Helt passiv HTPC med Silverstone Lascala LC19R och ASUS E35M1-M Pro?

Permalänk
Medlem

Helt passiv HTPC med Silverstone Lascala LC19R och ASUS E35M1-M Pro?

Håller på att bygga ihop en dator för första gången själv, och har dålig koll på det här med temperaturer. Prylarna ligger på bordet framför mig, men jag nojjar lite inför uppstarten;

Är det bara dumheter att tro att det ska gå att köra den här helt passivt? Och vad händer om jag testar och det trots allt blir för varmt - stänger den ner sig själv innan den tar skada? Vilka verktyg (program) använder jag för att hålla koll på temperaturen?

Tacksam för alla råd!

mvh Per

Permalänk
Medlem

Jag tror det ska gå. sakerna är ju gjorda för att vara passiva. Blir det för varmt stänger den ner sig eller klockar ner sig.

Ska du bara ha en ssd?

Permalänk
Medlem

Stort tack för det - då kör vi!

Ja, jag tänkte nöja mig med en system-SSD för att hålla nere temp, ljud, bulk och strömförbrukning - fillagringen har jag på en NAS i garderoben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Stort tack för det - då kör vi!

Ja, jag tänkte nöja mig med en system-SSD för att hålla nere temp, ljud, bulk och strömförbrukning - fillagringen har jag på en NAS i garderoben?

Jag undrade för att jag bara har en 160gb 2.5" sata i min htpc som blev över när laptoppen pajjade. Jag har inte kommit till skott att köpa en större men 160gb är för lite om man inte har en NAS.

Permalänk
Medlem

Så, då var den igång - nästan lite spöklikt att sitta och installera brevid ett öppet schassi HELT utan rörliga delar!
(ska väl i en optisk läsare så småningom, men det får dröja lite)
Får se hur det blir med temperaturerna när jag lägger på locket och börjar stressa den lite..

Permalänk
Medlem

Oj du har redan fått den. Då får du åter komma med teperaturerna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Oj du har redan fått den. Då får du åter komma med teperaturerna:)

Absolut - så fort jag klurat ut hur jag bäst håller koll på dem..?

Permalänk
Medlem

Jag använder speedfan och cpu core temp. Dom ska inte vara dom bästa sägs det, men visar rätt på min dator.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Hej Fson, hur gick det med mätningarna? Gick det att köra det helt passivt?

Jag kör min gamla htpc (atom 330) med en ner-voltad 120mm fläkt som inte hörs för att klara temperaturen i mitt lilla chassi. Skulle vara kul att höra hur det är på htpcs nu för tiden

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"