1600Mhz, 1.5v, lågprofil DDR3. Slut överallt?

Permalänk
Medlem

1600Mhz, 1.5v, lågprofil DDR3. Slut överallt?

Är precis i tagen att beställa en ny dator, men verkar inte som att en enda seriös butik har 1600Mhz, 1.5v, lågprofil DDR3-minnen i lager?
Något jag missar, eller hur fasiken kan det vara så? Väntar alla som är på g att beställa dator, använder dom standardkylaren, kör långsammare minnen eller helt enkelt struntar i volttalet?

Permalänk
Medlem

Det fungerar med normalprofil med många kylare också så verifiera att du verkligen behöver lågprofil - om inte så är de bara dyrare och blir varmare än normalhöjd.

Kör du med vattenkyalare så passar alla minnen mekaniskt...

Permalänk

Inet har dessa inne iaf.
http://www.inet.se/artikel/5315109/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... 2x2gig

http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... 2x4gig

Själv struntade jag i det i början och körde på 1.65V på mina, men när jag inte märkte någon skillnad så sänkte jag igen.

Permalänk
Medlem

Har dessa RAM-minnen just nu, och de fungerar suveränt Jag har en Noctua NH-D14 som är en av marknadens största luftkylare, och där är lågprofilminne ett krav. XMS3-minnena fungerar perfekt tillsammans med NH-D14, de kyls tillochmed ner då de är nära kylflänsen.

Men menade du SO-DIMM och inte desktopramminne?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hmm, missade dem i jakten.
En aning dyrare kanske, men får nog duga. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har dessa RAM-minnen just nu, och de fungerar suveränt

Men menade du SO-DIMM och inte desktopramminne?

Menade desktopramminnen. De du länkar till har 1.65v spänning, vilket inte är riktigt optimalt för Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem

Jaha är det inte optimalt? Har själv sandy bridge... Kan du förklara varför? D:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jaha är det inte optimalt? Har själv sandy bridge... Kan du förklara varför? D:

Intels rekommendation är 1.5, däremot har man inte sett några problem med 1.65, så det är inget att oroa sig för. Blir det däremot ett garantiärende så kan man får problem om man kört 1.65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jaha är det inte optimalt? Har själv sandy bridge... Kan du förklara varför? D:

Intel rekomenderar 1.5v, och säger att 1.65v riskerar att korta livslängden på processorn.
Det är ganska mycket diskussioner om huruvida detta är ett problem i praktiken, men hur som helst så är det säkrare med 1.5v, framförallt om man vill ha lite marginal uppåt för att kunna pressa minnena lite.

En tråd som diskuterar ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1008927-v1-65-minne...

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Jaha är det inte optimalt? Har själv sandy bridge... Kan du förklara varför? D:

Intel rekommenderar att ha minnen som körs i 1.5V, dock finns det sidor som säger att det inte spelar någon roll. Sen så ställer sig automatiskt minnena in i 1.5V och 1333Mhz om du inte själv väljer att ändra det i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jaha är det inte optimalt? Har själv sandy bridge... Kan du förklara varför? D:

Offisielt ifrån Intel är 1.65v absolut max för vad styrkrets till Sandy Bridge klarar av, men tidligare har det iallefall varit spekulasjoner på att även 1.65v kann bli för mycket, så för säckerhetsskuld körer jag 1.5v minnen, och mina Sandybridge datorer med olika moderkort har varit 100% stabil, med undantag HTPC, fast där va det sandforce som va bekymmret, Crucial m4 löste det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Och nu börjar man själv fundera om man ska köpa dedära Vengeance-ramminnena

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du köra SB klarar de utan större problem av 1.65V på minnet, men man kan även teesta att sänka spänningen lite för de måste inte köras den "rekommenderade" spänningen.

Så du missade den butik som fått mest beröm på denna site flera år i rad, inte dåligt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skall du köra SB klarar de utan större problem av 1.65V på minnet, men man kan även teesta att sänka spänningen lite för de måste inte köras den "rekommenderade" spänningen.

Så du missade den butik som fått mest beröm på denna site flera år i rad, inte dåligt

Anledningen till att jag missade de minnena i den butiken är att jag inte brukar ha som vana att titta på butik nummer 74 eller var de nu ligger i prisjakts lista på just dessa minnena.

Ska man gå helt OT fattar jag inte varför alla rekommenderar inet... Med studentrabatt host dustin och sweclockersrabatten hos misco är det inte många (om någon?) vara inet är billigast på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaqob:

Anledningen till att jag missade de minnena i den butiken är att jag inte brukar ha som vana att titta på butik nummer 74 eller var de nu ligger i prisjakts lista på just dessa minnena.

Ska man gå helt OT fattar jag inte varför alla rekommenderar inet... Med studentrabatt host dustin och sweclockersrabatten hos misco är det inte många (om någon?) vara inet är billigast på.

Det är inte bara priset som spelar roll, resten är också viktigt och där har iaf jag inte något emot INET.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Anledningen till att jag missade de minnena i den butiken är att jag inte brukar ha som vana att titta på butik nummer 74 eller var de nu ligger i prisjakts lista på just dessa minnena.

Ska man gå helt OT fattar jag inte varför alla rekommenderar inet... Med studentrabatt host dustin och sweclockersrabatten hos misco är det inte många (om någon?) vara inet är billigast på.

Svårt att räkna så då ett flertal av de första butikerna på prisjakt ofta kör med lockpriser och aldrig har varan på lager. Sen kör ju ett flertal samma stuk som cdon med dumppriser om de har 1 eller 0 på lager för att sen höja så fort lagret är fyllt. Kort sagt: Finns inte varan i lager finns inte heller priset.

Observera även att prisjakt ordnar listan efter pris med frakt, med SweC-länken är det fraktfritt över 500:- på Inet.

Upptäcker du dessutom att någon vara är betydligt dyrare hos Inet än hos andra så ta upp det i deras butiks-tråd här på forumet. Ofta så matchar de de billigare priserna efter bästa möjliga förmåga