Permalänk
Medlem

Byte av ram minne, samt varm processor.

Hejsan!

Jag är en nybörjare inom detta så därför vänder jag mig till er med några frågor.

Jag har försökt få reda på lite information om min dator innan, eftersom de ofta efterfrågas om man har frågor kring sin dator.

Moderkort: Asus A8000 PT-GO-LA PCIEX25

Ram minne: 512mb 2RX8 PC2-4200U-444-11-BO DDR2. 533. CL4

Processor: Intel(R) Pentium 4(R) 3.4ghz 2cpu

Jag har inte så stor koll vad allt betyder men har skrivit av korten och läst i "dxdiag" :).

Nu till mina frågor.

1. Äre värt att byta ram minne på en sån här dator?
2. Isåfall vad ska jag kolla efter när jag köper ett nytt, och vad är viktigt att tänka på när man byter?
3. Datorn går alltid på fullvarv, går inte att prata i närheten av den, än fast den nyligt var inlämnad på microshop där dom bytte processorfläkt.
När jag kollar i Bios ser jag att processorn oftast ligger på cirka 57-60 grader, och det är ju helt utan ansträngningar. Är det normal temp, eller ev för hög?
isf vad gör jag för att sänka tempen?

Jag ursäktar för eventuella särskrivningar/stavfel.
Alla svar uppskattas

Permalänk
Medlem

TJA! 57-60 grader är väldigt högt om den inte jobbar. Om du ska ha kvar samma processor så köp en ny CPU kylare. Dock skulle jag rekomendera en helt ny dator eller att du köper ett uppdaterings paket. http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Okej, just nu tillåter inte min plånkbok de men i framtiden det låter som ett bra alternativ :)men jag får jag nöja mig med de jag har för tillfället. Inte förslag på vad jag kan göra för att sänka värmen? ex formatera om datorn, något man kan göra för att effektivisera kylningen?

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvär inte så mycket man kan göra själv. Installera mer fläktar i chassit är väll det enda jag kan komma på nu. Och BIOS har inte alltid rätt när det gäller temperaturer

Permalänk
Hedersmedlem

Den prollen går rätt högt i graderna tyvärr, det är antagligen en CPU med Prescott (Presc(hot)t. Den bör klara en del men kolla i burken efter damm och blås med tryckluft vid behov.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej Jag har damsugit och blåst ur datorn nu, kör även utan ena sidplåten.
Jag har även laddat ner cpuid hardware monitor och såg att den nu ligger mellan 60-65 när jag har aktiviteter igång
Men det verkar endå som att den vill ligga där nånstans, för det är först när den börjar gå upp mot 65 som fläktarna går för fullt, runt 60 ligger dom på lågvarv.

Men angående Ram minne, vad är det jag måste kolla på för att veta att det funkar tillsammans med mitt moderkort? finns ju massa olika siffror men som den nybörjaren jag är vet jag inte riktigt vad som spelar roll. Jag vet t.ex att det är ett DDR2 minne, men sedan resten, vad är det jag måste kolla på när jag köper nya minnen? (nu är det inte säkert att jag tänker köpa några nya eftersom datorn inte är värd att lägga pengar på, men bara för att lära sig :).)