Permalänk
Medlem

6870 CF eller 6970?

Tänkte skaffa en dator att köra BF3 och Skyrim på och eftersom jag är nybörjare på datorer så frågar jag er:
Är det bättre med 2st 6870 i crossfire än 1st 6970? Priset blir ungefär detsamma och enligt sweclockers tester ger 6870 i cf högre fps än 1st 6970 i alla spel, men det verkar så löjligt mycket bättre med 2st 6870 så att jag undrar om det finns något som är sämre med det?
PS: Behöver jag dubbla strömförsörjningen när jag har två grafikkort och kan inet sätta ihop crossfire om jag bara slänger i 2st 6870 i kundvagnen?

Tack för alla svar.

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Hedersmedlem

I ren prestanda är 6870 CF ganska mycket starkare än 6970. Crossfire har alltid en rad nackdelar dock, som är värda att nämnas:

Tar mer plats i lådan
Drar mer ström
Utvecklar mer värme
Låter mer
Diverse mjukvaruproblem
Utebliven uppgraderingsmöjlighet

Tycker man att dessa problem (som i många fall inte är speciellt stora) är värda det, så är definitivt Crossfire vägen att gå.

6870 Crossfire bör drivas av ett 650W agg (eller mer). Går på lägre, men onödigt lite marginaler.

Inet kan sätta ihop en Crossfire-konfiguration!

Jag skulle själv rek

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Hur riskfyllt är det att köra på 600w då jag inte skulle vilja överstiga priset som jag ligger på nu?
Annars får jag väl bita ihop och betala lite mer, men det motsäger mitt snåla tankesätt.

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen tagit ett 6970, blir lättare (och billigare? vet ej) att uppgradera senare till CF.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du tänkt köpa eller har? 600w säger inte så mycket. Om det är av vettig kvalitet är det inga problem med 600w.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag hade personligen tagit ett 6970, blir lättare (och billigare? vet ej) att uppgradera senare till CF.

Blir absolut inte billigare, är en direkt förlustaffär jämfört med 6870 Cf rent prestanda/pris-mässigt.
Sedan så är det inte jättemånga som faktiskt gör den där CF-uppgraderingen när det handlar om så dyra komponenter. Att köpa ett till om över ett år är nog extremt få som gör, när 7000-serien har funnits ett par månader.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Blir absolut inte billigare, är en direkt förlustaffär jämfört med 6870 Cf rent prestanda/pris-mässigt.
Sedan så är det inte jättemånga som faktiskt gör den där CF-uppgraderingen när det handlar om så dyra komponenter. Att köpa ett till om över ett år är nog extremt få som gör, när 7000-serien har funnits ett par månader.

Då är jag en av få dom faktiskt ska köpa 2 till 6970. Till mitt ensamma 6970:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Då är jag en av få dom faktiskt ska köpa 2 till 6970. Till mitt ensamma 6970:P

Finns ju alltid entusiaster (galningar)

Du ska väl ändå inte köpa ditt om ett år? Känns ganska dumt då..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit ett HD6970. Tänker nämligen göra det till min åldrande Q6600 när som helst och sedan köper jag ett till tillsammans med sandy bridge omkring årsskiftet när mer pengar kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Finns ju alltid entusiaster (galningar)

Du ska väl ändå inte köpa ditt om ett år? Känns ganska dumt då..

Jag får nog se mig som entusiaster eller galning:P Beror på hur 3 st 6970 klarar framtiden spel i eyefinity. Men skulle tro att det inte blir någon mer uppgradering på ca 1-2 år iaf. Förutom SSD,LGA 2011 och 2 skärmar till.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vad är det för nätagg du tänkt köpa eller har? 600w säger inte så mycket. Om det är av vettig kvalitet är det inga problem med 600w.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/668686/2011-07-28
Här har vi då hela grejen med nätagg och allt kul, verkar nätagget funka?
Om det finns nåt som är dåligt annars så berätta gärna.

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/668686/2011-07-28
Här har vi då hela grejen med nätagg och allt kul, verkar nätagget funka?
Om det finns nåt som är dåligt annars så berätta gärna.

Skulle valt dessa minnen istället, dual channel:
http://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Annars ser det bra ut tycker jag. CX serien har ju fått en del klagomål och jag vet personligen inte om det är åtgärdat i v2. Men det lär funka bra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Allt lall om att senare i livet uppgradera till SLI eller CF kan du strunta i.. det är inte så det funkar när det väl blir dags. Köp den grafikprestandan du har råd med eller vill ha idag.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petterus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/668686/2011-07-28
Här har vi då hela grejen med nätagg och allt kul, verkar nätagget funka?
Om det finns nåt som är dåligt annars så berätta gärna.

Nätagget är inget vidare, "problemen" (Som egentligen bara beror på dålig kvalité) har inte åtgärdats med den nya revisionen. istället rekommenderar jag:

http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

Bland det bästa man kan hitta när det gäller kvalité till bra pris!

Skrivet av Pixo:

Allt lall om att senare i livet uppgradera till SLI eller CF kan du strunta i.. det är inte så det funkar när det väl blir dags. Köp den grafikprestandan du har råd med eller vill ha idag.

Okej, vad baserar du det på..?

Jag själv köpte ett GTX460 för ett drygt halvår sedan, och uppgraderade nyligen till ett till, när ett ensamt började bli svagt. Varför ska man inte göra så, om jag får fråga?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av petterus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/668686/2011-07-28
Här har vi då hela grejen med nätagg och allt kul, verkar nätagget funka?
Om det finns nåt som är dåligt annars så berätta gärna.

Tycker du borde köra på ett fulltower Jag hade den där coolermastern och tyckte det nästan blev tight med allt. Fast har en del grejer i min låda, v10 processorfläkt och 5 hårddiskar så, och nu två 6870 Jag tycker att fulltower är as bra, Iaf i min situation, köpte nyligen ett och jag är väldigt nöjd. Sedan så kan man få undan kablarna bra bakom (beroende på chassie då) från nätagget osv. För när man drar mycket kablar och annat i chassit du kollat på så kan man bli lite halv sur, mycket kablar huller om buller Så Fulltower tycker jag att du ska kolla upp. Blir en aningen dyrare antagligen men det är värt de

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/668686/2011-07-28
Här har vi då hela grejen med nätagg och allt kul, verkar nätagget funka?
Om det finns nåt som är dåligt annars så berätta gärna.

Plocka in nån chassifläkt, minst 1 till utblås på baksidan. Med tanke på att du ska Xfire'a så skulle jag nog tagit 3 extra fläktar, medföljande-insug-fram, extra-insug-botten, extra-utblås-bak och extra-utblås-top.

Permalänk
Hedersmedlem

Framförallt bör det finnas en fläkt i sidan, före något annat ställe.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Okej, vad baserar du det på..?

Jag själv köpte ett GTX460 för ett drygt halvår sedan, och uppgraderade nyligen till ett till, när ett ensamt började bli svagt. Varför ska man inte göra så, om jag får fråga?

Okej ja det var ju rätt snabbt du valde att köpa ytterligare ett. Mitt uttalande var mer riktat åt dem som köper ett helt ok eller modell bättre kort idag dvs ett kort som kommer räcka ett år eller mer. Då är det inte lika skoj sedan att köpa modell äldre kort speciellt med tekniker som pci-e 3.0 precis runt hörnet.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pixo:

Allt lall om att senare i livet uppgradera till SLI eller CF kan du strunta i.. det är inte så det funkar när det väl blir dags. Köp den grafikprestandan du har råd med eller vill ha idag.

Delar din åsikt helt och hållet på det! Ska man köpa ett ensamt starkt kort från början ska man gardera sig med nätagg, fläktar och annat. Mycket bättre att köpa det man har råd med för stunden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Plocka in nån chassifläkt, minst 1 till utblås på baksidan. Med tanke på att du ska Xfire'a så skulle jag nog tagit 3 extra fläktar, medföljande-insug-fram, extra-insug-botten, extra-utblås-bak och extra-utblås-top.

Tack för hjälpen alla!
Men hur får man tag på allt som du skrev här? Jag är som sagt nybörjare.

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

Tack för hjälpen alla!
Men hur får man tag på allt som du skrev här? Jag är som sagt nybörjare.

Var kanske lite dumt av mej

Kolla på den här bilden, den nedre av de två, där är en förklaring av chassits fläktplatser.

En fläkt följer med chassit, den sitter längst fram i chassit och blåser/suger in luft.
Det är viktigt att få ut varmluften ur chassi också så en fläkt i "baken" av chassit som blåser UT luft är viktigt.

Sen eftersom du ska köra 2st grafikkort så blir det mer värme, då vill jag rekommendera att du har en fläkt som blåser ut bak, en fläkt som blåser ut i toppen av chassit, fläkten som följer med som blåser in i fronten, samt en sista fläkt som antingen sitter i chassi-sidan eller botten och blåser IN luft.

Det här är en bra chassifläkt enligt mej, helt tyst bara du fäster dom bra, det är extra bra om du har eller kan få tag på gummistroppar som du du fäster fläktarna med istället för skruvar, då det kan uppstå vibrationer med skruvar om du har otur.

Så för att sammanfatta, köp 3 av dessa också.

Montera dem så att en blåser in luft från sidan (eller botten testa vad som funkar bäst) och dom andra 2 blåser ut luft i toppen och baken av chassit. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Var kanske lite dumt av mej

Kolla på den här bilden, den nedre av de två, där är en förklaring av chassits fläktplatser.

En fläkt följer med chassit, den sitter längst fram i chassit och blåser/suger in luft.
Det är viktigt att få ut varmluften ur chassi också så en fläkt i "baken" av chassit som blåser UT luft är viktigt.

Sen eftersom du ska köra 2st grafikkort så blir det mer värme, då vill jag rekommendera att du har en fläkt som blåser ut bak, en fläkt som blåser ut i toppen av chassit, fläkten som följer med som blåser in i fronten, samt en sista fläkt som antingen sitter i chassi-sidan eller botten och blåser IN luft.

Det här är en bra chassifläkt enligt mej, helt tyst bara du fäster dom bra, det är extra bra om du har eller kan få tag på gummistroppar som du du fäster fläktarna med istället för skruvar, då det kan uppstå vibrationer med skruvar om du har otur.

Så för att sammanfatta, köp 3 av dessa också.

Montera dem så att en blåser in luft från sidan (eller botten testa vad som funkar bäst) och dom andra 2 blåser ut luft i toppen och baken av chassit. Lycka till

Tack! Tror du att inet kommer sätta dit dem så om jag slänger i 3st såna fläktar?

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueBeaver:

Tycker du borde köra på ett fulltower Jag hade den där coolermastern och tyckte det nästan blev tight med allt. Fast har en del grejer i min låda, v10 processorfläkt och 5 hårddiskar så, och nu två 6870 Jag tycker att fulltower är as bra, Iaf i min situation, köpte nyligen ett och jag är väldigt nöjd. Sedan så kan man få undan kablarna bra bakom (beroende på chassie då) från nätagget osv. För när man drar mycket kablar och annat i chassit du kollat på så kan man bli lite halv sur, mycket kablar huller om buller Så Fulltower tycker jag att du ska kolla upp. Blir en aningen dyrare antagligen men det är värt de

Meh... Min snålhet säger nej, plus att den inte säljs på inet, men tack för svaret ändå. Jag kommer ändå aldrig ha 5 hårddiskar...

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterus:

Tack! Tror du att inet kommer sätta dit dem så om jag slänger i 3st såna fläktar?

Ja det tror jag, kan dock inte garantera något då jag aldrig beställt montering, men annars kan du säkert maila dom och be dom göra det för säkerhetsskull

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kunna maila/ringa Inet och be om dessa speciella förhållanden.

Men, jag kan inte påpeka det nog: Ska du ha två grafikkort är fläkt i sidan starkt rekommenderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hade förut ett 6950 upplåst till 6970 nu har jag 6870 CF och är mycket nöjdare nu Mer "Bang for the buck" med 6850/6870
Kan du vänta ska du kanske se vad AMD och nVidia har på gång snart med 28nm

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av petterus:

Meh... Min snålhet säger nej, plus att den inte säljs på inet, men tack för svaret ändå. Jag kommer ändå aldrig ha 5 hårddiskar...

Menade inte riktigt bara för hårdiskarna Menade att med mer saker i burken behöver du bättre luftflöde ^^
Så om du funderar på CF och annat smått och gott så kör på ett Fulltower