Permalänk
Medlem

Poll: Använder ni en fläktkontroller?

Såg en intressant poll hos 3dgameman.com om fläktkontrollers och undrar hur det är med folket här på sweclockers. Använder ni en fläktkontroller, varför/varför inte?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag här tänkt köpa en men det blir aldrig av.

Permalänk
Medlem

Jag har en i mitt R3 men den står alltid på max.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Jag köpte en för 200kr och den fungerar relativt bra, förutom att den inte orkar driva 4st 140mm+ fläktar. Men man får ju vad man betalar för.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Jo det gör jag, annars hade min dator varit nära att lyfta pga alla fläktar. Skulle dock klarat mig med nedvoltande adapterar eftersom jag aldrig ändrar hastigheterna

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Då är man alltså inte ensam.

Själv kör jag 9 fläktar (ink CPU kylare) kopplade till min "Lamptron FC8" fläktkontroller. Är endast GPU fläkten som jag inte styr själv.

Varför? Av samma anledningen som jag gillar växelspaken på bilen, det ger mig kontroll

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hjälpsam

Ja, eller nja. Sitter på en laptop för närvarande efter flytten. Men min senaste stationära körde jag med två kontrollers på. En 6kanal + en 4kanals fläktkontroller för cpu, gpu, NB och 4 chasifläktar... Eller vänta, det var förra chassit ett Chieftech Mesh, senast var en NZXT Phantom med inbyggd kontroller plus en 4kanals räckte alldeles utmärkt (bra inbyggd kontroller på Phantom).

Syfte, maximal kylning utan att jag kunde höra det. Sedan anpassat kylare, fläktar och chassi för att de skulle fixa prime + furmark i ett par timmar på tysta läget utan att överhetta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Japp, det gör jag. Gör det pga. att få ner ljudnivån.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Både en manuell fläktkontroller (Scythe Kazemaster Pro) och varvtalsreglering via moderkortet. Radiatorfläktarna som rör GPU-slingan samt chassifläktarna styrs via en manuell fläktkontroller. De tre radiatorfläktarna till CPU-slingan styrs direkt via moderkortet kopplat med en hemmalödd fläktadapter. Har knepat mycket med att få det så tyst och effektivt som möjligt och det slutade med denna konfiguration.

Permalänk
Medlem

Använder den inbyggda på mitt Corsair Graphite 600T.
Smidigt och bra

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

har en nzxt sentry 2, väldigt bra! Touch display och kan se tempen (5st temp mätare som man kan ha var man vill), auto eller manuell hastighet samt passar bra till mitt chassi :).

Bra för att holla koll på temperaturen samtidigt som ljudnivån i chassit. Värt 300 kr tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder den inbyggda i NZXT H2, funkar väl sådär.. Har tänkt köpa en "riktig" nån gång men det har inte blivit av

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Använder fläktkontrollen som följde med R3-chassit. 3 fläktar klarar den, och resterande fläktar (2st) är kopplade till moderkortet och då använder jag moderkortets medföljda program för att kontrollera fläktarna. (ASRock eXtreme Tuner)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

har en zalman 6fan controller. Används flitigt och fungerar mycket bra!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

har en zalman 6fan controller. Används flitigt och fungerar mycket bra!

Klarar den lite kraftigare fläktar eller t.o.m. flera fläktar på en kanal?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en nesteq fanmax
http://www.nesteq.net/gb/products/fancontrollers/fanmax/index...
Har testat flera fläktkontrollers med åren men den här är den klart bästa av dom jag kört.
Mycket bra kvalitet och orkar vilka fläktar som helst. kör 7 st på den just nu

Permalänk
Medlem

På tal om detta, jag är faktiskt på jakt efter en NY fläktkontroller. Jag köpte mig en Zalman fanmate, men det kan bara styra en fläkt vilket tyvärr inte fungerar så bra för mig. Jag har kollat på en NZXT SENTRY LXE External Fan Controller då den ser rätt tuff ut, och även verkar fungera bra, men är samtidigt inte speciellt mycket för värmemontring eller så, bara ren rpm styrning. Några tips?

Permalänk
Medlem

Välj rätt fläktar!

Inte sällan kan pengarna som betalas för en fläktkontroller köpa ytterligare en fläkt.

Permalänk
Medlem

Har en Zalman MFC1 Plus i chassit. Styr de 3 fläktarna på radiatorn och två insugsfläktar samt vattenpumpen (Vet att kontrollern kan brinna upp p.g.a vattenpumpen men jag chansar ) Har allt inställt på lägsta även när jag spelar.
Temperaturerna ser jag på skärmen på tangentbordet (Logitech G15 V1)

Permalänk
Medlem

Som lorgix säger så är det bättre att lägga pengarna på bättre fläktar.

Alla medfljda fläktar jag fått(Cooler master chassi, Lian-Li, Corsair H50 osv) har antingen fört ett jädra oväsen, eller så har de flyttat för lite luft. Dessutom känner jag behov av att anpassa de enskilda fläktarna till posistionerna. Exempelvis så skulle jag aldrig sätta en lågvarvig Noctua på en CPU-kylare då dessa behöver högt tryck, speciellt om det är vattenkylning eller högpresterande luftkylare. Kör Silverstone´s Air Penetrator´s till inblås mot grafikkortet, Gentle Typhoons på processorn och några Noctua P-fläktar på 900 varv till utblåst.

Lägg de 500:- ni annars ville lägga på en kontroller på fläktarna, så kommer systemet prestera mycket bättre under lägre ljudnivå.

Svaret är nej. Använder ingen kontroller.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

använder och sänker till minimum på processorfläkten varje natt Helt underbart!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Avstängd

Alla fläktar snurrar på i 500-600rpm fast hastighet. Händer att man får byta under sommaren på graffet till 800rpm, varmaste komponenten i datorn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Eftersom bättre fläktar vart ett av svaren på min fråga, så ställer jag en fråga tillbaka. Ja, jag kör standardfläktarna på min H70, köper gärna nya. Jag har haft 3st Scythe Gentle Typhoon varav 2 av dess kablar lossnat/gått sönder. Jag vart heller inte så väldigt imponerad av ljudnivån (Kanske inte är fläktarnas fel, har annat chassi nu med).

Till frågan:
Jag har hört bra saker om Noctua fläktarna, men utseendet på fläktarna är helt avtändande och känner inte för att måla fläktarna. Finns det andra fläktar i klass med Noctua's fläktar som är helt svarta? Budget är ingen fråga i ämnet.

Permalänk
Avstängd

Du kanske inte vil prova scythe igen men jag rekommenderar deras slipstream. Av 6st fläktar så är det en som krånglar, och det genom att göra ett motorljud.

Annars så har de fungerat utmärkt i vilken vinkel, placering som helst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Trevligt att dra ned fläktar till minimum när man skall göra lättare saker som att se på film eller sova med datorn brevid igång för torrents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShinyChrome:

Eftersom bättre fläktar vart ett av svaren på min fråga, så ställer jag en fråga tillbaka. Ja, jag kör standardfläktarna på min H70, köper gärna nya. Jag har haft 3st Scythe Gentle Typhoon varav 2 av dess kablar lossnat/gått sönder. Jag vart heller inte så väldigt imponerad av ljudnivån (Kanske inte är fläktarnas fel, har annat chassi nu med).

Till frågan:
Jag har hört bra saker om Noctua fläktarna, men utseendet på fläktarna är helt avtändande och känner inte för att måla fläktarna. Finns det andra fläktar i klass med Noctua's fläktar som är helt svarta? Budget är ingen fråga i ämnet.

Jag skulle personligen säga att GT-fläktarna är bäst i de flesta kategorier förutom kvaliteten på sladdarna. De glappar och går av väldigt lätt vilket är riktigt synd på en så i övrigt bra fläkt. Däremot så kan man motverka detta genom att sleeva sladdarna. Jag har även fått löda på nya sladdar på en del av dem, men med sleevingen på är det ingenting som syns.

Ljudnivån är det absolut inget fel på enligt mig. Visst kan man önska att de skulle vara ännu tystare, men jag har personligen inte hört en tystare fläkt på samma varvtal.

Noctua är, i min åsikt, ren skräp. Byggkvaliteten är bra och sladdarna är fint sleevade, men de låter för mycket. Till skillnad från GT så låter Noctua-fläktarna irriterande mycket även på väldigt låga varvtal. De är dessutom rejält spänningshungriga och vägrar gå igång på låg spänning (3-4V). Jag köpte en rejäl uppsättning på 8st Noctua-fläktar som nu endast är bra till att samla damm.

Skrivet av Kaleid:

Du kanske inte vil prova scythe igen men jag rekommenderar deras slipstream. Av 6st fläktar så är det en som krånglar, och det genom att göra ett motorljud.

Annars så har de fungerat utmärkt i vilken vinkel, placering som helst.

Slipstream är ett bra alternativ till GT om man vill spara pengar, men jag tycker inte att de är tystare. De flyttar heller inte lika mycket luft som GT. Jag tyckte själv att de var superfläktar tills jag hade testat GT. Jag skulle nog jämföra Slipstream med Xigmatek XLF-F1253, båda är relativt tysta och billiga. Jag placerar iofs Xigmatek lite högre i och med bättre lager (bearing) och tuffa LED:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag skulle personligen säga att GT-fläktarna är bäst i de flesta kategorier förutom kvaliteten på sladdarna. De glappar och går av väldigt lätt vilket är riktigt synd på en så i övrigt bra fläkt. Däremot så kan man motverka detta genom att sleeva sladdarna. Jag har även fått löda på nya sladdar på en del av dem, men med sleevingen på är det ingenting som syns.

Ljudnivån är det absolut inget fel på enligt mig. Visst kan man önska att de skulle vara ännu tystare, men jag har personligen inte hört en tystare fläkt på samma varvtal.

Noctua är, i min åsikt, ren skräp. Byggkvaliteten är bra och sladdarna är fint sleevade, men de låter för mycket. Till skillnad från GT så låter Noctua-fläktarna irriterande mycket även på väldigt låga varvtal. De är dessutom rejält spänningshungriga och vägrar gå igång på låg spänning (3-4V). Jag köpte en rejäl uppsättning på 8st Noctua-fläktar som nu endast är bra till att samla damm.

Man kanske skulle ge GT en ny chans då. Köpa sleeves och kanske köpa en i de lite lägre varvtalet än mina gamla.

Permalänk
Medlem

Precis installerat min fläktkontroller, verkligen skitnajs att inte alltid ha alla chassifläktar på max.. Får ner ljudet räjält. (Har 9 fläktar, dvs r3 helt fyllt)

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Precis installerat min fläktkontroller, verkligen skitnajs att inte alltid ha alla chassifläktar på max.. Får ner ljudet räjält. (Har 9 fläktar, dvs r3 helt fyllt)

Förstår vad du menar, mitt chassi låter som en lufttunnel när jag maxar fläktarna. Var tvungen att ha så i två dagar innan fläktkontrollern kom...

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

En perfekt tråd ser jag!

Funderar på att införskaffa två GT 1450 RPM fläktar till Hyper 212+ kylaren. Någon som kan besvara ifall man kan seriekoppla dom med lyckat resultat?

På mitt moderkort finns det bara två stycken 4-pin kontakter. Chassi/CPU. Har dock införskaffat denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632250

Sitter två stycken fläktar i topp som utblås, en bak utblås, och en fram för intag.

Kan man seriekoppla GT fläktarna så att det passar i CPU uttaget på adaptern jag länkade till och ha fungerande styrning?
Eller blir det http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632249? (utan styrning då)

Tacksam för svar, annars antar jag att det blir fläktkontroller här med.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB