Ace of Sweden lanserar datorlådan STAC4 med nätaggregat från FSP

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här ser hyfsat intressant ut. Ett frågetecken är till exempel kylningen av hårddisken. (Var sitter luftintaget till frontens nedre del?)
Skulle nog kunna tänka mig att rekommendera det här till en budgetdator,

Skrivet av LoTex94:

... nätaggregat får längst livslängd OCH effektivitet om de ligger mellan 20 och 50 (70?) % styrka. Det är bara dumt ifall du har ett system som drar 300W load att köpa 350w "bara för att det räcker", eftersom ditt nätagg kommer jobba såpass hårt att det kommer slitas fortare.

Faktum:
- Ett nätaggregats effektivitet är som högst runt 50% belastning.
- Effektiviteten sjunker som regel snabbt när belastningen går ner under 20%.
- En standarddator spenderar mesta delen av sin tid på tomgång, med kortare utbrott av aktivitet.

För att maximera effektiviteten skall alltså datorns tomgångsbelastning ligga på knappt 50% av nätaggregatets maxeffekt.
Det intressanta är då var toppbelastningen hamnar i förhållande till vad nätaggregatet klarar...

Själv brukar jag rekommendera att man väljer ett nätaggregat med märkeffekt 20-25% över datorns faktiska maxförbrukning. Detta ger utrymme för viss utbyggnad av datorn, äldrande av nätaggregatets kondensatorer samt att standardförbrukningen (tomgång) hamnar så högt (i förhållande till nätaggregatets märkeffekt) som kan tänkas rimligt.

/Olle

Permalänk
Medlem

Hemsk låda. Finns bra chassin i 300 kronorsklassen och bättre nätagg för 300 kr också. Skulle hellre lägga komponenterna direkt på backen än att pula in dom i den där lådan x) Ett steg i rätt riktning, men näää...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan ACE sluta med nätagg snälla??

Vad jag ser på bilden så har deras "nya" nätagg även falsk CE märkning, den som dem har på sina nätagg står för: ChinaExport .. *suck*

EDIT: För er som inte fattar vad jag menar:

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Kan ACE sluta med nätagg snälla??

Vad jag ser på bilden så har deras "nya" nätagg även falsk CE märkning, den som dem har på sina nätagg står för: ChinaExport .. *suck*

FSP är välrespekterade och gör enligt mig bland dom absolut bästa budgetaggen på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

FSP är välrespekterade och gör enligt mig bland dom absolut bästa budgetaggen på marknaden.

Spelar ingen roll, den har ingen äkta CE märkning (Inte godkänd enligt EU:s grundläggande krav)..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Spelar ingen roll, den har ingen äkta CE märkning (Inte godkänd enligt EU:s grundläggande krav)..

Ok, det är ju riktigt kasst isåfall.
Förhoppningsvis är det någonting som helt enkelt inte är fixat än men att det uppfyller alla kvalitetskrav som ställs.

Permalänk
Snusfri

Min filserver är i ett ACE-Chassi och det fungerar alldeles ypperligt (för närvarande) till det.

Visst, ACE sket i det blå skåpet med sina nätagg, men nu kör de som sagt med FSP som är väldigt välrenomerade.
Ett vettigt prissatt chassi gjort för vanliga svenssons som ska ha en surfburk helt enkelt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Spelar ingen roll, den har ingen äkta CE märkning (Inte godkänd enligt EU:s grundläggande krav)..

FSP Group är inget litet anonymt kinesiskt företag. Alla deras certifieringar, inklusive CE, TÜV, FCC etc kan du se på http://www.fortron-source.de
Nätaggregatet i ACE-chassit har en korrekt CE-märkning, vilket är extra tydligt när man har din jämförelse med China Export-märket att jämföra med, som saknar det mellanrum mellan C och E som återfinns i den riktiga märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

FSP Group är inget litet anonymt kinesiskt företag. Alla deras certifieringar, inklusive CE, TÜV, FCC etc kan du se på http://www.fortron-source.de

Jag har inte sagt att det är ett litet anonymt kinesiskt företag? Och jag skiter i vad som står på deras hemsida, jag kollar på bilden och ser en falsk CE märkning..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Då behöver du glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jag har inte sagt att det är ett litet anonymt kinesiskt företag? Och jag skiter i vad som står på deras hemsida, jag kollar på bilden och ser en falsk CE märkning..

http://www.synsam.se/
http://www.specsavers.se/
http://www.synoptik.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jag har inte sagt att det är ett litet anonymt kinesiskt företag? Och jag skiter i vad som står på deras hemsida, jag kollar på bilden och ser en falsk CE märkning..

Vad får dig att säga att den är falsk?
Jag vet liksom inte vad som skiljer en falsk mot en äkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad får dig att säga att den är falsk?
Jag vet liksom inte vad som skiljer en falsk mot en äkta.

Scrolla upp och kolla på bilden jag la upp..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Scrolla upp och kolla på bilden jag la upp..

Ah, såg inte att du ändrat ett inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Kan ACE sluta med nätagg snälla??

Vad jag ser på bilden så har deras "nya" nätagg även falsk CE märkning, den som dem har på sina nätagg står för: ChinaExport .. *suck*

EDIT: För er som inte fattar vad jag menar: http://www.boatingbusiness.com/__data/assets/image/0004/52249...

Loggan är inte heller China Export. China CE når E nästan hela vägen in till navet i C (mindre än halva bredden av strecket som utgör bokstäverna), medan det på nätagget är en full bredd från nav till E.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Spelar ingen roll, den har ingen äkta CE märkning (Inte godkänd enligt EU:s grundläggande krav)..

Eftersom du verkar väldigt säker på din sak så har du väl redan pratat med Elsäkerhetsverket?

Permalänk
Medlem

FSP nätaggregaten är CE märkta och testade enligt relevanta standarder. De är kanske inte bäst på marknaden i alla hänseenden, men kasta inte skit i onödan på dem då de är en seriös spelare och har bra produkter.

ACE egna nätaggragat var skit, men det är väl idag känt av alla - enklare att göra plåtlådor än att göra elektronik så finns väl hopp om att detta skall vara en duglig budgetlåda.

Permalänk
Avstängd

Har inhandlat denna låda och måste säga att allt funkar skit bra agget låter inte ett dugg inte ens under load.
Kör med i5 750/4ghz/HD6870/6gb ram osv funkar hyper måste jag säga.

Kan inget annat än att REK denna låda med detta agg i.

Permalänk
Medlem

med tanke på priset så tycker jag lådan ser riktigt trevlig ut

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

jag saknar Yeong Yang chassit som inet sålde förut~ 130kr ~ episkt.. :c

Permalänk
Medlem

varför gnäller alla så frenetiskt på ace? det är bara förvirrade kids som tror att sweclockers test var något seriöst som faktiskt gav något.

om "någon" skulle gjort samma sak förutom mot dom stora konkurenterna mot dom sponsorer som sweclockers har/hadde så vore det förmodligen redan ursäktat och klart med allt vad det innebär. nu vart det inte så av anledningar man bara kan gissa sig till...

att ace är lågbudget bör redan prislappen och paketeringen skvallra om. är det något mer som behöver förtydligas så bör man byta yrke eller hobby!

Permalänk
Skrivet av czin:

Jag ser inget som helst nyhetsvärde på produkter från Ace of Sweden och förstår verkligen inte varför ni ens vill ge dom denna "gratisreklam"

Varna alla och ge oss lite att skratta åt. Med tanke på kommentarerna så är gratisreklam inte det första jag tänker på.

Skrivet av ÖverKlockaN:

PSU där uppe
inga kabeldragningshål
ful design på insidan

19-talet ringde, dom vill ha tillbaks sitt chassi

Har du missat att retro är inne ? Synd att de har gjort den svart. Den gamla "spy" grå färgen skulle ha varit coolare.

Skrivet av pecill:

Allt Ace gör är inte skit. Har Edge musen och är skapligt nöjd. Har tickat på bra sen i julas nu.

Har en ace mus och en gigabyte mus. Identiska till 95%. Används till "brödburken"och "dumburk" .Fungerar hyggligt. I "speldosan" sitter givetvis mx 518.

Personligen så tycker jag att ace borde sätta in sitt eget nätagg i chassit. Då hade förmodligen blivit en riktigt HET nyhet. Med ett BRINNANDE intresse.
Om inte annat så kunde brandkåren köpa in dem som brandvarnartestare

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av rmd:

varför gnäller alla så frenetiskt på ace? det är bara förvirrade kids som tror att sweclockers test var något seriöst som faktiskt gav något.

om "någon" skulle gjort samma sak förutom mot dom stora konkurenterna mot dom sponsorer som sweclockers har/hadde så vore det förmodligen redan ursäktat och klart med allt vad det innebär. nu vart det inte så av anledningar man bara kan gissa sig till...

att ace är lågbudget bör redan prislappen och paketeringen skvallra om. är det något mer som behöver förtydligas så bör man byta yrke eller hobby!

Ursäkta, va? Sweclockers gör opartiska tester mot alla. Ace of Sweden ljög om vad deras nätaggregat kunde prestera och dessutom så havererade dom av testerna. Flera här på forumet, helt vanliga konsumenter, har fått problem med deras nätaggregat. Testet var fullt seriöst och enligt mig en nödvändig varning till andra konsumenter. Att Ace of Sweden var tvungna att dra in hela sin serie säger ganska mycket.

Sen tvekar jag starkt på att Sweclockers har sponsorer. Företag skickar in delar till redaktionen för att Sweclockers gör opartiska tester och förmedlar det till oss "storkonsumenter". Vi är deras marknad, Sweclockers är en av deras länkar till denna marknad. Om Sweclockers vore partiska i deras tester skulle det bli katastrof.

Permalänk
Medlem

Chassin med medföljande nätagg har väl aldrig vart den typen av produkter som är jätte bra, iaf inte för det där priset.
Den där lådan duger bara till att bygga surfdator. Eller för att sälja den för överpris med andra skitdelar i som SIBA brukar göra åt gubbar med hatt.

Vad folk borde göra är att köpa sig en nätdel för minst 1000-1200 spänn, sen välja vilket skitchassi som helst att stoppa det i.
Det enda som har betydelse för datorns livslängd är ju att nätdelen håller god kvalite.
Att stoppa i dåliga nätdelar i datorer är som att äta gammal utgången mat, rätt som de är får du ont i magen.

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WAzP_:

Chassin med medföljande nätagg har väl aldrig vart den typen av produkter som är jätte bra, iaf inte för det där priset.
Den där lådan duger bara till att bygga surfdator. Eller för att sälja den för överpris med andra skitdelar i som SIBA brukar göra åt gubbar med hatt.

Vad folk borde göra är att köpa sig en nätdel för minst 1000-1200 spänn, sen välja vilket skitchassi som helst att stoppa det i.
Det enda som har betydelse för datorns livslängd är ju att nätdelen håller god kvalite.
Att stoppa i dåliga nätdelar i datorer är som att äta gammal utgången mat, rätt som de är får du ont i magen.

visst ett bra nätagg är viktigt men att betala över 1000 kr är verkligen "overkill" för de flesta datorsystem.

Tycker det är lustigt hur synen på nätagg rent allmänt verkar ha gått från att folk inte bryr sig det minsta och bara köper de billigaste till denna överhysteri.

Fsp har väl för den delen ett ganska gott rykte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

lulz, över 1000 spänn för ett nätagg till en normal dator?
Dummaste jag hört på länge.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av WAzP_:

Chassin med medföljande nätagg har väl aldrig vart den typen av produkter som är jätte bra, iaf inte för det där priset.
Den där lådan duger bara till att bygga surfdator. Eller för att sälja den för överpris med andra skitdelar i som SIBA brukar göra åt gubbar med hatt.

Vad folk borde göra är att köpa sig en nätdel för minst 1000-1200 spänn, sen välja vilket skitchassi som helst att stoppa det i.
Det enda som har betydelse för datorns livslängd är ju att nätdelen håller god kvalite.
Att stoppa i dåliga nätdelar i datorer är som att äta gammal utgången mat, rätt som de är får du ont i magen.

Tusen spänn för ett nätagg? Skicka lite av dina svampar hem till mig är du bussig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det handlar inte om pris, det handlar om vem som tillverkat och vilken kvalite de håller

Edit: Här säljer jag en bra surf dator som inne håller : AMD Sempron 140, 1Gb ram 160gb HDD Inbyggt ati 3000 samt inbyggt realtek hd ljud och ett Corsair AX 650 watt 80+ GOLD cert

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WAzP_:

Det enda som har betydelse för datorns livslängd är ju att nätdelen håller god kvalite.

Kylningen av chassiet har ju väsentlig betydelse för livslängden av komponenterna. Eller tycker du inte det?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1