Failad överklockning med OC Genie. Se resultat!

Permalänk

Failad överklockning med OC Genie. Se resultat!

Gav mig på ett försök att använda moderkortets överklockning, OC Genie på msi p55-cd53. Trots att man endast behöver trycka på en knapp och starta lyckades jag med konststycket att faila. Tror jag. Någon som har koll som kan förklara varför datorn ger sämre resultat efter klockning och vad som kan ha gått galet i sådana fall. Se informationen här: http://i.imgur.com/bSPPX.jpg

Kan också vara så att mindre siffror är bra i detta fall, en märkbar skillnad vara iaf att värmen steg på de flesta komponenter när jag testade med SpeedFan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Awesome:

Gav mig på ett försök att använda moderkortets överklockning, OC Genie på msi p55-cd53. Trots att man endast behöver trycka på en knapp och starta lyckades jag med konststycket att faila. Tror jag. Någon som har koll som kan förklara varför datorn ger sämre resultat efter klockning och vad som kan ha gått galet i sådana fall. Se informationen här: http://i.imgur.com/bSPPX.jpg

Kan också vara så att mindre siffror är bra i detta fall, en märkbar skillnad vara iaf att värmen steg på de flesta komponenter när jag testade med SpeedFan.

Nu är jag inte bekant med just det grafik kortet men har svårt och tro att du kan få en överklockning på 100%, förmodligen sätter en autofunktion(kommer inte ihåg namnet) i grafikkortet igång sim Klockar ner det långt under standard inställningar för att klicken är ostabil, kör ett furmark burn test och kolla om grafikkortet Klockar ner sig(håll koll på tempraturerna), och gärna ett intel burn test(processorn) och kollar om datorn krashar(kolla tempraturer).

Och använd inte speedfan för att kolla temps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Ehm. Har du testat köra något prestandatest som 3DMark? För det där ser ju bara ut som en helt vanlig nedklockning i idle.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Nu är jag inte bekant med just det grafik kortet men har svårt och tro att du kan få en överklockning på 100%, förmodligen sätter en autofunktion(kommer inte ihåg namnet) i grafikkortet igång sim Klockar ner det långt under standard inställningar för att klicken är ostabil, kör ett furmark burn test och kolla om grafikkortet Klockar ner sig(håll koll på tempraturerna), och gärna ett intel burn test(processorn) och kollar om datorn krashar(kolla tempraturer).

Och använd inte speedfan för att kolla temps

Skickades från m.sweclockers.com

oc genie sitter på moderkortet och anledningen till att du inte känner igen grafikkortet är för att det är ett moderkort och är till för att klocka processorn:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Du har ju iaf betydligt bättre timings på minnena.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Oc genie på mitt MSI moderkort har onödigt högt vcore. Vilket resulterar i högre temps.

Kanske cpu i din dator throttlar pga värmen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Läs manualen innan du använder oc genie.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|