Nytt nätaggregat till äldre delar.

Permalänk

Nytt nätaggregat till äldre delar.

Min bror berättade att hans nätaggregat börjat låta mycket(fläkten som låter inget coil whine eller sånt) och han frågade om jag kunde hjälpa honom med att köpa ett nytt nätaggregat.
Fast jag vet inte så mycket om hur mkt ström hans delar kräver så jag tänkte att ni kan hjälpa mig med det.

I datorn har:
Asus radeon 4850 1gb
intel core 2 7400 processor som kör 2.8(ingen oc)
4 gb ddr2 800 mhz ram
Något Asus p45 mobo

Det här lär ju inte dra mycket ström? Han vill ha ett tyst nätagg och inga planer på uppgradera så vad ett bra 450 W bör räcka? http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w Den här är väl bra?

I de recensioner av 4850 som jag googlat fram så är 290 W det högsta värdet kortet dragit och då var kortet i ett system med core 2 8400 3 ghz.

Permalänk
Medlem

Om det nu är fläkten som låter så kan han ju alltid bara byta fläkten i agget, då har han det säkert i flera år till och det blir mycket billigare än ett nytt agg.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

ja, som han ovan skriver... om det bara är fläkten det är fel på så kan man ju byta den enkelt, och det blir ju en slant billigare:D

Och det agget du länkat kommer annars funka fint, men du har ett fsp på inet för runt 320 kr, som också kommer funka fint:D
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Ok så det behövs bara runt 400 W. Han sa förresten att han helst vill byta nätagg för att det är något budget märke som han helst vill byta ut, och sen är det att kanske var tionde min börjt fläkten låta asmycket i kanske 2 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Ok så det behövs bara runt 400 W. Han sa förresten att han helst vill byta nätagg för att det är något budget märke som han helst vill byta ut, och sen är det att kanske var tionde min börjt fläkten låta asmycket i kanske 2 min.

Okej, då kommer både fsp och xfx agget passa aldiless utmärkt till honom:D

Lycka till!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |