Permalänk
Medlem

Duger det här för vattenkylning?

Tjennare! Vet att jag la upp en liknande tråd för några månader sen men det är nu det gäller för nästa vecka får jag lönen som ska täcka dom här kostnaderna.

Har bara snabbt slängt ihop en vattenkylningsset men kom gärna med råd/tips elr säg till om jag har missat något!

Kommer inte byta reservoaren, älskar att se den rörformade men om nån verkligen skulle tycka att jag borde byta så ska det vara till en som sitter i 5.25" buren.
Och för dom som vill veta vad jag ska kyla för saker så säg gärna till så lägger jag till det, allt ska iaf in i ett 650D som jag nyligen har beställt.

Yours
/ Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Någon? ;o

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Tjennare! Vet att jag la upp en liknande tråd för några månader sen men det är nu det gäller för nästa vecka får jag lönen som ska täcka dom här kostnaderna.

Har bara snabbt slängt ihop en vattenkylningsset men kom gärna med råd/tips elr säg till om jag har missat något!

http://img89.imageshack.us/img89/7355/ffsf.png

Kommer inte byta reservoaren, älskar att se den rörformade men om nån verkligen skulle tycka att jag borde byta så ska det vara till en som sitter i 5.25" buren.
Och för dom som vill veta vad jag ska kyla för saker så säg gärna till så lägger jag till det, allt ska iaf in i ett 650D som jag nyligen har beställt.

Yours
/ Zoubiey

Inte så många som var på hugget här. Jag ska försöka komma med några synpunkter.

Pumpen är tyst och fin. Den är inte vrålstark men räcker längre än man tror. Kör själv med den och min loop har högre "restriction".

Slang och nipplar verkar korrekt. Du kan vilja överväga att ha med några sorts slangklämmor då du inte kör med kompressionsnipplar, men slangklämmor kan du också köpa billigt på biltema. Jag skulle nog också slänga med en eller ett par 45 och 90 grader vinkel bara för säkerhets skull. Det finns alltid en risk att det uppstår något slangdragningsproblem när man väl sitter där och bygger.

Radiator och fläkt verkar bra. Jag har själv en 650D och kan berätta att det är lite tajt i taket där. Du har ca 70 mm innan du stöter i moderkortet. Jag kör med en 30 mm tjock 280 mm radiator. Din 240 mm rad kommer dock att komma lite längre ut så det blir nog lite lättare. Men det är nog bra om du letar lite på nätet efter någon annan som använt en tjockare 240 mm rad i taket på en 650D innan du drar iväg beställningen. I värsta fall får du ta en tunnare radiator istället.

Min enda invändning är väl egentligen det där "Black Water" CPU blocket. Det har jag aldrig någonsin hört talas om och än mindre sett en recension av, så jag skulle rent spontant vara lite skeptisk. Hemsidan för det uppenbarligen Polska företaget hittade jag dock här:
http://www.black-water.pl/

Här har du en ganska aktuell "round-up" av CPU vattenblock:
http://www.hardwaremax.net/wasserkuehlung/cpu-kuehler/229-tes...
På Tyska, så du får köra den genom google translate om du förträngt gymnasietyskan.
Som du ser skiljer det ung. 6 grader i temperatur mellan det bästa och det sämsta blocket i testet, så valet av CPU block är inte oviktigt. XSPC Rasa eller EK Supreme LTX verkar vara två bra budgetval. Personligen skulle jag nog satsa lite mer på CPU blocket och skaffa det här: http://coolingstuff.se/p/265/ek-supreme-hf---acetal-easy-moun...
Det är fortfarande billigt tycker jag. EK Supreme HF är effektiv och har lågt mostånd. När det gäller EK:s vattenblock så ska du nog undvika de förnicklade modellerna.

Om du vill ha en "kolumnreservoar" så finns det ganska många att välja på, men det är inget egenvärde att ha en stor reservoar. Reservoarens enda syfte är egentligen att underlätta påfyllning och luftning av systemet. Ja, och möjligtvis att se fin ut också.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Inte så många som var på hugget här. Jag ska försöka komma med några synpunkter.

Pumpen är tyst och fin. Den är inte vrålstark men räcker längre än man tror. Kör själv med den och min loop har högre "restriction".

Slang och nipplar verkar korrekt. Du kan vilja överväga att ha med några sorts slangklämmor då du inte kör med kompressionsnipplar, men slangklämmor kan du också köpa billigt på biltema. Jag skulle nog också slänga med en eller ett par 45 och 90 grader vinkel bara för säkerhets skull. Det finns alltid en risk att det uppstår något slangdragningsproblem när man väl sitter där och bygger.

Radiator och fläkt verkar bra. Jag har själv en 650D och kan berätta att det är lite tajt i taket där. Du har ca 70 mm innan du stöter i moderkortet. Jag kör med en 30 mm tjock 280 mm radiator. Din 240 mm rad kommer dock att komma lite längre ut så det blir nog lite lättare. Men det är nog bra om du letar lite på nätet efter någon annan som använt en tjockare 240 mm rad i taket på en 650D innan du drar iväg beställningen. I värsta fall får du ta en tunnare radiator istället.

Min enda invändning är väl egentligen det där "Black Water" CPU blocket. Det har jag aldrig någonsin hört talas om och än mindre sett en recension av, så jag skulle rent spontant vara lite skeptisk. Hemsidan för det uppenbarligen Polska företaget hittade jag dock här:
http://www.black-water.pl/

Här har du en ganska aktuell "round-up" av CPU vattenblock:
http://www.hardwaremax.net/wasserkuehlung/cpu-kuehler/229-tes...
På Tyska, så du får köra den genom google translate om du förträngt gymnasietyskan.
Som du ser skiljer det ung. 6 grader i temperatur mellan det bästa och det sämsta blocket i testet, så valet av CPU block är inte oviktigt. XSPC Rasa eller EK Supreme LTX verkar vara två bra budgetval. Personligen skulle jag nog satsa lite mer på CPU blocket och skaffa det här: http://coolingstuff.se/p/265/ek-supreme-hf---acetal-easy-moun...
Det är fortfarande billigt tycker jag. EK Supreme HF är effektiv och har lågt mostånd. När det gäller EK:s vattenblock så ska du nog undvika de förnicklade modellerna.

Om du vill ha en "kolumnreservoar" så finns det ganska många att välja på, men det är inget egenvärde att ha en stor reservoar. Reservoarens enda syfte är egentligen att underlätta påfyllning och luftning av systemet. Ja, och möjligtvis att se fin ut också.

Slängde som bara ihop något och vattenblocket var den första jag såg som passade så tog den bara, var lite för lat för att hitta något bättre just då men ska kolla lite senare, får min lön imorrn så det ska snart beställas!
Och vattenblocket du länkade tror jag att jag hade sist jag gjorde en sån här tråd, om jag nu inte minns fel! men ska lägga till några vinklade nipplas för som sagt säkerhets skull.
Fattade inte det med radiatorn helt och hållet, skulle det funka med min 240mm elr måste jag hitta en som är lite smalare?

EDIT:
Gjorde om inköps listan lite, bättre?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett RASA-block istället. Lägre restriktion och bättre kylförmåga enligt tester.

Finns även bättre rads om du tänker köra fläktarna på lågvarv. Får lägga till några hundringar då dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Slängde som bara ihop något och vattenblocket var den första jag såg som passade så tog den bara, var lite för lat för att hitta något bättre just då men ska kolla lite senare, får min lön imorrn så det ska snart beställas!
Och vattenblocket du länkade tror jag att jag hade sist jag gjorde en sån här tråd, om jag nu inte minns fel! men ska lägga till några vinklade nipplas för som sagt säkerhets skull.
Fattade inte det med radiatorn helt och hållet, skulle det funka med min 240mm elr måste jag hitta en som är lite smalare?

EDIT:
Gjorde om inköps listan lite, bättre?
http://img215.imageshack.us/img215/9376/sdgsdgsdgsdgsdgsdgsds...

Jo, ser nog bra ut.

SKa förklara det där med radiatorn. Kolla den här killens bygglogg:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94403
Han har också monterat en 240mm rad i taket. Om du monterar en rad och fläktar på insidan av chassit så kommer de att komma ganska långt ner i lådan, så pass att de riskerar att stöta i t.ex. en kyfläns på moderkortet eller blockera ATX 8-pin strömanslutningen som på mitt Sabertooth sitter precis i överkanten. Avståndet från taket på lådan ner till moderkortskanten är typ. 70 eller 65 mm (kommer inte ihåg exakt, men jag kan försöka mäta). Din radiator är 47 mm tjock och en GT fläkt är 25 mm, vilket gör att hela "kylpaketet" blir minst 72 mm tjockt = gränsfall. En möjlighet är så klart att montera fläktarna på ovansidan av 650D chassit och bara radiatorn på insidan. Då kan du tom. få in en 60 mm tjock radiator. Jag tyckte dock att det skulle se rätt fult ut, så jag monterade allt mitt på insidan.

Det är dock möjligt att det går att få in en tjockare 240 mm rad i taket än den jag har. Min 280 mm radiator är ju bredare vilket gör att den kommer närmare moderkortet, medan din kommer att komma längre ut. Det är nog bra att googla lite på om det kanske är någon annan som försökt montera en EK Coostream XT 240 i taket på en 650D.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag hade valt ett RASA-block istället. Lägre restriktion och bättre kylförmåga enligt tester.

Länk till det testet?

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Länk till det testet?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?253470-Rev...

Tempen är förvisso i princip densamma (en knapp grad skillnad), men restriktionen skiljer en hel del (156 resp 173 L/min). Rasa är ju tom en aning billigare så jag ser ingen anledning till att välja Supremeblocket.

Permalänk
Medlem

tänk bara på att 250 reservoaren är stor.

det är 25cm lång, så det kommer ta plats.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag hade valt ett RASA-block istället. Lägre restriktion och bättre kylförmåga enligt tester.

Finns även bättre rads om du tänker köra fläktarna på lågvarv. Får lägga till några hundringar då dock.

Får kolla in det, kan du ge en länk till ett RASA-block?

Skrivet av joppe_k:

Jo, ser nog bra ut.

SKa förklara det där med radiatorn. Kolla den här killens bygglogg:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94403
Han har också monterat en 240mm rad i taket. Om du monterar en rad och fläktar på insidan av chassit så kommer de att komma ganska långt ner i lådan, så pass att de riskerar att stöta i t.ex. en kyfläns på moderkortet eller blockera ATX 8-pin strömanslutningen som på mitt Sabertooth sitter precis i överkanten. Avståndet från taket på lådan ner till moderkortskanten är typ. 70 eller 65 mm (kommer inte ihåg exakt, men jag kan försöka mäta). Din radiator är 47 mm tjock och en GT fläkt är 25 mm, vilket gör att hela "kylpaketet" blir minst 72 mm tjockt = gränsfall. En möjlighet är så klart att montera fläktarna på ovansidan av 650D chassit och bara radiatorn på insidan. Då kan du tom. få in en 60 mm tjock radiator. Jag tyckte dock att det skulle se rätt fult ut, så jag monterade allt mitt på insidan.

Det är dock möjligt att det går att få in en tjockare 240 mm rad i taket än den jag har. Min 280 mm radiator är ju bredare vilket gör att den kommer närmare moderkortet, medan din kommer att komma längre ut. Det är nog bra att googla lite på om det kanske är någon annan som försökt montera en EK Coostream XT 240 i taket på en 650D.

Jaha nu fattar jag, jo jag får kolla det och se hur jag ska göra annars får jag hitta en annan radiator bara
Den du länka så hade han ju ändå lyckats men man såg att 4/8 pins strömanslutningen ligger lite klämd..

Skrivet av Lagom:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?253470-Rev...

Tempen är förvisso i princip densamma (en knapp grad skillnad), men restriktionen skiljer en hel del (156 resp 173 L/min). Rasa är ju tom en aning billigare så jag ser ingen anledning till att välja Supremeblocket.

Tackar för den länken, ska se vad jag hittar om RASA-blockena.
EDIT: Blocket dom hade där passar inte mitt moderkort och coolingstuff har inga RASA och vill helst beställa allt från samma sida.

Skrivet av Toivo83:

tänk bara på att 250 reservoaren är stor.

det är 25cm lång, så det kommer ta plats.

Jo, ska nog ta en mindre men den är så sjukt snygg oxå! Ska leka lite med inköpslistan lite till

Tack för alla svar!

EDIT: Bytte tank till en 150ml istället sen funderar jag på att byta mina slangar till en blå variant, elr är det lättare/snyggare att göra vattnet blått? Har som vitt och blått tema så

Såhär ser den ut nu om någon undrar..

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?253470-Rev...

Tempen är förvisso i princip densamma (en knapp grad skillnad), men restriktionen skiljer en hel del (156 resp 173 L/min). Rasa är ju tom en aning billigare så jag ser ingen anledning till att välja Supremeblocket.

Se där. Tack för länken! Den går rätt ner i min länksaming.

I det här testet var det också ungefär samma temperatur på Rasa och Supreme HF, men då hade istället Supreme HF blocket ett övertag när det gäller flödet:
http://www.hardwaremax.net/wasserkuehlung/cpu-kuehler/229-tes...
Svårt att säga vem som har rätt då, men inget av dem verkar ju vara ett dåligt block iaf.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Rasa verkar bara finnas till Intel. My bad. Supreme blir säkert kanon det med

Tips är att inte snåla på radiatorn. Det är stor skillnad mellan radiatorer!! Vattenblock skiljer oftast bara någon grad eller två, medan radiator kan skilja 5-10 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Rasa verkar bara finnas till Intel. My bad. Supreme blir säkert kanon det med

Tips är att inte snåla på radiatorn. Det är stor skillnad mellan radiatorer!! Vattenblock skiljer oftast bara någon grad eller två, medan radiator kan skilja 5-10 grader

Sant.. men måste ju hitta en som passar i taket på 650D och helst en 240mm

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Sant.. men måste ju hitta en som passar i taket på 650D och helst en 240mm

Här har du iallafall några 2x120 raddar.

http://www.indomo.se/index.php?show=57&mini=68&mode=list&id=6...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Men jag tror det blir en EK iaf, i värst fall får jag ju bara beställa den där slim som fanns på din länk.
Ska oxå söka om jag hittar mer 650D som har kört med en 240mm i taket

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Men jag tror det blir en EK iaf, i värst fall får jag ju bara beställa den där slim som fanns på din länk.
Ska oxå söka om jag hittar mer 650D som har kört med en 240mm i taket

240 är 2x120

dvs du sätter 2st 120 fläktar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen aldrigt byggt vatten men har läst mig till att du ska undvika att ha tillsatser i vattnet. Det kommer bara slamma igen och är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

240 är 2x120

dvs du sätter 2st 120 fläktar.

Aa jag vet, men blir att ta den från EK, dom säger på corsair forumet att den passar med fläktar inuti (kan bli lite trångt med 4/8pins strömkabeln)

Skrivet av Rådström:

Jag har visserligen aldrigt byggt vatten men har läst mig till att du ska undvika att ha tillsatser i vattnet. Det kommer bara slamma igen och är inte värt det.

Jo har med läst det drf bytte jag slangarna till ett par blåa UV istället

EDIT: Har uppdaterat listan med en ny reservoar och bytt ut slangarna, börjar det bli bra för att beställas? Ska helst beställa idag elr imorrn!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Aja, beställt nu det som jag posta i förra inlägget, får se hur jag lyckas!
Blir kanske en bygglogg på det med, tack!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

EDIT: hmm har du inte glömt GPU block?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Men jag tror det blir en EK iaf, i värst fall får jag ju bara beställa den där slim som fanns på din länk.
Ska oxå söka om jag hittar mer 650D som har kört med en 240mm i taket

Varför ska du sätta den i burken?

Det är en väldigt ineffektiv lösning. Antingen dränker man alla övriga komponenter i varmluft, eller så kör man varmluft genom radiatorn
Inser dock att alla inte ha den utanför av estetiska skäl ..
Bara nåt att tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag har visserligen aldrigt byggt vatten men har läst mig till att du ska undvika att ha tillsatser i vattnet. Det kommer bara slamma igen och är inte värt det.

Tillsatser som ger fräsiga färger kan säkert göra det, men algdödare förhindrar att systemet slammar igen.
Kör dessutom destilerat vatten så slipper du kalkavlagringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Tillsatser som ger fräsiga färger kan säkert göra det, men algdödare förhindrar att systemet slammar igen.
Kör dessutom destilerat vatten så slipper du kalkavlagringar

Aa det ska jag, visst kan man köpa det på typ OK elr behöver det vara nå speciellt?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Aa det ska jag, visst kan man köpa det på typ OK elr behöver det vara nå speciellt?

Destilerat/avjoniserat vatten kan du köpa på macken japp, kostar typ 20kr litern.

Glykol funkar fint att ha i systemet, men jag köpte algdödare på aquatuning då jag inte ville ha färgat vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Destilerat/avjoniserat vatten kan du köpa på macken japp, kostar typ 20kr litern.

Glykol funkar fint att ha i systemet, men jag köpte algdödare på aquatuning då jag inte ville ha färgat vatten

okej, vad kostade det? Får se hur jag ska göra

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

okej, vad kostade det? Får se hur jag ska göra

40-50 spänn. Inget att tveka på. Kör det och dest.vatten så slipper du byta vatten, ever..

Permalänk
Medlem

vad tog du för block till grafikkortet eller missade du det?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

40-50 spänn. Inget att tveka på. Kör det och dest.vatten så slipper du byta vatten, ever..

Då måste jag ta och beställa det!

Skrivet av Toivo83:

vad tog du för block till grafikkortet eller missade du det?

Ingen kylning för grafikkortet än så länge, vill först pröva sen kan man alltid lägga till lite efteråt, första gången med vattenkylning så vill lära mig lite/pröva på!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

aha ok, mjo samma här.
dock kör jag fullt ut.

sen om några veckor blir det att bygga ut lite och exprimentera

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Har raderat ett trollinlägg samt svar på detta. En användare har blivit avstängd.