Behöver hjälp med klockning av AMD Phenom II X3 720 Black Edition!

Permalänk

Behöver hjälp med klockning av AMD Phenom II X3 720 Black Edition!

Som Rubriken lyder så behöver jag hjälp med överklockningen av min CPU.

Min CPU är en AMD Phenom II X3 720 Black Edition.

Jag försökte med andras förslag men resulterad med att datan krashade och minnet var puts väck. Tur som jag har så hade jag nydligen backat upp min interna hårdisk, så ingen större skada skedd. Aja till saken nu.

Jag behöver hjälp med värderna för en stabil klockning. Jag har läst från andra att de lyckas hålla CPU:n på 3.9 Ghz stabilt men har inga ambitioner med att klocka så högt med denna processor. Jag är mer intresserad av att få upp den till 3.4 - 3.6 i ett stabilt läge.

Jag vände mig till Sweclockers för jag vet att jag kan få mycket bättre svar här än på något slumpvist forum.

Jag har ett ASUS M4A79 Deluxe moderkort, kan vara bra att veta.

MVH

Bushington

Permalänk

Ändrar denna tråd för att jag har lärt mig hur man kommer själv fram till de bästa konfigurationerna till min CPU via AMD Overdrive Utility.

Dock behöver jag fortfarande hjälp.

Jag ändrat FBS till 200, Multip till x17 och Voltage till 1,3375 i BIOS settings. Har även endrat DRAM Timing Mode från Auto till Both. Men när jag har sparat alla BIOS ändringar och rebootat så får jag blue screen när jag har loggat in i Windows.

Några ideér om vad jag har missat.

MVH

Bushington

Permalänk
Medlem

Ja det låter som du klockat för hårt och fått ett instabilt system? Det är vad jag skulle tro? BSOD brukar bli om man klockar mer än systemet klara? Har du gjort någon som helst stabilitetstest i Prime95 ect?

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Medlem

Du råkar inte klocka upp den för snabb? Öka klocken i små steg så borde det funka, körde med den processorn för nå år sedan och fick upp den till 3.9 stabilt så det borde inte vara nå problem.

Permalänk

Fått allt att funka nu. Behövde bara dra CPU voltage en aning. Kör 3.4 Ghz på 1.325V stabilt

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.. Har samma processor och har försökt att klocka den, men får den inte stabil jag heller.
Har ett Gigabyte GA-MA770T-UD3P.

Vet inte riktigt hur jag ska ställa alla värden i BIOS för att det ska funka.. Hade viljat ha min processor som TS beskriver, cirka 3,4-3,6 GHz. Har haft den i 3.0 GHz stabilt, men sen över de så blir det pannkaka av allt ihop..

BF3 fryslaggar, (mest troligt att det var ifrån de) så har ställt ner klocken nu till 2,8 som är original.

Jag kör med en Corsair H60 kylare nu med så tempen ligger runt +-20 grader IDLE och runt +-30 i load.

Tacksam för svar!

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk
Medlem

Ber om svar tack!!

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banken92:

Ber om svar tack!!

Jag har också en 720 BE. Min är stabil i 3,1 GHz med normal spänning, just nu höjer jag inte mer på grund av att jag har ett väldigt litet chassi.

Gå tillbaka till där den är stabil och öka ett snäpp, höj också spänningen ett snäpp. Kör ett stressprogram och se om den är stabil. Om inte - höj spänningen ett snäpp till osv. Du borde inte behöva öka så mycket för att kunna gå vidare.
Det är i alla fall spänningen som är avgörande om du ska ha den stabil i överklockning. Se gärna överklockningstrådar här på Sweclockers forum. Finns bra.

Lycka till med din Phenom II.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ni är för rädda för att mata på med spänning. jag körde min stabilt i 3,95 Ghz på 1.5 v funka kalas.
fick den bootbar + valideringsbar i 4,16 Ghz på 1,56 v

3,6 / 3,7 Ghz ska inte vara något problem i ca 1.43 -> 1,45 volt,

OBS, ska ni uppåt 1,5 volt och sniffa så måste ni ha bra kylare, jag körde mad Noctua UH12 SE2 på min gamla burk.
jag har faktiskt fortfarande rekordet i Super Pi här på SWEC med min 720BE

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har också en 720 BE. Min är stabil i 3,1 GHz med normal spänning, just nu höjer jag inte mer på grund av att jag har ett väldigt litet chassi.

Gå tillbaka till där den är stabil och öka ett snäpp, höj också spänningen ett snäpp. Kör ett stressprogram och se om den är stabil. Om inte - höj spänningen ett snäpp till osv. Du borde inte behöva öka så mycket för att kunna gå vidare.
Det är i alla fall spänningen som är avgörande om du ska ha den stabil i överklockning. Se gärna överklockningstrådar här på Sweclockers forum. Finns bra.

Lycka till med din Phenom II.

Skrivet av p_stman:

Ni är för rädda för att mata på med spänning. jag körde min stabilt i 3,95 Ghz på 1.5 v funka kalas.
fick den bootbar + valideringsbar i 4,16 Ghz på 1,56 v

3,6 / 3,7 Ghz ska inte vara något problem i ca 1.43 -> 1,45 volt,

OBS, ska ni uppåt 1,5 volt och sniffa så måste ni ha bra kylare, jag körde mad Noctua UH12 SE2 på min gamla burk.
jag har faktiskt fortfarande rekordet i Super Pi här på SWEC med min 720BE

Jag har ställt tillbaka min dator till original förutom mitt grafikkort Radeon HD 6950 som är flashat till ett 6970. Just nu för tillfället så får jag bluescreen när datorn belastas men jag vet inte varför! Det kan ju vara mitt grafikkort, eller vad tror ni?

Detta gör ju att jag inte kan klocka min processor utan att veta först vad det är som spökar just nu med den..
Jag har knappt kunskapen till att veta hur man klockar exakt och få det så bra som möjligt.. Jag vet inte hur man ställer in volten och vad EXAKT det är man ska ställa in, hänvisa gärna till någon guide här på sweclockers där dem förklarar så vore det snällt!

Även om jag inte har kunskapen så kan man ju trots allt få den och jag vill klocka min dator lite, för vill inte köra den i 2.8 Ghz
Jag har just nu detta i min dator:
-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II x3 BE, kylning: Corsair H60
-2x2Gb Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Kan det vara nätaggregatet som är för klent för mina grejer??

MVH

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg