMD och Intel

Hejsan!

Min kompis funderar på att skaffa sig en ny processor, och har fått för sig att AMD är billigare, men sämre. Medan jag har lärt mig att Intel har ett stort försprång i processorvärlden och att AMD i dagsläget inte är värt det, utan hellre lite dyrare och Intel.
När jag googlade lite på det så fanns det folk som sa att AMD var bättre för spel. Dock var det under 2010 året.

Hur är det i dagsläget? AMD eller Intel?

Permalänk
Hedersmedlem

AMD är i regel billigare än Intel. prestanda/pris brukar också AMD vara bättre på. Men vill man ha maximal prestanda så hänger inte AMD med, utan då är det Intel som gäller.

I dagsläget är nog Intel i5 2500K den mest prisvärda spelprocessorn. Värt att tänka på dock är att Bulldozer är på ingång (Släpps 19:e september.) och det verkar vara ett intressant alternativ, som ger stark åttakärnig prestanda för en överkomplig prislapp.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Vet du vilket moderkort din vän har? AMD har haft bakåtkompabilitet mellan AM2, AM2+ och AM3, så det finns en liten chans att han kan komma billigt undan genom att bara skaffa en Phenom II X4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dunis90:

Vet du vilket moderkort din vän har? AMD har haft bakåtkompabilitet mellan AM2, AM2+ och AM3, så det finns en liten chans att han kan komma billigt undan genom att bara skaffa en Phenom II X4

Går dock inte köra en AM3-processor i en AM2-sockel. Jag har försökt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Går dock inte köra en AM3-processor i en AM2-sockel. Jag har försökt.

Finns några kort som klarar det, kommer dock inte på något namn just nu...Fanns tydligen några begränsningar när man kör AM3 på de korten, men skulle fungera så länge tillverkarna släppte de nödvändiga BIOS-uppdateringarna

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Går dock inte köra en AM3-processor i en AM2-sockel. Jag har försökt.

Majoriteten klarar det. Har varit med om båda två, senast kostade det mig typ 2000kr extra...

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker nog i3 2100 är den mest prisvärda spelprocessorn efter den är cirka 800 kr billigare jämfört med en i5 2500k. Det är bättre att spendera 800 kr extra på grafikortet,