Seagate förkortar garantitiden för hårddiskar

Permalänk
Medlem

Något att se framemot är däremot hur bra SSD hårddiskar kommer hålla. Den är väl begränsad typ till 1 miljon skrivningar? Jag kan tänka mig att diskstorleken kommer minskas allteftersom. Själv sitter jag med hårddiskar som är runt 6-7 år gamla som används dagligen, Seagate är det också på mina diskar. Ska jag köpa en ny hårddisk kommer det dock inte att bli Seagate.

För mig stod Seagate för kvalité.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Haft seagate, kommer inte köpa segate igen om inte nöden kräver det. Sänkt garantitid tyder det på uppenbara kvalitetsproblem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

5 år? Den var väl ändå 3 år?

Citat:

Seagate, the biggest hard drive manufacturer, has announced today that effective January 3, 2009, the company will be making some important changes to its limited warranty terms for selected drives. The warranty period for consumer electronics (Seagate Barracuda 7200 included), notebook (Momentus 7200 and Momentus 5400 included) and personal storage bare drives sold to Seagate Authorized Distributors will be changed from 5 years to 3 years.

http://www.techpowerup.com/78659/Seagate_Lowers_Warranty_Peri...

Permalänk
Medlem

Intressant att så många förespråkar Samsung diskar, speciellt nu när de blivit uppköpta av Seagate...

Dessutom: Samsungs diskar klarade inte kvalitetsstandard för bl.a Netgears Nasar.
Netgear kunde inte garantera någon upptime med Samsungs diskar, till skillnad från Seagate.

Tycker folk är oerhört snabba att dömma, och tror faktiskt att hållbarheten har väldigt mycekt att göra med handhavandet.

Jag pillar sällan inne i min dator, när den är klar är den klar, då får den stå.
Har aldrig haft en disk som krashsat, har bytt ut dem efter 5år, då jag inte tror de kommer hålla så mycket längre.

Har en kund som använder sig av 2 typer av datorer:
1 standard, användaren får inte pilla fysiskt i burken
och en utvecklar-typ, där användarna har lite mer frihet att pilla i datorn
I båda används det Seagate barracuda.11 och .12 diskar.
Kontentan har blivit att 95% av alla trasiga diskar kommmer från utvecklarna.

Alla diskar går sönder, har man otur går dom sönder trots man inte gjort något, så är det bara.

Men den som pillar på FW utan att ta backup, måste verkligen tänka över sitt agerande...

Permalänk
Medlem

Så länge det är två skilda produktlinjer är det inte ett problem att Seagate står som ägare. Man kan ju hoppas att Seagate lär sig något av Samsungs personal som uppenbarligen vet hur man designar och tillverkar hårddiskar.

Personlig observation efter att ha köpt och kört Seagate diskar under många år är att Seagate tillverkar skräp som inte håller. Därav min (och många andras i denna tråd) fientlighet till detta bolag.

Permalänk
Medlem

kul att massa utlänska siter citerar sweclockers och rapporterar nyheten

Citat:

SweClockers reports that Seagate has decided to shorten the warranty period for most of its consumer-based hard drives in order to cut costs.

var tex från http://www.tomshardware.com/news/HDD-Warranty-Barracuda-Momen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusN71:

Coolt ändå, att du redan firat jul i år!

Hahaha! XD Tror jag har två WD Green Caviar i datorn och de håller ju än... Så jag kan inte uttala mig om Seagate's interna diskar, men min Seagate externa har en "automatisk" avstängning som fungerar halvkass...

Jag tror mina viktiga bilder i alla fall ligger "backed up" på två separata externa diskar samt min lagringsdisk i datorn. I övrigt bryr jag mig nog inte om jag förlorar lite information, det är bara data... xD Kan ju vara gött att få en nystart med dokumenten, schysst tillfälle att organisera upp skiten. Musik kan ju vara lite jobbigt dock, men annars finns ju alltid spotify...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

Jag pillar sällan inne i min dator, när den är klar är den klar, då får den stå.

vad menar du med att "pilla i datorn"? Det är ju inte så att en disk som fungerar mekaniskt går sönder för att man sätter i ett ljudkort typ...

Visst går man och slår på diskarna fysiskt varje dag kan det säkert påverka, men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter helt enkelt..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag tror det mer påverkar hur man använder sina diskar.
En disk som knappt används lär hålla längre än en som står som 100/100mbits torrentdisk 24/7...

Permalänk
Medlem

Att sänka garantitiden går hand i hand med att erkänna bristande kvalitet på sina produkter. "Vi gör skit, och vi inte garantera att skiten håller". Hade man gjort bra grejer så hade man aldrig behövt sänka garantitiden.

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Medlem

Nyheten är lite oklar.
Gäller detta garantin för de kommande hårddiskarna eller samtliga? Det låter lite konstigt om de förkortar garantin i efterhand, det skulle ju vara ett solklart fall av falsk marknadsföring.

Kommande version av Barracuda 7200 kommer att ha versionsnummer 13. Så kanske var detta beslut tagen av någon osedvanligt vidskeplig Seagate chef.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10