Permalänk

Corsair h100 Help

hej ska snart köpa en phantom och kommer förmodligen köpa den nya corsair h100 som jag skulle vilja installera. Men efter ett tag har jag sett på nzxt hemsida att man kan installera en radiator över dom 2 200mm fläktarna. Kan detta stämma!? Vill också så fall veta hur man då kan installera en sådan...

(bilden från nzxt's hemsida!)

Permalänk
Medlem

Sätt den som på bilden.. eller VA?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag e mycket skeptiskt till att montera som på bilden med dom där fläktarna, 2x 120 som följer med lär träffa mycket bättre o dra igenom mycket mer luft, men nån har ju uppenbarligen testat det där eftersom det finns på bild.
Installerade precis precis min H100 nu men blev inte riktigt som ja tänkte mig, men kyler bra gör den, men råka sätta så den suger kall luft uppifrån in i lådan.
Tror folk att det e bättre att vända på fläktarna så den blåser ljummen luft upp och ur taket istället?
aja 50grader i prime 95 med en i7 920@3.8.
det är varjefall mycket bättre än v8 luft kylaren ja hade innan.

Permalänk
Skrivet av raggelll:

Jag e mycket skeptiskt till att montera som på bilden med dom där fläktarna, 2x 120 som följer med lär träffa mycket bättre o dra igenom mycket mer luft, men nån har ju uppenbarligen testat det där eftersom det finns på bild.
Installerade precis precis min H100 nu men blev inte riktigt som ja tänkte mig, men kyler bra gör den, men råka sätta så den suger kall luft uppifrån in i lådan.
Tror folk att det e bättre att vända på fläktarna så den blåser ljummen luft upp och ur taket istället?
aja 50grader i prime 95 med en i7 920@3.8.
det är varjefall mycket bättre än v8 luft kylaren ja hade innan.

Jag tror man ska ha det så att det suger in genom radiatorn. dock så går det ju emot fysiken eftersom varm luft stiger. se bara till att du har smutsfilter i toppen då annars blir det skitigt

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

så ni tror att det kommer att funka att installera en h100 där. Jag har kollat och man kan inte installera en h80 heller i phantom utan att ta bort den 200mm fläkten...

Permalänk
Skrivet av raggelll:

Jag e mycket skeptiskt till att montera som på bilden med dom där fläktarna, 2x 120 som följer med lär träffa mycket bättre o dra igenom mycket mer luft, men nån har ju uppenbarligen testat det där eftersom det finns på bild.
Installerade precis precis min H100 nu men blev inte riktigt som ja tänkte mig, men kyler bra gör den, men råka sätta så den suger kall luft uppifrån in i lådan.
Tror folk att det e bättre att vända på fläktarna så den blåser ljummen luft upp och ur taket istället?
aja 50grader i prime 95 med en i7 920@3.8.
det är varjefall mycket bättre än v8 luft kylaren ja hade innan.

Varm luft stiger. Den sugger inte så mycket kall luft uppe från lådan... Skulle varit bättre om den blåste in kall istället...

Permalänk
Medlem

skulle tro att han har byggt egna fästen, något litet krångligtmen som hade fungerat är ju att sätta radiator i sidan där det sitter 2*120mm redan, men då måste du nog skaffa någon snabbfäste om du ska ta bort sidan:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Kraften som skapas av temperaturskillnader är så lite jämfört med kraften som fläktarna skapar så kan helt försummas. Största anledningen till att ha utblås på fläktarna är att man slipper ha datorn som dammsugarpåse.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Kraften som skapas av temperaturskillnader är så lite jämfört med kraften som fläktarna skapar så kan helt försummas. Största anledningen till att ha utblås på fläktarna är att man slipper ha datorn som dammsugarpåse.

Sant som det är sagt ^^

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen standardlösning... Lite moddat.

Jag spekulerar:

Känns som att det skulle kunna bli lite turbulens där. Skulle kunna resultera i att relativt lite luft faktiskt passerar igenom radiatorn.

Men det går väl att sätta dit ett par 120mm på andra sidan, om man inte är nöjd.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är väl ingen standardlösning... Lite moddat.

Jag spekulerar:

Känns som att det skulle kunna bli lite turbulens där. Skulle kunna resultera i att relativt lite luft faktiskt passerar igenom radiatorn.

Men det går väl att sätta dit ett par 120mm på andra sidan, om man inte är nöjd.

Så du tror det får plats 2,st 120mm fläktar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Så du tror det får plats 2,st 120mm fläktar också?

Eller 92/80mm? Eller tittar jag fel?

Det beror väl på vad man har för konfiguration... Jag tittade på bilden. Minnesmodulerna kanske trängs lite.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Eller 92/80mm? Eller tittar jag fel?

Det beror väl på vad man har för konfiguration... Jag tittade på bilden. Minnesmodulerna kanske trängs lite.

Om det blir en sådan radiator. (corsair h100) så är det 120mm fläktar ^^