Permalänk
Medlem

köp av chassi

Hej.

Jag tänker köpa ett nytt chassi och har kollat på fractal design Arc och fractal design R3 men jag vet inte riktigt vilket jag ska ta så jag undrar om någon har några tips om vilket jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Inget av dom är bäst på pappret, de är oliika bra för olika ändamål. Så vad ska du ha i burken?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag spelar nästan bara på datorn och jag vill ha bra kylning, om de hjälper. Hur mycket tystare är R3an än Arc?

Permalänk
Hedersmedlem

Han vill nog veta du ska ha för komponenter.

Permalänk

Kör på Corsair 600T White Edition. Det är stort och många fläktplatser. Du får med två st 200 mm som sitter i toppen / fram. En 120 mm i bak som är anpassad till Corsairs slutna vattenkylning så du behöver inte köpa till nån extra. Man får med en plexiglas sida som man kan byta ut glaset till en "mesh"sida som man kan montera 4 st extra fläktar på.

Jag har haft ett r3 rätt länge, det är ett bra och billigt chassi, men om du vill satsa på mer kvalité så kör på Corsairs 600T. Mycket, menar extremt mycket plats bakom moderkortsplåten så det är väldigt lätt att bygga i det (det är inte så mycket plats bakom mbplåten på r3 (om man har ett ICKE-modulärt nätagg)).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MofoSchenked:

Kör på Corsair 600T White Edition. Det är stort och många fläktplatser. Du får med två st 200 mm som sitter i toppen / fram. En 120 mm i bak som är anpassad till Corsairs slutna vattenkylning så du behöver inte köpa till nån extra. Man får med en plexiglas sida som man kan byta ut glaset till en "mesh"sida som man kan montera 4 st extra fläktar på.

Jag har haft ett r3 rätt länge, det är ett bra och billigt chassi, men om du vill satsa på mer kvalité så kör på Corsairs 600T. Mycket, menar extremt mycket plats bakom moderkortsplåten så det är väldigt lätt att bygga i det (det är inte så mycket plats bakom mbplåten på r3 (om man har ett ICKE-modulärt nätagg)).

Corsair 600t white edition ser jävligt bra ut, men ja vete fan om jag vill lägga 1500kr på ett chassi ^^

Permalänk

nä, ja vet. tänkte först på att köpa ett för att satsa på väldigt bra kvalité, men så sket ja på det.
Sen åkte jag till dreamhack summer och vann ett
Men nu i efterhand så hade jag verkligen köpt ett sådant, utan större eftertanke

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MofoSchenked:

nä, ja vet. tänkte först på att köpa ett för att satsa på väldigt bra kvalité, men så sket ja på det.
Sen åkte jag till dreamhack summer och vann ett
Men nu i efterhand så hade jag verkligen köpt ett sådant, utan större eftertanke

Jävlar va gött att du vann ett
Jag har kollat runt lite och Arc värkar bra men fästena till fläktarna värkar lite rappliga säger vissa.
Och de går inte att ha 120mm fläktar på många ställen i alla fall så som jag har fattat det så jag tänker nog skaffa R3an

Permalänk
Medlem

Är Fractal design core 3000 nåt att ha?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om fractal design core 3000 är bättre köp än Arc eller R3? Får jag mer för pengarna om jag köper core 3000?

Permalänk
Avstängd

Nej.
Core är just vad det betyder, billigt budgetchassi.
Det är nog de bästa i den prisklassen men det har tunn plåt, känns plastigt osv.

Så imo nej du får inte mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Nej.
Core är just vad det betyder, billigt budgetchassi.
Det är nog de bästa i den prisklassen men det har tunn plåt, känns plastigt osv.

Så imo nej du får inte mer för pengarna.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Om du sitter med mATX moderkort så skulle jag nog faktiskt satsa på ett define mini. Annars kör på R3.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Om du sitter med mATX moderkort så skulle jag nog faktiskt satsa på ett define mini. Annars kör på R3.

Okej, tack! men är det någon som vet om Arc ger MYCKET mer kylning än R3an eller om det inte är stor skillnad alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minern:

Okej, tack! men är det någon som vet om Arc ger MYCKET mer kylning än R3an eller om det inte är stor skillnad alls?

Det är klart att det är skillnad i.o.m att du inte har lljuddämpande material "i vägen" men någon extrem skillnad skulle jag inte vilja säga att det är. Jag gissar på att vi pratar några få grader varmare i ett R3. Själv driver jag det systemet jag har i sign med endast 1 chassifläkt fram på 800rpm och 1 cpu fläkt 800rpm och den idlar på 37C. Grafikkortet ligger mellan 50-60.

Så släng in en till 120mm i fronten och en bak så har du garanterat kylning så det räcker i R3:an.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Det är klart att det är skillnad i.o.m att du inte har lljuddämpande material "i vägen" men någon extrem skillnad skulle jag inte vilja säga att det är. Jag gissar på att vi pratar några få grader varmare i ett R3. Själv driver jag det systemet jag har i sign med endast 1 chassifläkt fram på 800rpm och 1 cpu fläkt 800rpm och den idlar på 37C. Grafikkortet ligger mellan 50-60.

Så släng in en till 120mm i fronten och en bak så har du garanterat kylning så det räcker i R3:an.

Okej tänkte skaffa http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... i så fall. En i fronten och en i toppen.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om det är midi tower du vill ha så tycker jag att du ska ta Obsidian 650:
http://www.sweclockers.com/recension/13809-corsair-obsidian-6...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Hur ljudkänslig är du? Jag köpte ett FD Arc och det låter inte mycket med de medföljande fläktarna, måste säga att jag är extremt nöjd med den lådan för det priset.

Permalänk

Själv har jag ett R3, är väldigt nöjd. Dock har jag använt alla fläktplatserna, men ska ta bort fläktarna i "taket" tänkte jag. Datorn låter väldigt mycket utan ljuddämpande där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Om det är midi tower du vill ha så tycker jag att du ska ta Obsidian 650:
http://www.sweclockers.com/recension/13809-corsair-obsidian-6...

Jag vill helst inte betala 1500kr för ett chassi ^^ Det finns ju ungefär lika bra för under 1000kr?

Skrivet av LTF:

Hur ljudkänslig är du? Jag köpte ett FD Arc och det låter inte mycket med de medföljande fläktarna, måste säga att jag är extremt nöjd med den lådan för det priset.

Jag är inte så ljud känslig, har ett skit chassi nu och de låter som in i helvete ^^
Har du bara dom medföljande fläktarna i?

Skrivet av r.olofsson:

Själv har jag ett R3, är väldigt nöjd. Dock har jag använt alla fläktplatserna, men ska ta bort fläktarna i "taket" tänkte jag. Datorn låter väldigt mycket utan ljuddämpande där.

Okej, då rekomenderar du att ja sätter fläktar på alla ställen förutom i toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minern:

Jag är inte så ljud känslig, har ett skit chassi nu och de låter som in i helvete ^^
Har du bara dom medföljande fläktarna i?

Ja 4st. Kommer köpa ett gäng Gentle Typhoons senare tror jag, viktigast för mig var dock en bra tyst processorkylare till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTF:

Ja 4st. Kommer köpa ett gäng Gentle Typhoons senare tror jag, viktigast för mig var dock en bra tyst processorkylare till att börja med.

Okej, jag hade tänkt att köpa två stycken Gentle Typhoons 1450rpm fläktar, vad var det för processorkylare du skaffade?

EDIT: Vet du om det är värt att köpa http://www.inet.se/artikel/5321184/fractal-design-dampmatta till Arcen?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Noctua u9b. Dämpmattor har jag ingen aning om dessvärre, men det är bra med plats bakom MoBo plåten så det kanske funkar bra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTF:

Jag köpte en Noctua u9b. Dämpmattor har jag ingen aning om dessvärre, men det är bra med plats bakom MoBo plåten så det kanske funkar bra där

Okej.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dämpmattorna gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minern:

Någon som vet om dämpmattorna gör någon skillnad?

Ja, dom gör vad dom ska.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Ja, dom gör vad dom ska.

Okej.

Tack!

Permalänk

men om du vill ha ett stabilt och billigt chassi så kör på Fractal Design R3. Det är riktigt najs (minus utrymmet bakom moderkortsplåten )

men om du får en slant över nånstans så rekomenderar jag bara 600T White Edition

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Fractal Arc är riktigt nice, är mycke nöjd med mitt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Hahaha, vissa säger att Arc är skit bra och vissa säger att R3 är skit bra.
Jag skulle köpa R3an direkt om man kunde ta bort hårdiskburen som de går på Arcen, men de går ju inte.. och Arcen den har ju mer platser för fläktar och det är ju bra, men Arcen ser så jävla ful ut på bilder ^^ Om R3an skulle vara som Arcen inuti skulle jag ha köpt den direkt!