Permalänk

Noctua NH-D14 - Fanspeed!

Hejsan! Det är så att jag undrar hur man gör så att Noctua NH-D14 fläktarna kör i full varv hela tiden utan fläktkontroller om det ens går? Jag har kopplat fläktarna till moderkortet atm genom en sak som man fick med som gör att man kan koppla 2 fläktar till en fläktplats i moderkortet om ni förstår hur jag menar.

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ScopeXify:

Hejsan! Det är så att jag undrar hur man gör så att Noctua NH-D14 fläktarna kör i full varv hela tiden utan fläktkontroller om det ens går? Jag har kopplat fläktarna till moderkortet atm genom en sak som man fick med som gör att man kan koppla 2 fläktar till en fläktplats i moderkortet om ni förstår hur jag menar.

Ska du ha NH-D14 fläktarna på 100% 24/7? Koppla till ett 3-pins uttag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Ska du ha NH-D14 fläktarna på 100% 24/7? Koppla till ett 3-pins uttag

Men kontrollerar inte moderkortet fanspeeden beroende på CPU temp då?

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScopeXify:

Men kontrollerar inte moderkortet fanspeeden beroende på CPU temp då?

det brukar finnas ett uttag för CPU och ett för Chassi nära varandra, byt bara på de och ta den andra fläkten på ett annnat Chassi uttag.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

det brukar finnas ett uttag för CPU och ett för Chassi nära varandra, byt bara på de och ta den andra fläkten på ett annnat Chassi uttag.

Men då bytas ju speeden på den andre fläkten beroende på cpu temp.
Funkar det inte om man kopplar in dem till molex?

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem

Kopplar du till molex går fläkten på max RPM hela tiden, ja.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ScopeXify:

Men då bytas ju speeden på den andre fläkten beroende på cpu temp.
Funkar det inte om man kopplar in dem till molex?

Inaktivera fläktstyrningen i BIOS då.
Jo, det funkar om du kopplar dem till molex.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Inaktivera fläktstyrningen i BIOS då.
Jo, det funkar om du kopplar dem till molex.

Jag prövade det med BIOS men det gick inte då fläkten inte har PVM stöd eller något sådant.

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem

lånar tråden Lite: Om jag har 4 fläktar kopplade på varande till molex, ligger dom på MAX fart 24/7 eller beror det på modell etc. MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simme300:

lånar tråden Lite: Om jag har 4 fläktar kopplade på varande till molex, ligger dom på MAX fart 24/7 eller beror det på modell etc. MVH

Dom ligger på max varvtal.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

cpu_fan brukar va kontrollerat av mobo
pwr_fan och chan_fan är max

kanske inte gäller för ditt mobo, kolla i manualen, eller kör 3-pin->molex

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så länge som du inte använder dig av motstånden (en blå och en svart kabel) som följer med NH-D14 går fläktarna för full rulle hela tiden eftersom fläktarna inte har stöd för PWM.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Ska väl gå att ändra någonstans i BIOS? AMD har ju en funktion som heter Cool 'n' Quiet, vet inte hur det är med Intel, men den styr (kan styra) fläkthastigheten. Det brukar även finnas någon inställning i BIOS där man kan ändra huruvida den ska vara temperaturstyrd eller gå på ett fast varvtal.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Se här: http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_p6x58de/images/b...
Borde kunna sätta "CPU Q-Fan Control" på "Disable"

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

vad är dess max RPM för övrigt?
Jag har kopplat fläktarna till medföljande 2-1 splitter och sen till min fläktkontroller. sär skruvar ja på max och fläktkontrollern säger: 1140 RPM.
Men min CPU känns ändå varm i idle. cirka 42 på en (av 4) cores och resten 36-38.
Har ett väldigt luftigt chassi med 5 fläktar och en oklockad i5 2500k.
nåt som är fel här?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Är det 3 pin kontakt på fläktarna så kan inte moderkortet ändra fläkthastigheten. Bara koppla in dom i 4 pin utaget på moderkortet utan fläktmotstånden så körs dom på fullt hela tiden

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad är dess max RPM för övrigt?
Jag har kopplat fläktarna till medföljande 2-1 splitter och sen till min fläktkontroller. sär skruvar ja på max och fläktkontrollern säger: 1140 RPM.
Men min CPU känns ändå varm i idle. cirka 42 på en (av 4) cores och resten 36-38.
Har ett väldigt luftigt chassi med 5 fläktar och en oklockad i5 2500k.
nåt som är fel här?

Det låter faktiskt rätt skumt ja.

Min i7 2600K ligger på 31-32 grader i idle i mitt Corsair Graphite 600T

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ja detta låter mer standard. Förväntat mig kanske 30 grader i idle. Men har haft höga idle temps med både h50 och antec 620 och nu denna. Bytt kylare 2 ggr på en månad.
Vad kan vara fel här? Maxxar varje fläkt jag har i mitt chassi ger mig inte lägre cpu temp än 38 i idle !?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på moderkort så finns stöd för att styra fläkthastigheten antingen via PWM eller via volten till fläktarna, Noctuan går inte att PWM styra.

De flesta ny moderkort fixar både och, gäller bara att hitta vars du ska ställa om från PWM -> Voltage, på mitt moderkort ligger det under PC-health status har jag för mig, kolla manualen.

Kör du via molex så får du konstant fart, d.v.s. full fart om du inte kör med motstånd eller motsvarande.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ja har den kopplad till skytche kazemaster fan controller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja detta låter mer standard. Förväntat mig kanske 30 grader i idle. Men har haft höga idle temps med både h50 och antec 620 och nu denna. Bytt kylare 2 ggr på en månad.
Vad kan vara fel här? Maxxar varje fläkt jag har i mitt chassi ger mig inte lägre cpu temp än 38 i idle !?

Det spelar väll ingen roll vad din cpu har för idle temp? Sålänge load tempen är vettig så är det ju lungt.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Ok. Var bara lite orolig att nåt var fel. Tycker bara att med mitt luftflöde och att datorn är helt ny borde resultera i bra temps även i idle. I load går cpu mot cirka 50 grader. Inte benchmarks för det har ja inte riktigt testat. Utan hård load vid andra aktiviteter.
Vad har cpu fläktarna för max rpm btw?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Ok. Var bara lite orolig att nåt var fel. Tycker bara att med mitt luftflöde och att datorn är helt ny borde resultera i bra temps även i idle. I load går cpu mot cirka 50 grader. Inte benchmarks för det har ja inte riktigt testat. Utan hård load vid andra aktiviteter.
Vad har cpu fläktarna för max rpm btw?

koppla fläktarna till nätagget istället, de går på max då.

den runda fäkten går på 1300rpm (+ - 10%) och den andra går på 1200rpm (+ - 10%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad är dess max RPM för övrigt?
Jag har kopplat fläktarna till medföljande 2-1 splitter och sen till min fläktkontroller. sär skruvar ja på max och fläktkontrollern säger: 1140 RPM.
Men min CPU känns ändå varm i idle. cirka 42 på en (av 4) cores och resten 36-38.
Har ett väldigt luftigt chassi med 5 fläktar och en oklockad i5 2500k.
nåt som är fel här?

låter faktiskt jävligt skumt, har du så processorn klockar ner sig när den inte används?

kanske fel att jämföra i5 760 med 2500k, men så olika är de väl ändå inte? framförallt som du kör på standardklock

kör själv en i5 760, variabel klock, peakar på 4ghz, och ligger normalt på 2.2 någonstans, idle ligger den på 34 grader ungefär då.

kör jag med standardinställningar, som jag faktiskt brukar då jag inte behöver den extra värmen i rummet, så ligger den i idle 2 grader över rumstemperatur, och peakar på 3.4 med prime 95 och är då på som allra mest 51 grader.

och då använder jag en noctua nh12 kylare eller vad de nu heter, med gentle typhoon på 800 rpm. i chassi med en frontfläkt och en utblås bak.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ni glömmer något viktigt som behöver nämnas, hur varmt är det i rummet? bara några graders skillnad i ambient temp kan göra stoor skillnad. Lika med hur chassit är placerat, har den fritt med rum att ta in ny kall luft och blåser den bort den gamla varma luften från datorn? eller cirkulerar den luften i en mer instängd position? Detta gör stor skillnad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag har rätt bra cirkulering runt datorn med, kanske inte absolut bästa men det borde inte påverka så mycket. däremot är det ju sommar nu och visst är det lite varmare i rummet än under vintern.
Jag vill itne koppla fläktarna till nätagget då jag vill kunna styra dom, men efterosm fankontrollen visar 1200 rpm så borde den maxxa fläktarna.

jag är inte så jätte hårdvaru kunnig och speciellt inte överklockskunnig, så jag har itne direkt tweakat min bios eller nåt sånt. Så vet inte ifall in cpu klockar ner sig osv, men isåfall borde den väl ha ännu lägre temp kan man ju tycka.
Mina specs är:

Corsair CX V2 600W PSU
Vengeance 1600MHz 8GB CL9
Fractal Design Define R3
Gigabyte GA-Z68X-UD3P-B3
i5-2500K
NH-D14 CPU Kylare
Asus 6970 DCUII

I burken har jag
2 st skytche GT 1850 fram <--- intag
1xGT 1860 i botten <--- intag
1x noctua 140mm i sidpanelen <--- intag
1xGT 1850 bak i chassit <-- blåser ut
1x noctua 140mm i toppen <-- blåser ut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör en i5 2500k , med DH-14 idle tempen ligger på 31 , bägge fläktarna ligger på 900rpm.

Kör den i ett antec P182 med 1 in och 2 ut fläktar. Vad använder du för kylpasta osv, och vad använder du för att ta bort den, hur applicera du den osv kan ju även det spela in.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem

men shit.. 31 grader?
Asså hur lyckas ni så väl? min CPU ligger högt på cirka 42 i temp med en 200 mhz överklockning bara.
chassit är ett fractal design med varenda fläktplats använd med gentle typhoon 1850 fläktar körda i 1650 på alla platser.
en intel i5 2500k med en noctua dh-14 med fläktarna maxxade

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 2600k och Noctua H-92 (svart "low"-kabel) och två fläktar (in- och utsug ställda på min).
Har 30 grader i idle. Det måste vara något knas nånstans.
Har du dubbelkollat fläktriktningarna (pilarna på fläktarna)?

Permalänk

Förlåt om jag kapar denna tråd då, men vilket alternativ är smidigast om man vill sänka fläkthastigheten då? Har beställt en Scythe Kaze Master Pro för att kontrollera alla andra fläktar i chassit men jag skulle gärna vilja att CPU-fläkten tog hand om sig själv automagiskt eftersom jag vill inte pilla med den när jag sitter och spelar och så. Vore det bästa att byta till "bättre" fläktar eller är det fläktstyrning som gäller? Eller finns det något annat trick för att få moderkortet att kontrollera fläktarna som följer med?