Gigabyte GA X58 UD3R + 1600 mhz DDR3 minnen

Permalänk

Gigabyte GA X58 UD3R + 1600 mhz DDR3 minnen

Hej! Jag ska köpa nya RAM minnen och jag tittade lite på vilka minnen mitt moderkort stöder. På gigabytes hemsida står det att mitt moderkort stöder 2200/1333/1066/800 mhz. Då är min fråga: Vad händer om jag köper 1600 mhz minnen?

Permalänk
Medlem

Om det är detta mobo du tänker på så stämmer det inte, har själv 1600 minnen på detta. Du får nog höja klocken och volten själv iofs, men det är inte svårt. Du ser i bios. Annars kommer minnena automatiskt klockas ner till 1066mhz.

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Om det är detta mobo du tänker på så stämmer det inte, har själv 1600 minnen på detta. Du får nog höja klocken och volten själv iofs, men det är inte svårt. Du ser i bios. Annars kommer minnena automatiskt klockas ner till 1066mhz.

Alright! Men jag undrar... ska jag köpa 24 gigabyte ddr3 1333 mhz minnen eller 12 gigabyte ddr3 1600 mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Alright! Men jag undrar... ska jag köpa 24 gigabyte ddr3 1333 mhz minnen eller 12 gigabyte ddr3 1600 mhz?

Det beror på vad du sysslar med, men det finns inte många som har behov av 24gb eller ens 12. Dessa kanske passar. Vad ska du använda datorn till? Plus, ska du köpa en dator eller har du en redan? Om du ska köpa så rekommenderar jag Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Alright! Men jag undrar... ska jag köpa 24 gigabyte ddr3 1333 mhz minnen eller 12 gigabyte ddr3 1600 mhz?

Beror väl lite på vad du ska ha datorn till, 24Gb är inte vanligt man behöver, 12Gb jo det har jag själv och är lagom för mig, visst oftast räcker 6Gb för mig också, men inte alltid och dom gånger minnet tog slut satt man där med skägget i brevlådan SAS,
Sitta och titta på en dator som febrilt swappar minne till hårdisken när jobb skulle varit klart för en timme sen är ingen rolig historia

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Beror väl lite på vad du ska ha datorn till, 24Gb är inte vanligt man behöver, 12Gb jo det har jag själv och är lagom för mig, visst oftast räcker 6Gb för mig också, men inte alltid och dom gånger minnet tog slut satt man där med skägget i brevlådan SAS,
Sitta och titta på en dator som febrilt swappar minne till hårdisken när jobb skulle varit klart för en timme sen är ingen rolig historia

Jag behöver inte 24 gig RAM till något, om jag ska vara ärlig. Det är dock lite av skrytsamma ändamål och det kan väl knappast skada?
Ni säger att jag behöver klocka minnena lite... jag har klockat min processor lite milt och mitt BCLK värde ligger på 162. Det enda som krävs är väl att jag höjer DRAM multiplier till 10, eller?