Permalänk

PS3 fläktbyte

Jag äger den första modellen av PS3 som kom till Europa, dvs den med 60 GB HDD, kortläsare, fyra USB-portar och mjukvaruemulering av PS2.

Fläkten har gått bärsärk och ljudnivån är inte av denna världen. Det är så illa att jag inte längre kan använda den.

Istället för att skicka den på dyr reparation funderar jag på att byta fläkten själv till en 19-bladig variant, vilken ger en mycket tystare gång. De gamla konsolerna hade 15 eller 17 blad, beroende på modell. Den 17-bladiga fläkten drivs av en annan spänning än den 15- resp 19-bladiga, så den går inte att uppgradera. Jag är för lat för att öppna PS3:an utan att veta att det är möjligt att byta fläkt. Jag skulle alltså behöva veta vad den modell jag beskriver ovan har för fläkt.

Det sjuka är att jag har varit i kontakt med folket på Playstations tekniska support men de har ingen aning om vilken fläkt som sitter i maskinen, trots att det är de som har byggt den!

Därför vänder jag mig till Sweclockers fantastiskt kompetenta medlemmar för ett svar. Jag misstänker att det finns några därute som har plockat isär sina konsoler och som besitter denna kunskap.

Var snäll att svara bara om du faktiskt vet svaret. Jag vill inte öppna burken för att inse att svaret var fel (minns att jag sa att jag är väldigt lat). PS3an är inte byggd för att plockas isär vilket gör det till ett ganska stort jobb.

Tacksam för svar/ Henrik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Jo, jag har sett den och andra filmer om hur man byter. Inga av dessa svarar dock på min fråga.

Någon annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla ps3 modellers fläktar drivs på 12v. Sedan är det skillnad på olika fläkttillverkare vad dom har för motstånd i sina fläktmodeller (som avgör hur många rpm de körs i). Jag har bytt fläkt på två ps3or (inkl. första 60gb modellen), och jag har aldrig stött på problem.

Vad man måste tänka på är dock att fläkten ska ha 3 kablar (+12v, jord samt rpm-kontroll).

PS. Om du ska vara lat så måste du även ha råd med det.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna rekommendera bra butik man kan köpa fläkten ifrån.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Var i exakt samma sits som trådskaparen tills för någon dag sedan då jag tog tag i problemet och beställde en ny fläkt. När konsolen låter så här är det nämligen dags att börja oroa sig för YLOD och göra någonting åt saken. I samband med att konsolen blivit alltmer högljudd har den även haft en benägenhet att låsa sig i tid och otid, spelprestandan har också blivit märkbart försämrad.

De PS3 60GB som såldes i Europa under 2007 och framåt har en annan fläkt (Nidec, 15-fläktblad) som är mycket mer högljudd än den i de japanska konsolerna (NMB, 19-fläktblad). Genom att byta till den senare fläktlösningen har konsolen blivit avsevärt tystare vid film och spel samtidigt som allting flyter på mycket bättre. Den är dock fortfarande inte helt knäpptyst men den nya fläkten producerar ett mindre högfrekvent ljud än Nidec-fläkten (se ovan) tack vare att den flyttar mer luft vid ett lägre varvtal.

Med största sannolikhet har även din konsol en 15-bladig fläkt från Nidec men om du ändå är osäker kan du använda dig av en ficklampa, en skarp blick och lite enkel huvudräkning för att uppskatta fläkttypen. Lys in i utblåset på baksidan av konsolen, du bör se ungefär 1/4 av fläktbladen. Därefter är det bara att multiplicera det antal du kan se med 4 för att få fram den totala mängden fläktblad. En annan sak att hålla utkik efter är om bladen är böjda (Nidec) eller raka (NMB).

Tillvägagångssätt:

1. Beställ en (begagnad, eftersom fläktarna inte tillverkas längre) fläkt med 19-fläktblad. Köp inte varianten som heter Talismoon "Whisper" med 19-fläktblad då denna har sämre passform och enligt många därför en högre ljudnivå.

2. Köp en ordentlig kylpasta, ex. MX-4.

3. Montera isär konsolen med hjälp av den här guiden. De tre sista stegen är inte nödvändiga vid denna insats. Se till att hålla koll på skruvarna!

4. Rengör heatsink, CPU och GPU från (den riktigt dåliga) kylpastan som applicerats av montören. Finns en F.A.Q. om hur man gör detta här på forumet.

5. Ta bort den gamla fläkten och sätt dit den nya. Kom ihåg att koppla in 3-pins kontakten så att fläkten går igång!

6. Applicera ny kylpasta.

7. Gör hela demonteringen baklänges tills dess att du har en fungerande PS3 igen.

Kostnad:

Ny konsol - c:a 2500kr

Skicka in på reparation - c:a 1000kr

Fixa själv - c:a 300kr

Om det är första gången du gör något liknande får du räkna med att arbetet tar c:a två timmar. Väl värt det i min mening då det blir bra mycket roligare att spela och kolla på film när konsolen inte överröstar allting annat med sitt tjut.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Var i exakt samma sits som trådskaparen tills för någon dag sedan då jag tog tag i problemet och beställde en ny fläkt. När konsolen låter så här är det nämligen dags att börja oroa sig för YLOD och göra någonting åt saken. I samband med att konsolen blivit alltmer högljudd har den även haft en benägenhet att låsa sig i tid och otid, spelprestandan har också blivit märkbart försämrad.

De PS3 60GB som såldes i Europa under 2007 och framåt har en annan fläkt (Nidec, 15-fläktblad) som är mycket mer högljudd än den i de japanska konsolerna (NMB, 19-fläktblad). Genom att byta till den senare fläktlösningen har konsolen blivit avsevärt tystare vid film och spel samtidigt som allting flyter på mycket bättre. Den är dock fortfarande inte helt knäpptyst men den nya fläkten producerar ett mindre högfrekvent ljud än Nidec-fläkten (se ovan) tack vare att den flyttar mer luft vid ett lägre varvtal.

Med största sannolikhet har även din konsol en 15-bladig fläkt från Nidec men om du ändå är osäker kan du använda dig av en ficklampa, en skarp blick och lite enkel huvudräkning för att uppskatta fläkttypen. Lys in i utblåset på baksidan av konsolen, du bör se ungefär 1/4 av fläktbladen. Därefter är det bara att multiplicera det antal du kan se med 4 för att få fram den totala mängden fläktblad. En annan sak att hålla utkik efter är om bladen är böjda (Nidec) eller raka (NMB).

Tillvägagångssätt:

1. Beställ en (begagnad, eftersom fläktarna inte tillverkas längre) fläkt med 19-fläktblad. Köp inte varianten som heter Talismoon "Whisper" med 19-fläktblad då denna har sämre passform och enligt många därför en högre ljudnivå.

2. Köp en ordentlig kylpasta, ex. MX-4.

3. Montera isär konsolen med hjälp av den här guiden. De tre sista stegen är inte nödvändiga vid denna insats. Se till att hålla koll på skruvarna!

4. Rengör heatsink, CPU och GPU från (den riktigt dåliga) kylpastan som applicerats av montören. Finns en F.A.Q. om hur man gör detta här på forumet.

5. Ta bort den gamla fläkten och sätt dit den nya. Kom ihåg att koppla in 3-pins kontakten så att fläkten går igång!

6. Applicera ny kylpasta.

7. Gör hela demonteringen baklänges tills dess att du har en fungerande PS3 igen.

Kostnad:

Ny konsol - c:a 2500kr

Skicka in på reparation - c:a 1000kr

Fixa själv - c:a 300kr

Om det är första gången du gör något liknande får du räkna med att arbetet tar c:a två timmar. Väl värt det i min mening då det blir bra mycket roligare att spela och kolla på film när konsolen inte överröstar allting annat med sitt tjut.

Tack för ett utmärkt svar!
Jag visste väl att jag kunde lita på Sweclocks medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack Windir87!

edit: nu är fläkten beställd från tradera.....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceghost:

Tack för ett utmärkt svar!
Jag visste väl att jag kunde lita på Sweclocks medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zarnexx:

Tack Windir87!

edit: nu är fläkten beställd från tradera.....

Ingen orsak, skriv i tråden om ni har fler funderingar kring montering etc.

Det tråkiga med mitt PS3 är att det troligtvis lider av en trasig värmesensor då fläkten vägrar varva ned efter spelande. Med den 19-bladiga fläkten är dock ljudet som sagt inte lika störande men det hade varit fint om den kunde växla mellan lägena beroende på aktivitet.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hur långt tid tog det innan du fick fläkten? Fick du en bekräftelse att betalningen var inne, hur länge tog det? Första gången jag köper via tadera....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Hur långt tid tog det innan du fick fläkten? Fick du en bekräftelse att betalningen var inne, hur länge tog det? Första gången jag köper via tadera....

Jag beställde från samma ställe som dig. Betalade under helgen så pengarna kom in på säljarens konto under måndagen, fläkten var framme dagen efter. Fick ingen bekräftelse om att pengarna hade kommit fram, annat än att fläkten dök upp då

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Okej....tackar för hjälpen! Hoppas på att fläkten dyker upp imorron....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Då har man bytt fläkten, tog cirka 45 minuter, applicerade även kylpasta. Håller på att köra Folding@home för att se hur det blir med ljudnivån.
Tog några bilder:

Nya kylaren på högra sidan

GPU & CPU

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Då har man bytt fläkten, tog cirka 45 minuter, applicerade även kylpasta. Håller på att köra Folding@home för att se hur det blir med ljudnivån.
Tog några bilder:

Återkom gärna med resultatet. Mitt PS3 blev som sagt avsevärt mycket tystare än tidigare men är fortfarande något hörbart vid film och spel. Att mycket av det högfrekventa "vinandet" från Nidec-fläkten försvann gjorde verkligen under. Fläkten från NMB flyttar en hel del luft men gör detta med ett betydligt trevligare ljud.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Återkom gärna med resultatet. Mitt PS3 blev som sagt avsevärt mycket tystare än tidigare men är fortfarande något hörbart vid film och spel. Att mycket av det högfrekventa "vinandet" från Nidec-fläkten försvann gjorde verkligen under. Fläkten från NMB flyttar en hel del luft men gör detta med ett betydligt trevligare ljud.

Mitt ps3 brukade dra upp till steg tre när jag brukade kolla på filmer, när jag körde uncharted 3 betan gick den till steg fyra(högsta läget) efter cirka 45 minuter då lät den som en jet motor. Efter 20 minuter med f@h så kan jag säga att den är bra mycket tystare, får återkomma efter ett längre test.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Nu har brorsan kört Infamous i cirka 2 timmar fläkten varvar upp till steg tre med ljudet är braaaaa mycket behagligare, som du sa nu hör man endast att den flyttar luft. Jag rekommenderar att byter ut fläkten....garantin har ju ändå gått ut...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

Lite sent svar nu, men tack för engagemanget grabbar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Finns det någon som vet var man kan beställa en ny fläkt? sökte på Tradera men verkar vara slut på dessa för tillfället. Var även in på annonsörens hemsida men de är slut i lager och har varit så en längre tid.

Visa signatur

Dator som jag kan spela spel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiterBas:

Hej!

Finns det någon som vet var man kan beställa en ny fläkt? sökte på Tradera men verkar vara slut på dessa för tillfället. Var även in på annonsörens hemsida men de är slut i lager och har varit så en längre tid.

Finns en del på Ebay om du inte har något emot att beställa från säljare/affärer utanför Sverige.

De här ser exempelvis fina ut:

USA

England

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Finns en del på Ebay om du inte har något emot att beställa från säljare/affärer utanför Sverige.

De här ser exempelvis fina ut:

USA

England

Tackar för responsen, aldrig handlat från Ebay tidigare men nån gång måste bli den första

Tar och drar en beställning från England.

Visa signatur

Dator som jag kan spela spel på

Permalänk

Hejsan.. Har letat lite i trådar nu men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag bytte min fläkt på ps3an idag i tron att den skulle bli tystare då min
gamla lät som en jetmotor. Men, den låter nästan lika mkt nu, och startar
tidigt med att varva upp.

Någon som vet vad detta kan bero på? Köpte en 19-bladig och applicerade
ny kylpasta.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkemankan:

Hejsan.. Har letat lite i trådar nu men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag bytte min fläkt på ps3an idag i tron att den skulle bli tystare då min
gamla lät som en jetmotor. Men, den låter nästan lika mkt nu, och startar
tidigt med att varva upp.

Någon som vet vad detta kan bero på? Köpte en 19-bladig och applicerade
ny kylpasta.

Tacksam för svar

Köpte du från NMB eller Talismoon?

Att fläkten varvar upp till högsta fläktnivån är ett vanligt fel. Är du säker på att den inte gjort det tidigare?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Köpte du från NMB eller Talismoon?

Att fläkten varvar upp till högsta fläktnivån är ett vanligt fel. Är du säker på att den inte gjort det tidigare?

Min ser ut som den första, dock inte säker på om den är exagt likadan.
Den gamla fläkten började låta mer och mer nu under dom sista månaderna,
och vad jag fick fram genom all läsning var att det ganska säkert behövdes
ett fläktbyte och ny kylpasta så klart.¨¨
Men som sagt, låter fortf mkt :S