Permalänk
Medlem

Gängtejp?

Sitter och väntar på sista delarna för vattenkylningen.
Såg på ett forum som nämnde att teflon/gängtejp är ganska viktigt för att undvika läckor i nipplarna.

(iallafall dom som jag kör med: http://coolingstuff.se/sets/133 )

Stämmer det eller är bara en extra säkerhets åtgärd?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det är inte gängan som tätar, det är o-ringen.
Helt onödigt dvs.

Permalänk
Medlem

inte på den änden som själv skruvhylsan sitter, bara i den änden man skruvar i blocket.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

inte på den änden som själv skruvhylsan sitter, bara i den änden man skruvar i blocket.

Sätt en O-ring som passar istället? På den platsen.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

det kan man med göra, men behövs det ens eller är det som sagt en säkerhets åtgärd bara?
som sagt så läste jag om en som nämde det, aldrig hört nåt om det tidigare.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

det kan man med göra, men behövs det ens eller är det som sagt en säkerhets åtgärd bara?
som sagt så läste jag om en som nämde det, aldrig hört nåt om det tidigare.

hade nog själv dragit ett extravarv med gängtejp bara för att, dator med vattenläcka i känns som en otroligt onödig grej att riskera

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

sant sant, har ändå en rulle liggandes så varför inte.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig vara för försiktig. Även om du har bälte så kan det vara bra att ha hängslen med. Dessutom kostar en rulle gängtejp <10 kr. En billig försäkring IMHO. Jag har iallafall inte haft några läckor på 3 byggen (peppar peppar.....)

Permalänk
Medlem

själv aldrig haft läckor men som förra skribent kan jag bara hålla med det var inte så dumt blir nog lite sånt nästa gång systemet är nere tackar för tipset

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Det är mycket ovanligt att en läcka sker vid anslutningen till blocken. Vanligare är det att man trätt på slangen lite halvkasst som gör att det läcker. Personligen känner jag att gängtejp bara gör det svårare att skruva på anslutningen vilket i sin tur kan orsaka en läcka om inte O-ringen tar i riktigt.

24mbit var lite vag, det sitter redan en O-ring på plats på alla anslutningar som är avsedda för vattenkylning. Om man köper en anslutning på Biltema kan man nog däremot räkna med att de saknar en O-ring.

Permalänk
Medlem

tänkte sätta gängtejp på hylssidan.
då oringen fixar andra sidan.

Det är sådana hära jag ska använda:

Så det sitter en oring på ena men bara en hylsa på andra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

tänkte sätta gängtejp på hylssidan.
då oringen fixar andra sidan.

Det är sådana hära jag ska använda:
http://indomo.se/img_main/5321735.jpg

Så det sitter en oring på ena men bara en hylsa på andra.

Näh...strunta i tejpen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

hade nog själv dragit ett extravarv med gängtejp bara för att, dator med vattenläcka i känns som en otroligt onödig grej att riskera

En okunnig fråga bara: drar man tejpen runt nippekn så att den hamnar mellan nippel och slang?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

En okunnig fråga bara: drar man tejpen runt nippekn så att den hamnar mellan nippel och slang?

gängtejp sätter du bara på gängorna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |