Permalänk
Medlem

Nytt nätagg till gammal p4?

Ska köpa en ny dator bitvis. Har redan köpt ett chassi, p3. Härnäst tänkte jag köpa ett nätagg. Kom nu på att nya inte har den gamla P4 kontakten som ger ström till processorn. Hur löser jag det?

Läste också detta: #2341648

Att nätagget belastas fel om man köper en adapter till 12V linan. Eller tolkar jag det fel?

Anledningen till detta är att jag lär använda min gamla dator tills jag beställer resten av delarna.

Edit: Hittade denna: http://www.inet.se/artikel/8903218/adapter-4-pins-12v-till-at...

Men då belastas väll 12v linan iställer för 5v?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Cpun's P4-kontakt är 12 volt. Gult = +12 volt. Rött = +5 volt.

Permalänk
Medlem

Aha okey. Då bör alltså en adapter funka bra antar jag. 20pin-kontakten bör väll också passa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du inte köper ett bättre beg psu, finns säkert någon som har en sådan liggande.

Permalänk
Medlem

Är hela tanken med detta att bitvis byta ut hela din p4 dator?
Vad är det isåfall som hindrar dig att köra med din gamla psu och bara byta med den nya när du köpt dom delarna?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ja, jag ska byta ut datorn "bitvis".

Anledningen är att just nätagget gick sönder, och datorn funkade bra till mina behov. Jag är inte beredd att slänga ut 8000kr just nu. Hittade ett vitt r3 chassi för halva priset, och nu behövs uppenbart ett nätagg, så att jag bla kan spara sådant jag ska ha kvar till nya datorn.

Så nästa månad köper jag antagligen moderkort, minnen och processor. Men jag behöver som sagt igång datorn först och främst, har allting sparat där sedan många år tillbaka. Bilder, arbeten m.m från säkert 8 år tillbaka i tiden, om inte mer.

Ja, jag ska försöka fixa nån Backup till allting, men det kommer det med.

Antagligen så blir det detta nätagg: http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

Men jag vet som sagt inte om det går att få kompatibelt med en P4?

Visa signatur