Permalänk
Konsolgrävare

H80 Inblås eller utblås?

Hej!
Ska skaffa mig en H80 med Scythe GT 120mm 1850 RPM som push/pull. den kommer sitta längs bak i chassit som är en Cooler Master HAF 912 plus

Då är min fråga ska jag ha H80 som inblås eller utblås? Kommer ha en 200mm utblås i taket, 200 mm inblås på framsidan och en 120 mm inblås på sidan(mot moderkortet/grafikkortet)

Här är en mall till 912 plus från Cooler Masters hemsida: http://www.coolermaster.com/upload/product_feature/HAF912Plus...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem

Du får bäst temperaturer om du kör den som insug. Däremot vet jag att det samlas en hel massa damm i radiatorn, som snabbt börjar prestera sämre, om man har den som insug. Jag rekommenderar utblås, av rent praktiska skäl att man inte behöver rengöra den hela tiden.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

insug ska det vara, om du inte har ett fläkt filter, så är det bara o klippa till en strumpbyxa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Leifson:

Du får bäst temperaturer om du kör den som insug. Däremot vet jag att det samlas en hel massa damm i radiatorn, som snabbt börjar prestera sämre, om man har den som insug. Jag rekommenderar utblås, av rent praktiska skäl att man inte behöver rengöra den hela tiden.

Skrivet av anon160366:

utblås, vist det ger ett par grader högre, dock är chassit 10ggr renare från damm och annat som tas in av fläktarna.

Tack för svaren! men vist gör också utblås från H80 att hela chassit blir lite kallare som gör så att automatiskt cpu blir lite kalare för att H80 blåser ut den varma luften? eller gör 200MM fläkten på taket hela jobbet?

Skrivet av eratrix:

insug ska det vara, om du inte har ett fläkt filter, så är det bara o klippa till en strumpbyxa

Men om jag tex köper http://www.inet.se/artikel/6904250/lian-li-flaktfilter-pt-af1... hur sätter jag dit den då? sätter jag den först sen en fläkt sen radiatorn sen en fläkt?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ska man gå enligt rekommendation ska det ju vara insug men jag kör iaf min som utblås och får bra temperaturer, men så har jag väldigt bra ventilation i lådan så det blir i princip luft i rumstemperatur som går genom radden ändå.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Helt klart ska du köra utblås. Att köra inblås och ett fläktfilter ger sämre lufttryck genom kylaren vilket ger sämre kyleffekt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av TiasE:

Ska man gå enligt rekommendation ska det ju vara insug men jag kör iaf min som utblås och får bra temperaturer, men så har jag väldigt bra ventilation i lådan så det blir i princip luft i rumstemperatur som går genom radden ändå.

som du ser så kommer jag ha 2 st 200MM fläktar och en 120 mm fläkt på sidan och solklart H80 längs bak, så tror det kommer bli kallt, eller? du kanske rekommenderar att jag skaffar 120mm X2 istället för en 200mm. alltså 2 st 120mm fram, 2 st 120mm på toppen 1 120 mm på sidan och H80 längs bak, eller tror du det räcker med 2 st 200mm fläktar

Skrivet av MarkSix:

Helt klart ska du köra utblås. Att köra inblås och ett fläktfilter ger sämre lufttryck genom kylaren vilket ger sämre kyleffekt.

Ok, bra info dära! verkar som att utblås vinner

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden.
Håller på och sätter ihop en ny dator (har precis börjat)
Har också en h80 som skall monteras det verkar som att
dom flesta här på forumet rekomenderar att man ska välja
utblås istället för inblås på h80.
Har ett Fractal design arc midi tower med 1 140mm fläkt för insug på fronten
2 140mm fläktar för utsug i taket och 1 140mm fläkt på sidan.
Frågan är ska man sätta fläkten på sidan som in eller utsug vilket tror ni blir bäst?

Permalänk

Om du ska slippa damm kan du ju kirra ett 120mm fläktfilter från djungelapa.se istället för inet, "Fläktfilter till Lian Li 120mm-fläktar."

http://djungelapa.se/product.php?id_product=147 Djungelapas fläktfilter 120mm.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nim66:

Lånar den här tråden.
Håller på och sätter ihop en ny dator (har precis börjat)
Har också en h80 som skall monteras det verkar som att
dom flesta här på forumet rekomenderar att man ska välja
utblås istället för inblås på h80.
Har ett Fractal design arc midi tower med 1 140mm fläkt för insug på fronten
2 140mm fläktar för utsug i taket och 1 140mm fläkt på sidan.
Frågan är ska man sätta fläkten på sidan som in eller utsug vilket tror ni blir bäst?

Sätt den som utblås.

Att sätta den som insug ger en väldigt dammig radiator, och på sikt högre temperaturer. Att använda fläktfiler kommer att sänka luftflödet såpass att det fortfarande ger lägre temps med utblås.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag har ett FT02 chassi och H80, jag har provat både som in och som utblås, det gav ingen skillnad på CPU tempen i mitt chassi, däremot ökning på GPU vid insug.

På frågan vilket som är bäst i det chassit ni använder är det väl bara att prova Dom rekommenderar insug men det känns lite som att det är för att få bäst temp på cpu och ingen hänsyn till övrig temp tas. Och som flera skriver kommer du få en dammigare dator, dessutom om man smäller på ett fläktfilter också får du sämre tryck och då kan man lika gärna köra utblås

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag har ett FT02 chassi och H80, jag har provat både som in och som utblås, det gav ingen skillnad på CPU tempen i mitt chassi, däremot ökning på GPU vid insug.

På frågan vilket som är bäst i det chassit ni använder är det väl bara att prova Dom rekommenderar insug men det känns lite som att det är för att få bäst temp på cpu och ingen hänsyn till övrig temp tas. Och som flera skriver kommer du få en dammigare dator, dessutom om man smäller på ett fläktfilter också får du sämre tryck och då kan man lika gärna köra utblås

Om man sätter sin H80 som insug, så pajar man FT02 chassi syfta rätt stort. Har själv en H60 och jag kör utblås. Har testat en gång som inblås, men det blev samma temp på processorn och gpu blev 3-5 grader varmare.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Om man sätter sin H80 som insug, så pajar man FT02 chassi syfta rätt stort. Har själv en H60 och jag kör utblås. Har testat en gång som inblås, men det blev samma temp på processorn och gpu blev 3-5 grader varmare.

Exakt, men man måste ju prova Den tempökningen var ungefär som jag också fick.

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Exakt, men man måste ju prova Den tempökningen var ungefär som jag också fick.

Testade även min H60 i mitt gamla R2 chassi. Med inblås med tempen 3 grader bättre än utblås:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

OK tack för alla svar.
Då bli det så här front fläkt insug alla andra fläktar utsug.