Permalänk
Medlem

Tjutande nätaggregat!

Min dator har under ett längre tag tjutit. Högt och öronbedövande, väldigt hög frekvens. Men den har bara tjutit till och från. Två tre gånger i veckan kanske, datorn är på 24/7 för det mesta.

Så den började tjuta ikväll också så jag stängde av den men den fortsatte tjuta tills jag stängde av nätagget så uppenbarligen är det den som är sönder! Googlade och fann att antingen är det nätagget eller någon kondensator på moderkortet som är sönder, men kan moderkortet tjuta så om datorn är avstängd?

Jag kommer inte ihåg vad det är för nätagg jag har men jag minns att det var av ett välkänt varumärke.

Detta händer min förra dator också men jag hann byta dator innan den gick sönder, vad kan felet berott på? Väldigt bra att veta så jag isf inte gör samma misstag igen. Damm?

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter misstänkt likt coilwhine. Detta kan hända även de bästa nätagget, och det beror oftast på måndagsex. Man fixar det genom att skicka in agget på RMA.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gandihellfish:

Så den började tjuta ikväll också så jag stängde av den men den fortsatte tjuta tills jag stängde av nätagget så uppenbarligen är det den som är sönder! Googlade och fann att antingen är det nätagget eller någon kondensator på moderkortet som är sönder, men kan moderkortet tjuta så om datorn är avstängd?

Ja, eftersom moderkortet har ström så länge strömbrytaren på nätagget är på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men det är störst chans att det är nätagget?

Vad är RMA?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gandihellfish:

Men det är störst chans att det är nätagget?

Vad är RMA?

Tja, prova att leta upp ljudet så gott det går.

Return Merchandise Authorization är det, det är så man returnerar en defekt vara till de som fixar det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte så lätt att leta upp ljudet när det bara kommer lite då och då och moderkortet sitter relativt nära min psu. Men ska försöka så gott det går när det sker nästa gång.