Chassi fläktar och Nätagg frågor.

Permalänk

Chassi fläktar och Nätagg frågor.

Hej!

Har tänkt att bygga en dator för andra gången i mitt liv. Förra gången var för ca 15 år sen, så jag känner mig lite ringrostig.

Jag har bland annat köpt ett "ASUS P8P67 EVO B3" moderkort och en "Cooler Master HAF 922 Midi Tower" chassi. En "Cooler Master Silent Pro M500 500W PSU" finns även i lådan.

Nu är det 3 st fläktar på chassit (front, topp och bak) och jag funderar på var jag skall ansluta dem. På moderkortet finns följande kontakter och pin layout:

CHA_FAN1 4 pin (+5v, Cha fan in, Cha fan pwr, Gnd)
CHA_FAN2 3 pin (Gnd, +12v, Rotation)
PWR_FAN 3 pin (Gnd, +12v, Rotation)
CPU_FAN 4 pin

Det är ganska självklart vad som skall kopplas in på CPU_FAN.
Den bakre fläktens sladd når bara till CHA_FAN1 kontakten på moderkortet, men sladden har en 3 pin kontakt.
Topp och front fläktarnas sladdar når till alla kontakter på moderkortet och även dem har 3 pin kontakter.

CHA_FAN1 & 2 samt CPU_FAN kan styras med något som heter "ASUS Fan Xpert"

Så, kan jag ansluta bakre fläkten till CHA_FAN1? Den passar där men då inte med pin +5v. Om inte hur skall jag ansluta den?
Vilken av de övriga fläktarna skall jag ansluta till CHA_FAN2 eller spelar det ingen roll?

Jag har ingen aning om fläktarna suger in eller ut luft. Vad är att föredra om dem nu går att vända på?

Slutligen en fråga om nätaggregatets montering. Det monteras i botten av chassit, under moderkortet så att säga. Jag kan dock sätta det med fläkten i nätaggregatet utåt eller inåt. Det är ett hål i botten av chassit så jag har satt det med fläkten utåt. Dock är det "bara" ca 1 cm från fläkten till golvet då chassit har ca 1 cm höga gummi fötter. Vad tycker ni, inåt eller utåt?

Martin