Permalänk
Avstängd

viaplay VILKEN BESVIKELSE

innan jag börjar så vill jag påpeka att jag inte vet hur man skriver med punkt och komma lärde mig det aldrig sen är min stavning heller inte perfect (är trots det full svensk)

eftersom vi har viasat guld så har vi nu fått en chans att prova på viasats nya tjänst viaplay och jag måste säga för priset dem vill ha för filmer och dyligt så är det en ren besvikelse många av deras filmer går inte att se i fullskärm pågrund av kvaliten dem har samma kvalite som vanliga personer som laddar upp filmer i delar på youtube när jag loggade ut för att se vad det kostade att se filmen somjag valt så fick jag en shock 99.kr det är det som det kostar finns heller knappt några inställningar finns full skärm finns aspect ratio och finns möjlighet till subtitles men det är allt man betalar helt enkelt 99kr för något man kan få från andra film tjänster som låter dig se helt gratis

sen är deras filmutbud otroligt litet dem verkar bara ha filmer som redan har visats på tv1000 kanalerna så alla filmer som finns har jag redan sett det mesta av dem

detta är en otroligt besvikelse enligt mig och jag tycker inte att NÅGON ska betala för den här tjänsten iallafall inte för vad dem tar per film kan likagärna köpa hela dvdn om man måste se filmen

detta är min åsikt och bara min om andra tycker om tjänsten så ska jag inte säga något ville bara varna personer som vill betala 99.kr i månaden för filmen dem kan få mycket enklare genom andra tjänster om det är lagligt eller ej vet jag inte det är som att hitta en film i delar på youtube

iallafall det är det jag tycker om viasats nya play tjänst ett rån enligt mig med den här kvaliteten så hade den passat bättre som annons baserad

(dem har en hd sektion men det är bara en enda sida med filmer varav 2 sidor sida på har en enda film)

hittade inte var jag skulle göra den här tråden så jag valde tv apparater om den inte passar flytta den

vill påpeka att jag bara har använt den här tjänsten i knappt 3 timmar har inte ens sett klart min första film ännu

Permalänk
Medlem

Körde med Viaplay för ett tag sedan.
Tyckte att kvalité var lagom. I jämförelse med Boxers Eurosport så var Viaplay faktiskt ett lyft

99 kr för en filmkanal är faktiskt helt ok...

Permalänk

Svar "viaplay VILKEN BESVIKELSE"

Hej zzcool!

Det är tråkigt att du inte är nöjd med vår tjänst.
Anledningen till att kvalitén ibland kan uppfattas som varierande är delvis på grund av kvalitén som vi köper in filmerna/serierna i, men det kan även bero på viss kringutrustning tex grafikkort och/eller mjukvara. Många av dem filmerna vi sänder ligger på en standard kvalité av den anledningen att så många som möjligt ska kunna nyttja tjänsten.
I princip all film eller serier som någon gång visats på någon av våra tv kanaler läggs upp på Viaplay för att delvis våra kunder ska kunna se om eller titta på dom de har missat.
Med tanke på utbudet så tycker vi att 99:- är ett rimligt pris.

Med vänliga hälsningar,
ViasatSupport.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ViasatSupport:

Hej zzcool!

Det är tråkigt att du inte är nöjd med vår tjänst.
Anledningen till att kvalitén ibland kan uppfattas som varierande är delvis på grund av kvalitén som vi köper in filmerna/serierna i, men det kan även bero på viss kringutrustning tex grafikkort och/eller mjukvara. Många av dem filmerna vi sänder ligger på en standard kvalité av den anledningen att så många som möjligt ska kunna nyttja tjänsten.
I princip all film eller serier som någon gång visats på någon av våra tv kanaler läggs upp på Viaplay för att delvis våra kunder ska kunna se om eller titta på dom de har missat.
Med tanke på utbudet så tycker vi att 99:- är ett rimligt pris.

Med vänliga hälsningar,
ViasatSupport.

för det ni tjänar och all reklam ni har om det så tycker jag att ni ska ha råd att visa filmer som var gjorde i hd i hd såg the book of eli i knappt hög kvalite och den filmen är för HD

Permalänk
Skrivet av zzcool:

innan jag börjar så vill jag påpeka att jag inte vet hur man skriver med punkt och komma lärde mig det aldrig sen är min stavning heller inte perfect (är trots det full svensk)

eftersom vi har viasat guld så har vi nu fått en chans att prova på viasats nya tjänst viaplay och jag måste säga för priset dem vill ha för filmer och dyligt så är det en ren besvikelse många av deras filmer går inte att se i fullskärm pågrund av kvaliten dem har samma kvalite som vanliga personer som laddar upp filmer i delar på youtube när jag loggade ut för att se vad det kostade att se filmen somjag valt så fick jag en shock 99.kr det är det som det kostar finns heller knappt några inställningar finns full skärm finns aspect ratio och finns möjlighet till subtitles men det är allt man betalar helt enkelt 99kr för något man kan få från andra film tjänster som låter dig se helt gratis

Fullskärm på "normalt" avstånd (50-70cm från en datorskärm på 20-24") eller sitter du närmare eller har betydligt större skärm?
Vad är det för inställningar du saknar egentligen?
Aspect ratio/bildförhållande och undertexter räcker väl? Volymen kan man justera på annat ställe om de nu verkligen inte har med det också.
Som du själv skriver så varierade ju kvalitén. Det enklaste om fok är intresserade är väl att de själva går med och bildar sig en egen uppfattning. Gissar på att man inte behöver binda upp sig utan kan betala för bara en månad om man vill det.

Skrivet av zzcool:

sen är deras filmutbud otroligt litet dem verkar bara ha filmer som redan har visats på tv1000 kanalerna så alla filmer som finns har jag redan sett det mesta av dem

detta är en otroligt besvikelse enligt mig och jag tycker inte att NÅGON ska betala för den här tjänsten iallafall inte för vad dem tar per film kan likagärna köpa hela dvdn om man måste se filmen

Man får se det som att tjänsten vänder sig till nya kunder... De flesta har trots allt inte TV1000.

Skrivet av zzcool:

detta är min åsikt och bara min om andra tycker om tjänsten så ska jag inte säga något ville bara varna personer som vill betala 99.kr i månaden för filmen dem kan få mycket enklare genom andra tjänster om det är lagligt eller ej vet jag inte det är som att hitta en film i delar på youtube

iallafall det är det jag tycker om viasats nya play tjänst ett rån enligt mig med den här kvaliteten så hade den passat bättre som annons baserad

(dem har en hd sektion men det är bara en enda sida med filmer varav 2 sidor sida på har en enda film)

hittade inte var jag skulle göra den här tråden så jag valde tv apparater om den inte passar flytta den

vill påpeka att jag bara har använt den här tjänsten i knappt 3 timmar har inte ens sett klart min första film ännu

Förutom att du skriver rörigt så skriver du också helt olika saker när det gäller priset.
Ena stunden verkar det som att enskilda filmer kostar 100kr, men jag gissar på att man kan se hur många filmer som helst per månad för just 100kr?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tycka det är dyrt. Vad hade du förväntat dig? Att de ska betala folk för att använda deras tjänst?
Om du går till en videobutik och hyr en enstaka film kan det kosta 60 spänn om filmen är ny. Visst, då är det bättre kvalité men du får fortfarande bara ha den ett par dagar, inte vill man se samma film två gånger under en så kort period.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av zzcool:

för det ni tjänar och all reklam ni har om det så tycker jag att ni ska ha råd att visa filmer som var gjorde i hd i hd såg the book of eli i knappt hög kvalite och den filmen är för HD

Har de plötsligt reklam på Viaplay nu? I ditt startinlägg skriver du att tjänsten hade passat bättre som reklamfinansierad.

Om man jämför Viaplay med ett abbonemang på TV1000 och även deras HD-kanal så framstår det väl ändå som billigt?
Sämre kvalité, för en tredjedel eller fjärdedel av priset.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232133']Fullskärm på "normalt" avstånd (50-70cm från en datorskärm på 20-24") eller sitter du närmare eller har betydligt större skärm?
Vad är det för inställningar du saknar egentligen?
Aspect ratio/bildförhållande och undertexter räcker väl? Volymen kan man justera på annat ställe om de nu verkligen inte har med det också.
Som du själv skriver så varierade ju kvalitén. Det enklaste om fok är intresserade är väl att de själva går med och bildar sig en egen uppfattning. Gissar på att man inte behöver binda upp sig utan kan betala för bara en månad om man vill det.

Man får se det som att tjänsten vänder sig till nya kunder... De flesta har trots allt inte TV1000.

Förutom att du skriver rörigt så skriver du också helt olika saker när det gäller priset.
Ena stunden verkar det som att enskilda filmer kostar 100kr, men jag gissar på att man kan se hur många filmer som helst per månad för just 100kr?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tycka det är dyrt. Vad hade du förväntat dig? Att de ska betala folk för att använda deras tjänst?
Om du går till en videobutik och hyr en enstaka film kan det kosta 60 spänn om filmen är ny. Visst, då är det bättre kvalité men du får fortfarande bara ha den ett par dagar, inte vill man se samma film två gånger under en så kort period.

som sagt det dem tjänar och all reklam dem har av det så borde dem ha råd att visa hd filmer i just det HD finns andra sätt att införskaffa sig filmer i 1080 helt gratis och viaplay borde kunna erbjuda riktig hd

tycker detta eftersom dem verkar vara den mest populära tv tjänsten som finns nu dem tjänar miljarder på viasat guld som är överdyrt så jag tycker att dem kan visa hd filmer i hd som dem ska vara

men som sagt detta är min åsikt men enligt mig så är det dyrt eftersom vissa filmer inte går att se alls pågrund av den dåliga kvaliten

enligt mig om dem ska tjäna mer pengar på att visa exakt samma filmer dem redan visar genom viasat så kan dem likagärna visa allt i hd dem har väl troligen redan betalat för alla filmer eftersom dem visar dem på tv

Permalänk
Skrivet av ViasatSupport:

Hej zzcool!

[...] Många av dem filmerna vi sänder ligger på en standard kvalité av den anledningen att så många som möjligt ska kunna nyttja tjänsten. [...]
Med vänliga hälsningar,
ViasatSupport.

Typiskt "marknadsföringsspråk", om det där var sant så hade ni så klart haft en liten knapp där man kunde välja kvalitet, precis som på youtube.

Är det någon som känner till en tjänst där man får både 1080P och ljud i dts-hd/dolby trueHD? Jag använder f.n. lovefilm för att få detta, men det känns helt bisarrt att man ska behöva skicka plastbitar fram och tillbaka med posten år 2011 för att kunna se film.

Det är tragiskt att det mest användarvänliga sättet att se film på fortfarande är att piratkopiera, oavsett hur mycket man är beredd att betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scheimpflug:

Typiskt "marknadsföringsspråk", om det där var sant så hade ni så klart haft en liten knapp där man kunde välja kvalitet, precis som på youtube.

Är det någon som känner till en tjänst där man får både 1080P och ljud i dts-hd/dolby trueHD? Jag använder f.n. lovefilm för att få detta, men det känns helt bisarrt att man ska behöva skicka plastbitar fram och tillbaka med posten år 2011 för att kunna se film.

Det är tragiskt att det mest användarvänliga sättet att se film på fortfarande är att piratkopiera, oavsett hur mycket man är beredd att betala.

det "tragiska" är att youtube erbjuder 1080p i vilken längd som helst saken är den att det inte är filmer dem hade väl en filmtjänst som fungerade endast i usa vet inte om dem har kvar den men då erbjöd dem olika inställningar vara 720p 1080p

Permalänk
Medlem

Varför kvalitén inte är högre är för att de med största sannolikhet tagit beslutet om att den nuvarande kvalitén är deras "Sweet spot", dvs där de tjänar mest, och har minst klagomål. Det är inte många som orkar klaga som du gör, och det utnyttjar företagen.

År 2011 borde 720p vara ett minimikrav för att få kalla det film. Vi kan liksom streama 1080p från youtube(även om det kanske inte är världens bästa 1080p).

Inget företag kommer någonsin erkänna sitt vinstintresse för sina kunder. Det går inte till så, och det finns så många företag som inte ger vad dagens samhälle borde få välja.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

som sagt det dem tjänar och all reklam dem har av det så borde dem ha råd att visa hd filmer i just det HD finns andra sätt att införskaffa sig filmer i 1080 helt gratis och viaplay borde kunna erbjuda riktig hd

tycker detta eftersom dem verkar vara den mest populära tv tjänsten som finns nu dem tjänar miljarder på viasat guld som är överdyrt så jag tycker att dem kan visa hd filmer i hd som dem ska vara

men som sagt detta är min åsikt men enligt mig så är det dyrt eftersom vissa filmer inte går att se alls pågrund av den dåliga kvaliten

enligt mig om dem ska tjäna mer pengar på att visa exakt samma filmer dem redan visar genom viasat så kan dem likagärna visa allt i hd dem har väl troligen redan betalat för alla filmer eftersom dem visar dem på tv

Vadå det dem tjänar? Vad menar du? Tjänar på vad? Nyss var det ju inte reklam på Viaplay.
Har du den blekaste aning om hur stor vinst Viasat gör? På hur stor omsättning?
Varför skulle de skänka bort något bara för att de går med vinst på något annat`? Jag kan inte se någon logik i dina resonemang.

Vad tror du egentligen det behövs för infrastruktur för att streama filmer i riktig HD? Säg 10-30Mb/s. Många kan inte ens uppnå det som max. Hur tror du det går om hälften av användarna i ett flerfamiljshus ska börja streama film i skivkvaliitet samtidigt på kvällen?

Skrivet av Scheimpflug:

Typiskt "marknadsföringsspråk", om det där var sant så hade ni så klart haft en liten knapp där man kunde välja kvalitet, precis som på youtube.

Är det någon som känner till en tjänst där man får både 1080P och ljud i dts-hd/dolby trueHD? Jag använder f.n. lovefilm för att få detta, men det känns helt bisarrt att man ska behöva skicka plastbitar fram och tillbaka med posten år 2011 för att kunna se film.

Det är tragiskt att det mest användarvänliga sättet att se film på fortfarande är att piratkopiera, oavsett hur mycket man är beredd att betala.

Ställer samma fråga till dig som zzcool, vad tror du det behövs för infrastruktur för att streama filmer på 20-50GB?
Vad kostar den? Är du beredd att betala 1000kr mer i månaden i hyra under ett antal år för att få fiberoptisk kabel i din lägenhet?
Förstår om det inte känns så kul att ge sig iväg till brevlådan sent på kvällen i Landskrona, men de tömmer ju ändå inte då, ta det på morgonen innan du går till jobbet istället.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232133']
Förutom att du skriver rörigt så skriver du också helt olika saker när det gäller priset. :).

jo det kostar 99 kr att hyra en enda film priset står under filmen 99.kr

sen så tycker jag att det är en självklarhet att ett företag så stort som viasat ska ha bra kvalite standard

Permalänk
Skrivet av zzcool:

det "tragiska" är att youtube erbjuder 1080p i vilken längd som helst saken är den att det inte är filmer dem hade väl en filmtjänst som fungerade endast i usa vet inte om dem har kvar den men då erbjöd dem olika inställningar vara 720p 1080p

Men för sjutton! Tänk till lite. 720p, 1080p, det är bara upplösningar. Säger inte ett smack om kvalité.
Ta reda på vad det är för bitrate istället eller ännu hellre, ta skärmdumpar från olika filmer, så får folk nån aning om hur kvalitén egentligen är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av zzcool:

jo det kostar 99 kr att hyra en enda film priset står under filmen 99.kr

sen så tycker jag att det är en självklarhet att ett företag så stort som viasat ska ha bra kvalite standard

Det är ju vad en enstaka film kostar efter att den funnits ute i något år eller två. På bluray. Om man undviker de dyrare affärerna.

Men när jag går in på viaplay.se står det så här

Streama så mycket TV, Film och Sport du vill för en fast månadsavgift - utan bindningstid!
TV 49kr /månad

Viaplay ger dig mängder av serier, dokumentär-, barn-, reality- och underhållningsprogram. Läs mer
Tv + Film 99kr /månad

Mer än 1000 filmer och vi utökar kontinuerligt vårt filmutbud. TV+Film inkluderar även allt innehåll från TV-paketet. Läs mer
TV + Film + Sport 199kr /månad

Vill du följa Champions League, Premier League, Superligan, Formel 1 eller Golf, då är detta paketet för dig. TV+Film+Sport inkluderar även ett stort utval av film och TV. Läs mer

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jo det kostar 99 kr att hyra en enda film priset står under filmen 99.kr

sen så tycker jag att det är en självklarhet att ett företag så stort som viasat ska ha bra kvalite standard

Nej, det är väl 99kr/månad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232247']Men för sjutton! Tänk till lite. 720p, 1080p, det är bara upplösningar. Säger inte ett smack om kvalité.
Ta reda på vad det är för bitrate istället eller ännu hellre, ta skärmdumpar från olika filmer, så får folk nån aning om hur kvalitén egentligen är.

ville visa den här från första början men var rädd att det bryter mot upphovsrätten om det är så att den gör det ta bort den

den här bilden tog jag runt 3 dagar sedan en vän trodde det var en gammal film men det är egentligen en film från 2010 (högerklicka och sedan visa vild så ser du hur det ser ut i halv full skärm man ser redan den dåliga kvaliten

Permalänk

lite OT, men hur kan du inte ha lärt dig hur man använder punkt och komma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sturzhelm:

lite OT, men hur kan du inte ha lärt dig hur man använder punkt och komma?

brydde mig aldrig och nu har jag inte lust att lära mig kan ju lite men det blir fel ibland så lättasta är att skriva rent av

Permalänk

Äh, det var väl inte sååå illa.

Nu lär det i och för sig vara en lugn scen, scener med mycket rörelse i brukar se värre ut.
Du får gärna slänga upp mer bilder om du orkar, kan väl inte vara något problem med upphovsrätt, brukar ju alltid vara en del skärmdumpar i filmrecensioner och även enskilda användare på t ex prisjakt lägger upp bilder.

Tar och lämnar diskussionen för att ge mig ut i verkligheten. Kanske kan återkomma med lite bilder från EurosportPlayer. Där lämnar kvalitén [u)mycket[/u] att önska när man inte ser live.

Skrivet av zzcool:

brydde mig aldrig och nu har jag inte lust att lära mig kan ju lite men det blir fel ibland så lättasta är att skriva rent av

Komvux!
Det kan vara riktigt soft, iom att nivån oftast är lägre och långsammare än i gymnasiet.
Du stavar ju bra, bara enstaka stavfel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT:

Blabla

Jobbar du på/för Viaplay?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232286']Äh, det var väl inte sååå illa.

Nu lär det i och för sig vara en lugn scen, scener med mycket rörelse i brukar se värre ut.
Du får gärna slänga upp mer bilder om du orkar, kan väl inte vara något problem med upphovsrätt, brukar ju alltid vara en del skärmdumpar i filmrecensioner och även enskilda användare på t ex prisjakt lägger upp bilder.

Tar och lämnar diskussionen för att ge mig ut i verkligheten. Kanske kan återkomma med lite bilder från EurosportPlayer. Där lämnar kvalitén [u)mycket[/u] att önska när man inte ser live.

man ser problem i bilden redan vid halv storlek tänk dig nu full skärm man får massa suddiga konstiga fläckar när något rör sig inte ett särskilt bra sätt att se en film också skämmigt att ett så stort företag visar i den sortens kvalite men det är som sagt igen min åsikt

Permalänk
Skrivet av silent_kebab:

Jobbar du på/för Viaplay?

Vad tror du själv egentligen?

Skrivet av zzcool:

man ser problem i bilden redan vid halv storlek tänk dig nu full skärm man får massa suddiga konstiga fläckar när något rör sig inte ett särskilt bra sätt att se en film också skämmigt att ett så stort företag visar i den sortens kvalite men det är som sagt igen min åsikt

Du har ju sagt att det var varierande kvalité. Ibland är det alltså klart bättre än din skärmdump, eller hur?
Som jag skrev, det verkar kosta 100kr/månad mot 3-400 för tv-abbonemang.
Man får se det som att de vänder sig till olika kundgrupper.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232308']Vad tror du själv egentligen?

Du har ju sagt att det var varierande kvalité. Ibland är det alltså klart bättre än din skärmdump, eller hur?
Som jag skrev, det verkar kosta 100kr/månad mot 3-400 för tv-abbonemang.
Man får se det som att de vänder sig till olika kundgrupper.

alla nya hd filmer som ska visas i hd var i den eller sämre kvalite som sagt jag såg the book of eli ok film men varenda rörelse i fullskärm visade fläckar eftersom jag redan kommit igenom halva så bestämde jag mig för att se klart den

men kvaliten är enligt mig inte acceptabel skulle inte ens varit acceptabel för 50.kr i månaden man ska inte betala för sån kvalite över huvudtaget om dem ska ha en betaltjänst så tycker jag att dem ska vara säriösa om det

när dem skryter 24/7 på reklam hur bra tjänsten är så nämner dem inte hur dålig kvaliten är och jag vill inte se bra filmer i sån kvalite en film kan bara ses en gång på bästa sätt och då ser jag den hellre i full hd

kan säga att vissa cam videos där personer filmat en bioduk kvaliten är likvärdig den i viaplay

kan gissa att dem börjar med viaplay "plus" där man får hd för priset av viasat guld eller ännu mer

Permalänk
Medlem

Roligt att folk förväntar sig Bluray-kvalite för 99 kr i månaden...
TS verkar vara av den gnälliga sorten (se kompletts tråd) och om jag ska vara helt ärlig så är det svårt för mig att se hur Viasat skulle kunna tillfredställa honom när han kräver perfektion för 99 kr/mån. Fast i hans fall fick han prova på gratis???

Permalänk
Medlem

Jag har varit intresserad av tjänsten själv och skulle hemskt gärna se ett par skärmdumpar.

Sen undrar jag väl också varför man inte skulle få välja kvalitén själv? Alternativt att tjänsten skulle mäta din bandbredd och på det sättet bestämma kvalitén själv för mindre begåvade användare. Att pre-buffra filmerna skulle också fungera.

Och HD-filmer tar verkligen inte 20-50GB i h.264.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232308']Vad tror du själv egentligen?

Verkar nästan som det, eller så har du aldrig haft viasat

Permalänk
Hedersmedlem

I USA finns aktören Netflix som erbjuder obegränsad (? Vet ingen som klagat på något tak från Netflix iaf) streaming för $8 = 50:- per månad (fram tills för bara någon månad sedan var priset $10, men då ingick en deal med postlevererade fysiska skivfilmer. Nu kostar streaming och fysiska tjänsten $8/månad var för sig, dvs _tillsammans_ samma pris som Viaplay ). Som standard erbjuds kvalitetsval mellan SD för låg uppkopplingshastighet, en variant med något bättre kvalité samt och 720p med 5.1-ljud (bara för vissa titlar tror jag. I början erbjöd de bara stereo, 5.1-stödet är relativt nytt). Stöd finns för Wii/Xbox360/PS3/Windows/Mac/en del mediaboxar (Linuxstöd genom en plugin till Chrome är under utveckling enligt Netflix, men det går inte snabbt). Via PS3 ska det även gå att streama 1080p, men är osäker på detaljerna.

Filmbolagen krävde för något år sedan att Netflix inte får hyra ut/streama filmer förrän en månad efter att de släppts på skiva i affärerna, men därefter dyker de upp. Netflix tillhandahåller ~50000 "titlar" för strömning (antar att t ex varje avsnitt av en serie är en "titel". Har sett gamla siffror på över 12000 filmer) och runt 35000 olika DVD/Blu-Ray-titlar.

Det kan nämnas att det går oerhört bra för Netflix. Har sett siffror på att ~20-25% av totala internettrafiken i Nordamerika består av Netflixmaterial. De har också blivit så stora att de kommer börja producera egna TV-serier.

Problemet är väl att markaden i Sverige är alldeles för liten, samtidigt som mediabolagens drakoniska distributionskrav gör att europeiska lösningar är bökiga. Netflix är dock på väg in, främst i Tyskland och Storbritannien. Om det vill sig väl så kommer de säkert till Sverige också. Hade jag varit Viaplay så hade jag nog försökt se till att få fotfäste innan det händer, vilket jag antar de stora reklamkampanjerna syftar till. Dock så speglar väl tjänstens (kvalité*utbud)/pris inte en satsning på att kunna vara ett rimligt alternativ till t ex Netflix.

Det finns fler aktörer i USA, men Netflix är otroligt störst, inte pga att de "lurat" sina kunder och försökt punga ut varenda $ ur dem från första början, utan för att de helt enkelt erbjöd en lysande tjänst för ett lågt pris. De hade säkert kunna ha en högre prislapp och ändå få kunder, men genom sin nuvarande lösning så har de även något som kallas "nöjda kunder", ett begrepp att fundera över på Viaplay.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Jag har varit intresserad av tjänsten själv och skulle hemskt gärna se ett par skärmdumpar.

Sen undrar jag väl också varför man inte skulle få välja kvalitén själv? Alternativt att tjänsten skulle mäta din bandbredd och på det sättet bestämma kvalitén själv för mindre begåvade användare. Att pre-buffra filmerna skulle också fungera.

Och HD-filmer tar verkligen inte 20-50GB i h.264.

skärm dumpar

(tänk på att den här var tagen i minimal rörelse alltså rörelse)

enligt mig så är kvaliten inte acceptabet för ett så stort företag men det är ENLIGT mig och om någon annan tycker annorlunda så kan dem säger bara mina åsikter om den här tjänsten

om någon inte håller med om vad jag säger så behöver dem inte bry sig jag är bara en normal person min åsikt är inte viktig ville bara att alla ska veta

sedan så tycker jag också att deras serier utbud är otroligt lite dem har väl enstaka avsnitt av weeds lite chuck men dem har inte många serier

sen så säger jag inte att kvaliten inte passar för andra är väldigt petig när det kommer till bild därför har jag en sony gdm fw900 eftersom plattskärmar kan inget emot den och jag se helst mina filmer i 1080p min pappa villa ersätta vårt viasat guld med viaplay men efter kvaliten nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11232247']Men för sjutton! Tänk till lite. 720p, 1080p, det är bara upplösningar. Säger inte ett smack om kvalité.
Ta reda på vad det är för bitrate istället eller ännu hellre, ta skärmdumpar från olika filmer, så får folk nån aning om hur kvalitén egentligen är.

Hur kunde det citatet komma till mig?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

sen så säger jag inte att kvaliten inte passar för andra är väldigt petig när det kommer till bild därför har jag en sony gdm fw900 eftersom plattskärmar kan inget emot den

Där förlorade du all sorts cred.

Såg väl halv-schysst ut men det vore väldigt välkommet att kunna öka kvalitén beroende på vad man har för lina.