Permalänk
Medlem

dx11 i battlefield BC 2?

Jag haft nyss fått min nya gamingdator och lirar bfbc2 på den. men jag har inte lyckats få på dx11 i spelet, har testat att öppna settings.ini och ändrat DxVersion från auto till 11 samt att jag testat skriva i dx11 men inget verkar funka.

jag har tittat att jag har directx 11 installerat på datorn genom att skriva dxdiag i sökfältet (windowsknappen).

någon som har några förslag?

Setup:
2st Gigabyte GTX 560 Ti
8GB RAM
intel i5 2500K 4,2Ghz

vet inte om hårddisken spelar någon roll men det är en "OCZ Vertex 120GB SSD"

tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk

Vad får dig att tro att DX11 inte körs i spelet? Det ska det göra per automatik om du har ett DX11 kort och Vista med rätt SP eller Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad får dig att tro att DX11 inte körs i spelet? Det ska det göra per automatik om du har ett DX11 kort och Vista med rätt SP eller Windows 7.

känns inte som att det är dx11, platta tegelväggar och sådana detaljer, man har ju sett bilder på bf med dx11 där man ser sådanna saker :S

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Skrivet av infeap:

känns inte som att det är dx11, platta tegelväggar och sådana detaljer, man har ju sett bilder på bf med dx11 där man ser sådanna saker :S

Hjärnspöken tror jag absolut. BFBC2 har DX11 ja men använder sig inte av alla dess fördelar, t.e.x. så används inte tesselering i BFBC2, sen att du tror dig se skillnad så tror jag det sitter i ditt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hjärnspöken tror jag absolut. BFBC2 har DX11 ja men använder sig inte av alla dess fördelar, t.e.x. så används inte tesselering i BFBC2, sen att du tror dig se skillnad så tror jag det sitter i ditt huvud.

letade vidare på google och fick fram vilka förändringar det skulle vara med dx 11 på i bf och det var liksom bara vattnet som skulle se bättre ut och skuggor på något sätt,

tack ändå

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem
Skrivet av infeap:

letade vidare på google och fick fram vilka förändringar det skulle vara med dx 11 på i bf och det var liksom bara vattnet som skulle se bättre ut och skuggor på något sätt,

tack ändå

bc2 har en grundläggande dx11 funktion. Däremot så kommer bf3 använda dx11 mer utförligt och verkligen utnyttja det. Det är säkert bf3 du har sätt bilder med dx11 på.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

bc2 har en grundläggande dx11 funktion. Däremot så kommer bf3 använda dx11 mer utförligt och verkligen utnyttja det. Det är säkert bf3 du har sätt bilder med dx11 på.

Helt rätt.

Bad Company 2 har bara lite olika effekter från DX11, BF3 baseras helt och hållet på DX10 och 11. Mycket bättre i andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Helt rätt.

Bad Company 2 har bara lite olika effekter från DX11, BF3 baseras helt och hållet på DX10 och 11. Mycket bättre i andra ord

Om jag inte har helt fel så är HBAO på Avancerade inställningar switchen för DX10/DX11, för när jag drog igång det så kändes det som att väggarna och allt fick mera djup och bättre sprickor i väggarna. Men som sagt kan vara jag som är helt ute och cyklar...

MvH Navve.

Permalänk
Skrivet av Navve:

Om jag inte har helt fel så är HBAO på Avancerade inställningar switchen för DX10/DX11, för när jag drog igång det så kändes det som att väggarna och allt fick mera djup och bättre sprickor i väggarna. Men som sagt kan vara jag som är helt ute och cyklar...

MvH Navve.

Horizon-based ambient occlusion (HBAO) gör så skuggor renderas på ett mer naturtroget sätt för att ge än bättre skuggbild. Det är ingen switch mellan DX10 och DX11. Däremot är det som du säger att bättre och naturtrognare skuggor i små sprickor och liknande ger illusionen av djup även om HBAO inte ändrar på heightmaps.

Permalänk
Medlem

När jag bytte kort försvann "tetris" skuggorna och blev mycket mjukare i kanterna. Jag behövde inte ändra något inställning alls.

Permalänk

Tycker HBAO drar ner så otroligt på FPS:en, det är lite synd.

Permalänk
Skrivet av Zackebacke:

Tycker HBAO drar ner så otroligt på FPS:en, det är lite synd.

Du måste blanda ihop det med något annat då HBAO endast påverkar FPS marginellt.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du måste blanda ihop det med något annat då HBAO endast påverkar FPS marginellt.

Tror jag tänkte fel, menade att jag fick mouse-lag av det. Någon annan som får det?

Permalänk
Skrivet av Zackebacke:

Tror jag tänkte fel, menade att jag fick mouse-lag av det. Någon annan som får det?

Jag tror du tänker på vsync.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror du tänker på vsync.

Nej, faktiskt inte. Jag är väldigt säker på att jag får otrevlig mouse-lag med HBAO.

Ska starta spelet och testa, men är väldigt säker på att jag provat alla settings och HBAO är det som sabbar för mig.

Vad fan.. Nu märker jag ingen skillnad i musen på varken HBAO eller V-sync.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt samma som Zackebacke. Mouse-lag med HBAO på (hur pass märkbart det är varierar men märkbart är det allt)

5870 1gb