Nvidia: Kepler dröjer till 2012

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Kogster:

asså när du säger "alla high end kort" så vill jag ju bara peka ut HD6990 och GTX590

som är två 580 eller 6970

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag längtar tillbaka till när mitt 8800GTX var herre på täppan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag längtar tillbaka till när mitt 8800GTX var herre på täppan...

Varför?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Förmodligen för att jag var yngre då, känslan att få hem ett kort som kunde klara det mesta är större än nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta gör inte så mycket eftersom AMD inte kommer släppa sina top kort först ändå, dom kommer samtidigt som Kepler.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Förmodligen för att jag var yngre då, känslan att få hem ett kort som kunde klara det mesta är större än nu

Okej, sådana känslor är härliga!

On Topic: Gör inte mig personlig så mycket om det inte släpps några nya grafikkort detta året, man kan spela de flesta spelen med uppvridna inställningar utan några som helst problem! (Dock inte i extrem upplösning såklart)

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Men vafan! Har sålt min dator i sign, tanken var att skaffa nytt system i början av februari, är borta tills dess, men nu ser det dystert ut... Vill ha nya grejjer, eyefinity el 3D vision, 3x IPS med 1920x1200 och en vattenkyld dator med sli... budget 35-40.000! Tänker inte köpa gamla grejjer, och klarar mig inte utan dator i mer än 2-3 veckor!!!! Får hoppas det finns recensioner ute iaf, måste jämföra Ati vs nvidias nya serier...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

kommer sitta kvar på mitt 460gtx ytterligare 1 år. sen blir det ett kepler kort med vattenkylning i toppen på lådan. ser absolut ingen anledning till att uppgradera något i min burk just nu. och kommer inte göra det om 1 år heller. förutom kanske en ny ssd disk och ett vattenkylt kort som kommer bli vanligare och vanligare.

och som någon sa. jävla konsol portningar. grejerna man har springer ju cirklar runt ett ps3 idag iaf. och blir det inte flera pc exklusiva spel så vettefan om det är värt pengarna att ens byta det man har om 1 år iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skulle inte förvåna mig heller, 6850/6870 var ju först i nuvarande släppet och kom flera månader innan 6950/6970.

Å andra sidan var 68## samma arkitektur som cypress medan 69## var nytt till större del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Men vafan! Har sålt min dator i sign, tanken var att skaffa nytt system i början av februari, är borta tills dess, men nu ser det dystert ut... Vill ha nya grejjer, eyefinity el 3D vision, 3x IPS med 1920x1200 och en vattenkyld dator med sli... budget 35-40.000! Tänker inte köpa gamla grejjer, och klarar mig inte utan dator i mer än 2-3 veckor!!!! Får hoppas det finns recensioner ute iaf, måste jämföra Ati vs nvidias nya serier...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju en ganska rejäl chansning att sälja din nuvarande om du inte klarar dig mer än tre veckor utan dator?

För mig som spelar på laptop spelar det här roll, risken är att det dröjer till sommaren eller längre innan ett vettigt kort letar sig in i en vettig bärbar. Jag hade velat köpa ny under våren senast.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Passar mig utmärkt, förhoppningsvis kommer då Kepler inte långt efter/före Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem

Cirkus ett halvår innan man behöver tänka på grafikkort igen, ganska skönt endå.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hmm varför ska dom låta de taiwanesiska TSMC göra korten om dom nu har haft problem med den nya tekninken? Varför väljer dom inte ett annat tillverkningsföretag som har bra kunskaper om det dom gör?

Som många andra redan påpekat, vilka andra ska dom välja?
Även om TSMC är efter i sin planering mot mindre tillverkningsteknik ligger dom före alla konkurrenter utom Intel.
(typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som många andra redan påpekat, vilka andra ska dom välja?
Även om TSMC är efter i sin planering mot mindre tillverkningsteknik ligger dom före alla konkurrenter utom Intel.
(typ)

Det enda alternativet till TSMC skulle möjligtvis vara GF, men jag antar AMD fortfarande ligger lite högre i prioritet hos dom än rent externa kunder.
Men i takt med AMD's minskande ägarandel i GF (just nu 13% men minskande till 10%) så kommer externa kunder givetvis bli allt mer viktiga för GF.

Dock lite intressant att NVIDIA lämnar ett öppet spelfält för AMD tills nästa år, gissar att man är rädd för att repetera de misstag man gjorde i samband med lanseringen av Fermi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Kogster:

asså när du säger "alla high end kort" så vill jag ju bara peka ut HD6990 och GTX590

Citat:

Skulle nog räkna in 6970/570 och 580 där också faktiskt.

Ok när jag tänkte high end kort tänkte jag som nvidia fanboy endast på GTX580 som kom ut November/Julen 2010 !!

GTX590 är 2st GTX580 iförsig nerbantat, men jag förstår hur du vill se på det ..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ok när jag tänkte high end kort tänkte jag som nvidia fanboy endast på GTX580 som kom ut November/Julen 2010 !!

GTX590 är 2st GTX580 iförsig nerbantat, men jag förstår hur du vill se på det ..

GTX580 är ett är mer eller mindre en serie grafikkort baserade på GF110. GTX590 är mer eller mindre en serie grafikkort baserade på två GF110 inte två GTX580 med sivlertejp imellan. (fruktansvärt vad jag vart besservissig n :/)

känns som Nvidia halkar lite efter i kretseffektivitet om de inte får ut kepler snabbt. + amd har en jäkla ovana att ta fför mycket betalt för sina kretsar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det enda alternativet till TSMC skulle möjligtvis vara GF, men jag antar AMD fortfarande ligger lite högre i prioritet hos dom än rent externa kunder.
Men i takt med AMD's minskande ägarandel i GF (just nu 13% men minskande till 10%) så kommer externa kunder givetvis bli allt mer viktiga för GF.

Ja, det ska bli intressant att se GFs roll framöver.
Även om AMD minskar sin andel i GF allt mer så består väll GF till största delen före-detta AMD-anställda?
Det känns som om GF och AMD ligger varandra väldigt nära.
Hur mycket det bara är min upplevelse och hur mycket sanningen det ligger i det vet jag inte riktigt.
Eller hur det kommer att utvecklas framöver.
Vid nästa krympning efter 28 (22?) så ska det bli väldigt spännande att se var AMD och Nvidia kommer tillverka sina grafikkort.

Ska även bli intressant att se hur den nuvarande 32nm processen utvecklas hos GF med Bulldozer och Llano.

Det är ett väldigt intressant skifte på marknaden vi ser just nu, någonting som vi inte sett sedan K7 kom och Nvidia lanserade den första GPUn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

amd har en jäkla ovana att ta fför mycket betalt för sina kretsar

Brukar inte AMD vara mer prisvärda/prestanda vid lansering?

Permalänk
Medlem

Somsagt jag funderade på att köpa en ny dator när lga 2011 kommer ut. Jag tänkte då ha den näst snabbaste 6 kärniga processorn, 2 st southern Island i crossfire, Corsair 1200 watt nätagg, 16 gb ram etc. Nu har jag dock börjat fundera på om det kanske inte är bättre att vänta tills dem nya konsolerna kommer ut. jag kör ju alla nya spel i 2560x1600 utan problem tex Witcher 2, crysis 2 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Brukar inte AMD vara mer prisvärda/prestanda vid lansering?

Den som slår från underläge pressar priset. HD4870 skulle kunnat kosta 3000kr och fortfarande varit betydligt bättre val än GTX260. Även GTX460 var "för" billigt sett till konkurrensen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Brukar inte AMD vara mer prisvärda/prestanda vid lansering?

jag menar att 570 vs 6970 är 6970 en rätt mycket mindre krets därav billigare att bygga. amd borde utan problem med de senaste två generationerna framför allt 6000 vs 500 kunnat prisdumpa ifrån vad Nvidia klarar med tanke på lägre tillverkningskostnader.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

jag menar att 570 vs 6970 är 6970 en rätt mycket mindre krets därav billigare att bygga. amd borde utan problem med de senaste två generationerna framför allt 6000 vs 500 kunnat prisdumpa ifrån vad Nvidia klarar med tanke på lägre tillverkningskostnader.

Ah, okej.
Det är dock inte så enkelt.
Nvidia har fortfarande större andel av marknaden och större resurser att lägga på utveckling och samarbete med spelföretag.
För att AMD ska kunna komma ikapp behöver dom få in pengar.

Så även om AMD (antagligen) tjänar mer pengar på varje såld krets så har dom inte mer resurser över liksom.

Dessutom har Nvidia ett starkare varumärke och säljer mycket kort även när dom inte är prisvärdast. Så AMDs prisdumpning skulle inte ge en så kraftig försäljningsökning som det borde utan skulle bara innebära att den totala vinsten minskade.

EDIT: Tror jag.

Permalänk
Avstängd

palla nvidia då...snart får alla tillverkare ge sig med förseningar hit o dit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite ironi men vad skall man med nya gfx chip till idag?
Spelen är ju bara hottade versioner av xbox/ps3 versionerna.
Är väll BF3 som står ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Lite ironi men vad skall man med nya gfx chip till idag?
Spelen är ju bara hottade versioner av xbox/ps3 versionerna.
Är väll BF3 som står ut.

28nm kommer förhoppningsvis föra med sig kallare och tystare högpresterande kort det är väl det jag vill ha, palla höra en helikopter i datorn hela tiden.

Samma sak med Intels Ivy Bridge i 22nm där hoppas jag kunna få in en lågvarvande fläkt.

Min uppgraderingsfilosofi är att bara uppgradera vid krympningar av tillverkningstekninken och hoppen som kommer göras snart känns såpass stora att det är värt att vänta för min del.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

28nm kommer förhoppningsvis föra med sig kallare och tystare högpresterande kort det är väl det jag vill ha, palla höra en helikopter i datorn hela tiden.

Samma sak med Intels Ivy Bridge i 22nm där hoppas jag kunna få in en lågvarvande fläkt.

Min uppgraderingsfilosofi är att bara uppgradera vid krympningar av tillverkningstekninken och hoppen som kommer göras snart känns såpass stora att det är värt att vänta för min del.

Tror inte riktigt du förstod vad jag menade med vad jag skrev?
Eller så kanske jag var otydlig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Tror inte riktigt du förstod vad jag menade med vad jag skrev?
Eller så kanske jag var otydlig

Du frågade vad man skulle med ny GPUér till idag?

Mitt svar kallare, tystare , strömsnålare och bättre kort förövrigt så har jag för mig att det kallas utveckling men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||