Asrock Z68M-ITX/HT – nytt moderkort med Intel Z68 för HTPC

Permalänk
Melding Plague

Asrock Z68M-ITX/HT – nytt moderkort med Intel Z68 för HTPC

Asrock har siktet inställt på HTPC med ett nytt moderkort i Mini ITX-storlek komplett med videoutgångar, stöd för överklockning och medföljande fjärrkontroll.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan de rulla ut sitt FM1 m-itx istället!!!!

Permalänk
Medlem

två USB 3.0, fyra USB 3.0

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Ser ut som ett moderkort som kan användas till mycket, både till en high end LAN-burk och HTPC och allt möjligt däremellan. Z68 ger ju en del ökade valmöjligheter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Mmm, kul med dessa små flexibla bestar

... men trist med ännu ett Mini-ITX där cpu-sockeln närmast är klistrad mot pci-e platsen
Inte många kylare som får rum utan att slå i grafikkortet. Måste ju gå att pilla lite med layouten för att få till detta bättre?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inget wifi?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Har precis i dagarna tittat ut och beställt ett mini-ITX för 1155, och varit missnöjd med utbudet. Och denna är ju lika dålig den. Varför har nästan alla mini-ITX för 1155 sin processorsockel så extremt nära PCIe-porten? Det är nästan omöjligt att få plats med något annat än stockkylaren när de gör det så tätt ju. Och tittar man på mini-ITX för andra socklar så ligger de för det mesta mycket bättre till.
Så nej tack, denna skulle jag inte köpt om den fanns när jag köpte.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Har precis i dagarna tittat ut och beställt ett mini-ITX för 1155, och varit missnöjd med utbudet. Och denna är ju lika dålig den. Varför har nästan alla mini-ITX för 1155 sin processorsockel så extremt nära PCIe-porten? Det är nästan omöjligt att få plats med något annat än stockkylaren när de gör det så tätt ju. Och tittar man på mini-ITX för andra socklar så ligger de för det mesta mycket bättre till.
Så nej tack, denna skulle jag inte köpt om den fanns när jag köpte.

Funderar inte på att köpa en H50 eller liknande då? Då behövs det inte så mycket plats på moderkortet.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

Funderar inte på att köpa en H50 eller liknande då? Då behövs det inte så mycket plats på moderkortet.

Men om man har ett mITX chassi så blir det trångt att få plats med kylaren, eller hur?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det skulle vara PERFEKT om det använde sig av UEFI.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Det skulle vara PERFEKT om det använde sig av UEFI.

Då _ÄR_ det perfekt

BIOS
- 32Mb AMI UEFI Legal BIOS with GUI support
- Supports "Plug and Play"
- ACPI 1.1 Compliance Wake Up Events
- Supports jumperfree
- SMBIOS 2.3.1 Support
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68M-ITX/HT&cat=S...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kan de rulla ut sitt FM1 m-itx istället!!!!

Håller med. Finns ännu inga m-itx moderkort på inet för FM1 Blir att vänta istället...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Då _ÄR_ det perfekt

BIOS
- 32Mb AMI UEFI Legal BIOS with GUI support
- Supports "Plug and Play"
- ACPI 1.1 Compliance Wake Up Events
- Supports jumperfree
- SMBIOS 2.3.1 Support
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68M-ITX/HT&cat=S...

wow NICE!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Mohahah jag har 8 pin till CPU på min ITXbräda!

När ska dem få tummen ur och göra ett M-Itx kort med bra placering av CPU så du kan ha rejäl kylare, eller iaf vatten, och 8 pin till CPU.

Mycket som mitt DFI Lanparty MI T36 P55

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

Funderar inte på att köpa en H50 eller liknande då? Då behövs det inte så mycket plats på moderkortet.

Jag har funderat på det ja, men går helst inte den vägen med processorn jag valde (i3'a). Jag vill ha ett tyst system, och då känns vattenkylning inte riktigt som ett alternativ efter som pump+fläkt låter mer än en tyst luftkylare. Hade jag valt en i5 eller i7 och överklockat en massa så hade det helt klart varit ett alternativ. Men för riktigt tysta system så hoppas jag kunna få plats med en liten tyst luftkylare med någorlunda dräglig kylningsförmåga. Dock har jag inte riktigt hittat en kylare som får plats, men jag hoppas kunna modda exempelvis en AC Freezer 11 LP till att få plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Jag har funderat på det ja, men går helst inte den vägen med processorn jag valde (i3'a). Jag vill ha ett tyst system, och då känns vattenkylning inte riktigt som ett alternativ efter som pump+fläkt låter mer än en tyst luftkylare. Hade jag valt en i5 eller i7 och överklockat en massa så hade det helt klart varit ett alternativ. Men för riktigt tysta system så hoppas jag kunna få plats med en liten tyst luftkylare med någorlunda dräglig kylningsförmåga. Dock har jag inte riktigt hittat en kylare som får plats, men jag hoppas kunna modda exempelvis en AC Freezer 11 LP till att få plats.

Så sant.

Permalänk

Verkar som jag hittat mitt drömkort för min nya DAW rigg. Har dock en del frågetecken. Tanken är ju att köra Cubase 6 64-bit + tonvis med Virtuella syntar.

* Går det att klocka moderkortet till 4Ghz med en 2600k ?
* Ser att det är lite trångt runt cpu sockeln, Vilken fläkt + chassi rekommenderas (så litet som möjligt) ?.

Hoppas någon SC guru kan besvara dessa kanske ovanliga frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Har precis i dagarna tittat ut och beställt ett mini-ITX för 1155, och varit missnöjd med utbudet. Och denna är ju lika dålig den. Varför har nästan alla mini-ITX för 1155 sin processorsockel så extremt nära PCIe-porten? Det är nästan omöjligt att få plats med något annat än stockkylaren när de gör det så tätt ju. Och tittar man på mini-ITX för andra socklar så ligger de för det mesta mycket bättre till.
Så nej tack, denna skulle jag inte köpt om den fanns när jag köpte.

Foxconn har ett 1155-moderkort där sockeln är placerad långt från PCIe-porten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821596

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1234gbg:

Foxconn har ett 1155-moderkort där sockeln är placerad långt från PCIe-porten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821596

Jo, jag funderade över det med, men enbart 3 SATA-portar, och svår att få tag på från vettiga butiker gjorde att det inte blev den.
Slutade med ett Asus P8H67-I B3, trotts tight mot grafikkortet. 6 SATA-portar vägde tillslut tyngre, då jag tror (har inte fått den än) att jag kan få dit en tyst kylfläns med lite pill.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Har precis i dagarna tittat ut och beställt ett mini-ITX för 1155, och varit missnöjd med utbudet. Och denna är ju lika dålig den. Varför har nästan alla mini-ITX för 1155 sin processorsockel så extremt nära PCIe-porten? Det är nästan omöjligt att få plats med något annat än stockkylaren när de gör det så tätt ju. Och tittar man på mini-ITX för andra socklar så ligger de för det mesta mycket bättre till.
Så nej tack, denna skulle jag inte köpt om den fanns när jag köpte.

*Funderar lite...*
Det kan inte vara som så att om man gör som Foxconn H67S så får
man det för tight med CPU kylare mot chassits innervägg? ? ?

Men om det är enda anledningen tycker jag ändå att designen som du nämnde Foxconn H67S är att föredra.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850