Catalyst 11.8 Preview optimerar för AMD HD3D, Crysis 2 och Fear 3

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 11.8 Preview optimerar för AMD HD3D, Crysis 2 och Fear 3

AMD släpper loss ytterligare en drivrutin, denna gång för lite mer äventyrslystna användare. Catalyst 11.8 Preview innehåller stöd för HD3D via Displayport och flera prestandaoptimeringar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

På tiden, bra tag sen Catalyst gav prestandaförbättringar.

Permalänk

haha fail att man bara har ett 4870 :S blir bara bättre för 6000 och 5000 serierna aja blir väl och uppgradera när 7000 serien kommer

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamemagican:

haha fail att man bara har ett 4870 :S blir bara bättre för 6000 och 5000 serierna aja blir väl och uppgradera när 7000 serien kommer

Det är inte så konstigt, när du tänker efter. När ditt kort var nytt blev drivrutinerna optimerade för den serien, när den är "färdigoptimerad" går de vidare till nästa serie. Så har det alltid varit, och kommer troligen alltid att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är inte så konstigt, när du tänker efter. När ditt kort var nytt blev drivrutinerna optimerade för den serien, när den är "färdigoptimerad" går de vidare till nästa serie. Så har det alltid varit, och kommer troligen alltid att vara.

dock blir dessa kort ooptimerade igen efter ett tag, finns flertalet spel som fungerar sämre eller buggar mer än när dom var "moderna"... sedan skiter dom i att fixa det. kör själv 4890 2gb cf bra länge & inte blir det bätttre.

Permalänk
Medlem

oh prestanda boost för mitt 5870, fancy!

Permalänk
Medlem

vem behöver prestandaoptimeringar i FEAR3? inte ett vackert spel och alla bör ligga på 200fps ändå

Permalänk
Medlem

Märktes i crysis 2 faktiskt. nu är det spelbart på max med 5850cf.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är inte så konstigt, när du tänker efter. När ditt kort var nytt blev drivrutinerna optimerade för den serien, när den är "färdigoptimerad" går de vidare till nästa serie. Så har det alltid varit, och kommer troligen alltid att vara.

jo jag vet det men var inte så jag menade menade att det är synd att de bara optimerar det för de nya serierna sorry dåligt skrivet av mig :S

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Märktes i crysis 2 faktiskt. nu är det spelbart på max med 5850cf.

Behövdes i crysis 2 också

Permalänk
Avstängd

Skönt att de inte bara fixar buggar Installerar dock först när den är WHQL

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tyvärr så låter 10% mer än vad det egentligen är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det bara jag som tappar förtroende när dom släpper nya driv rutiner stup i kvarten? känns lite som dom ganska ofta varit i en situation där dom släppt en Drivrutin bara för att komma på aj satan vi glömde lägga till hälften av optimeringar/functioner måste släppa det i nästa drivrutin, visst det är bra av AMD att släppa drivisar men ett andra släpp så nära det förra ger för mig ett dåligt intryck.

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompasen112:

Är det bara jag som tappar förtroende när dom släpper nya driv rutiner stup i kvarten? känns lite som dom ganska ofta varit i en situation där dom släppt en Drivrutin bara för att komma på aj satan vi glömde lägga till hälften av optimeringar/functioner måste släppa det i nästa drivrutin, visst det är bra av AMD att släppa drivisar men ett andra släpp så nära det förra ger för mig ett dåligt intryck.

Varför är aktiv support ett dåligt tecken? De har helt enkelt delat upp denna uppdateringen i två delar. Först en med buggfixar och sedan en med optimeringar.

Permalänk
Skrivet av kompasen112:

Är det bara jag som tappar förtroende när dom släpper nya driv rutiner stup i kvarten? känns lite som dom ganska ofta varit i en situation där dom släppt en Drivrutin bara för att komma på aj satan vi glömde lägga till hälften av optimeringar/functioner måste släppa det i nästa drivrutin, visst det är bra av AMD att släppa drivisar men ett andra släpp så nära det förra ger för mig ett dåligt intryck.

jo men detta är väl bara en "alpha" eller "beta" inte riktiga??

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk

10 % i crysis 2 märker ingen skillnad och fear 3 dumpade ner 30 fps likaså assasins brotherhod

kankse ger en jävla krydda i singel kort men med quadfire blev det skit i alla fall för mig får la testa 11.7 nu då

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

Så vad är 11.8 preview? 11.7 med otestade prestanda optimeringar eller en helt egen utvecklad drivrutin?

Sen kan jag hålla med att F.E.A.R 3 är grymt dåligt gjort, så optimering på det är bortkastat. Önskar BFBC2 fanns med som optimerad i CF-läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Avstängd

F.e.a.r 3 är nog det sämsta spelet jag har spelat.. hur fan kan man göra ett sånt skitspel när dom andra var schysta lir!

Nu med bossar och skit i.. så tomt så opersonligt och grafiken kändes så old.

Permalänk
Medlem

Oooh, nu kanske Crysis 2 blir spelbart med maxad tesselation på mitt 5970 nu då? Måste testas... Imorgon!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad fint. Då kanske mina 52 average FPS på ultra/DX11 i Crysis 2 blir 57.2? Ännu ett steg mot större e-Penis!
Snart kanske jag maxar Crysis(2).

Permalänk

Får svart skärm av denna uppdatering i HoN när jag alt+tabbar till spelet, dock så funkar det att växla in i spelet efter att jag ha haft musen över programmet en liten stund.

*Löst*
Detta verka bara hända om man har Vertical Sync "Always on" i CCC.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vad fint. Då kanske mina 52 average FPS på ultra/DX11 i Crysis 2 blir 57.2? Ännu ett steg mot större e-Penis!
Snart kanske jag maxar Crysis(2).

Du maxar väll crysis 2 med ultra? Med mitt 6970 får jag 32-40 fps i 1080p.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Du maxar väll crysis 2 med ultra? Med mitt 6970 får jag 32-40 fps i 1080p.

Ja, jag kör på maxinställningar (Ultra) i DX11 med high-res textures och får cirkus 52~fps, även jag i 1080p. I extrema situationer, före drivrutinerna (har inte orkat sätta igång desktopen bara för att ladda ned dem), så dippade den till 45. Men eftersom att allas definition av att 'maxa' är olika, så skulle jag kanske inte undlåtit att utelämna att för mig innebär det att nå 60fps-barriären, då det är max, med max inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ja, jag kör på maxinställningar (Ultra) i DX11 med high-res textures och får cirkus 52~fps, även jag i 1080p. I extrema situationer, före drivrutinerna (har inte orkat sätta igång desktopen bara för att ladda ned dem), så dippade den till 45. Men eftersom att allas definition av att 'maxa' är olika, så skulle jag kanske inte undlåtit att utelämna att för mig innebär det att nå 60fps-barriären, då det är max, med max inställningar.

Hur mycket överklockning kör du med? Känns som at jag borde få lite mer fps. Fast jag körde bara fps i början av spelet dock.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Märktes i crysis 2 faktiskt. nu är det spelbart på max med 5850cf.

Härligt! Måste köpa spelet och test

Skrivet av Oberoende:

Så vad är 11.8 preview? 11.7 med otestade prestanda optimeringar eller en helt egen utvecklad drivrutin?

Nej, det är en betaversion av 10.8 som AMD vill att vi ska testa och ge feedback på.

10.7 var ju klar redan i början på denna månaden. WHQL certifikationen sägs ta några veckor för Microsoft att genomföra. Mao började AMD jobba på 10.7 redan i början på Juni eller tidigare. Alltså kan vi säga att 10.8 redan är "klar" bara att AMD vill ha feedback, kommer sedan eventuellt att lägga till lite kod och skapa en ny build som går till M$ för WHQL certifikation. Ofta kan man ladda ned dessa previews eller "WHQL-lösa builds" tidigare och sen när det väl kommer en officiell version med WHQL stämpel är det inte alls mycket som skiljer dem båda åt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trodde de skulle ha lagt till stöd för DX11 multithreaded rendering nu när folk kör BF3 Alpha, men icke då...

Permalänk
Medlem

Testar lite Morphological saken nu och text och dylikt blir ju bara suddigt i spel med det på

Utan: http://i.imgur.com/RCO7T.jpg
Med: http://i.imgur.com/B85nc.jpg

Liknande i andra spel

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grasfer:

Testar lite Morphological saken nu och text och dylikt blir ju bara suddigt i spel med det på

Utan: http://i.imgur.com/RCO7T.jpg
Med: http://i.imgur.com/B85nc.jpg

Liknande i andra spel

En av MLAA's nackdelar är just att texten blir suddig. Bättre att använda andra AA-tekniker om möjligt.