Permalänk
Medlem

Överklocka min processor (2600k) hjälp.

Hej.

Jag har en i7 2600k processor som jag har tänkt att överklocka till kanske 4ghz men det jag inte vet är om min kylare m.m klarar sådant. Så frågan är om någon här har lust att tala om ifall min dator klarar detta.

Här är min dator ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/529705/sebastian-15k-inkl-ss... (har ett annat ram minne i men tror inte det spelar nån roll här)

Har också sökt runt här för att hitta guiden för att överklocka sin processor (Vet att det finns 1,2 stycken om just 2600k och 2500k här) men jag hittar dem inte. Skulle vara guld värt om nån som direkt vet vart dom ligger skulle kunna länka det.

Tack!

Mvh Basse:D

Permalänk

Om du har kylaren som du har där i paketet på inet så klarar den utan problem att klocka en bra bit.

Permalänk
Avstängd

Får jag fråga varför du kör 3*2048

Permalänk
Medlem

Jag har samma kylare, kör 4 GHz för tillfället som en "sommar-överklockning". Ligger runt 60-65 C i load, 35 C i idle.

Finns bl.a en guide här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... Du kan nog hitta massvis med andra guider med just ditt moderkort också, på Youtube t.ex.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone94:

Får jag fråga varför du kör 3*2048

Nej jag bytte det till detta ---> http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
så det kör jag med just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Om du har kylaren som du har där i paketet på inet så klarar den utan problem att klocka en bra bit.

Okej tackar:)

Skrivet av Decster:

Jag har samma kylare, kör 4 GHz för tillfället som en "sommar-överklockning". Ligger runt 60-65 C i load, 35 C i idle.

Finns bl.a en guide här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... Du kan nog hitta massvis med andra guider med just ditt moderkort också, på Youtube t.ex.

Okej tack så mycket. Jag är inte så bra på överklocka, det är just därför jag tänkt prova nu (för att lära mig), men finns det något man ska tänka på eller är det någon jätte risk med att överklocka så hela datorn kan gå sönder ? Bra att veta om innan tänkte jag

Permalänk
Skrivet av basseofc:

är det någon jätte risk med att överklocka så hela datorn kan gå sönder ? Bra att veta om innan tänkte jag

Så länge du försiktigt ökar volten är det ingen fara. I värsta fall får du resetta moderkakan genom att plocka loss batteriet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Så länge du försiktigt ökar volten är det ingen fara. I värsta fall får du resetta moderkakan genom att plocka loss batteriet bara.

okok tack!:D

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på reviews på utuben och vad jag förstått är det egentligen bara att höja CPU ratio från 34 till 40 (3.4Ghz till 4.0Ghz) och samtidigt höja volten pytte lite. Kan det vara så simpelt ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du läser på lite innan du börjar. Det finns en jättefin guide här:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

det är en K processor, bara gå in i uefi och sätt den på 4ghz i turbo mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Jag skulle föreslå att du läser på lite innan du börjar. Det finns en jättefin guide här:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Det gör jag direkt:)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och rubrik redigerad*

Du får nog mer hjälp här. Ändrade även titeln då den saknade lite information för att vara tillräckligt beskrivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

*tråd flyttad och rubrik redigerad*

Du får nog mer hjälp här. Ändrade även titeln då den saknade lite information för att vara tillräckligt beskrivande.

Tack så mycket! Glömde bort att skriva att jag inte visste vart jag skulle lägga tråden xD

EDIT: Dum jag är, såg nu att det fanns "Kylare och Överklockning av processorer" hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Nej jag bytte det till detta ---> http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
så det kör jag med just nu.

Då blir följdfrågan, varför köpte du 1.65V minnen när du ska ha 1.5V minnen? (ja 1.65V funkar men 1.5V är rekommenderat)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då blir följdfrågan, varför köpte du 1.65V minnen när du ska ha 1.5V minnen? (ja 1.65V funkar men 1.5V är rekommenderat)

Blev rekommenderat av Inet eftersom de första som jag tog inte funka. Då rekommendera dom det och ett annat som var 4gb bara och då valde jag detta.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att minnen som kör 1.65V krockar med IMC'n.
Rekommenderar starkt 1.5V minnen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Blev rekommenderat av Inet eftersom de första som jag tog inte funka. Då rekommendera dom det och ett annat som var 4gb bara och då valde jag detta.

De där minnena fungerar helt felfritt med Sandy Bridge. Ställ in dem efter specifikationerna i BIOS (d.v.s. 1600MHz & 9-9-9-24 latens samt 1.5v istället för 1.65v) först. Om du stöter på låsningar/blåskärmar kan du höja spänningen lite försiktigt. En stor fördel är att de inte har någon överflödig kylfläns vilket gör minnena kompatibla med (vad jag vet) samtliga processorkylare.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Felfritt? ja vi får se sen när han måste uppa vcore för att hålla en viss multi/BCLK nivå

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Felfritt? ja vi får se sen när han måste uppa vcore för att hålla en viss multi/BCLK nivå

Sitter själv med samma minnen och en skaplig klock sedan några månader tillbaka och jag har i alla fall inte haft några problem. Höjde spänningen till 1.58 på minnena och ställde in dem efter specifikationerna, inget annat.

Kör alltså 4,5GHz på 1.3v utan problem.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan garantera att det kommer knasa förr eller senare. Vid låga överklockningar som 4.0-4.8 så tar det längre tid bara.
1.58V är långt ifrån 1.65V om vi vill tänka på migrationen i IMC'n, dvs värme kontra spänning. Så yes, allt över 1.5 fungerar men det är lite som cancer också, en tidsfråga och då är det först ut din propp som tar skada.
Föresten så är "safe" vcore bara stock CPU VID. Intel har inte räknat med LLC, som de flesta gör annars dvs vdrop/vdroop

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kan garantera att det kommer knasa förr eller senare. Vid låga överklockningar som 4.0-4.8 så tar det längre tid bara.
1.58V är långt ifrån 1.65V om vi vill tänka på migrationen i IMC'n, dvs värme kontra spänning. Så yes, allt över 1.5 fungerar men det är lite som cancer också, en tidsfråga och då är det först ut din propp som tar skada.
Föresten så är "safe" vcore bara stock CPU VID. Intel har inte räknat med LLC, som de flesta gör annars dvs vdrop/vdroop

Är det här ett problem som har uppkommit nyligen? Har läst att det inte ska vara några problem med minnen på 1.65v på bland annat bit-tech.net och overclockers.co.uk:

Citat:

Memory Voltage: As with LGA1366 and LGA1156 CPUs, keep this value to within 0.5V of the VCCIO voltage to prevent long term damage to the CPU. By default, this is 1.1V, which means the 1.65V used by previous Intel DDR3 memory is still acceptable.

Citat:

Memory - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means 1.60v is the ideal safe maximum, but we have found in our testing all 1.65v memory is fine. We have also found most new 1.65v like Corsair XMS3 will run at its rated timings with just 1.50-1.55v which is well within Intel specifications. So people upgrading to Sandybridge you can still use your old DDR3, but we do recommend you run it at 1.60v or less. We are shipping most of our bundles which feature Corsair XMS at 1.50v-1.55v at rated timings. We've also discussed with Asus and MSI regarding voltages for memory and they also confirm in their testing 1.65v caused no issues with reliability.

Är det vettigare att ställa ned minnena till 1.5v och, om de nu inte klarar 1600MHz på den spänningen, en frekvens på 1333MHz?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Står även att Intel rekommenderar 1.5V dock högst 1.6.
Du vet var IMCn sitter? Det är vettigare att köra 1.5/1333, japp!
Hur mycket skada 1.65+ gör vet ingen. Men det gör skada hursom.
Att slänga in 1.65V, starta en dator och säga: Det funkar! Är ju inte heller riktigt att säga: Det här fungerar 24/7/365

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Nej nej nej jävlar.

MSI har 1-click överklockning.

Gå in i BIOS. Gå till överklockning. Gå till 1 button overlock.
Välj enable.
Gå ur bios.

Vips så har du 4.2 eller mer Ghz.

Seriously. Sweclockers nabs, häng med i utvecklingen.

Edit: Dock du har coilwhine nu. Gå in i energispar menyn i bios. Stäng av C State och C1E. Done.

Ladda ner CPU-Z för att kolla att du har över 4Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Står även att Intel rekommenderar 1.5V dock högst 1.6.
Du vet var IMCn sitter? Det är vettigare att köra 1.5/1333, japp!
Hur mycket skada 1.65+ gör vet ingen. Men det gör skada hursom.
Att slänga in 1.65V, starta en dator och säga: Det funkar! Är ju inte heller riktigt att säga: Det här fungerar 24/7/365

Kör mina i 1600MHz@1.55v för tillfället. Har stresstestat minnena i någon timme utan problem så förhoppningsvis håller det i sig. Om jag stöter på krascher framöver blir det att sänka frekvensen och ställa in spänningen på 1333MHz som du säger.

Är relativt ny gällande överklockning och har inte kommit i kontakt med begreppet IMC-förut.

Skrivet av MX510.:

Nej nej nej jävlar.

MSI har 1-click överklockning.

Gå in i BIOS. Gå till överklockning. Gå till 1 button overlock.
Välj enable.
Gå ur bios.

Vips så har du 4.2 eller mer Ghz.

Seriously. Sweclockers nabs, häng med i utvecklingen.

http://2.bp.blogspot.com/_OlEA5QbTqA0/SeSQjsPV9fI/AAAAAAAAAHo...

Edit: Dock du har coilwhine nu. Gå in i energispar menyn i bios. Stäng av C State och C1E. Done.

Ladda ner CPU-Z för att kolla att du har över 4Ghz.

En smidig funktion som dock gillar att lägga på alldeles för mycket spänning för sitt eget bästa. Man kan ju med fördel använda sig av den för att sedan manuellt gå in och sänka spänningen tills dess att datorn blir instabil igen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz