Hur pass överdrivet är detta nätagget?

Permalänk
Medlem

Hur pass överdrivet är detta nätagget?

Så som rubriken lyder hur pass överdrivet är det här nätagget för setupen nedan?

http://www.inet.se/artikel/6900262/fractal-design-newton-r2-1...

i7 2600k
gtx 570 sli
8gb 1600hz ram
asrock p67 extreme 4
1 ssd
2 lagringsdiskar
6 fläktar

både processorn och grafikkorten kommer bli klockade, kanske inte till några extrema nivåer men vill ha möjlighet att ta det så långt det går framöver. Kommer även addera mer diskar/ram osv framöver allteftersom ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

Ett sånt system drar runt 600W från väggen..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte det är overkill. Själv hade jag iofs gått på ett av högre kvalité men lite mindre effekt.

Köp ett Corsair AX 850w kanske?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Vilket innebär att jag borde ha ett nättagg som är hur kraftfullt=?

ax850 är dyrare och mindre kraftfullt känns ologiskt på något sätt, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softman:

Vilket innebär att jag borde ha ett nättagg som är hur kraftfullt=?

ax850 är dyrare och mindre kraftfullt känns ologiskt på något sätt, men vad vet jag.

Bättre komponeter i det, samt går svalare samt är semipassivt, inbär svalare, tystare och längre livsländ, och över AX850 behöver du inte med dubbla GTX570.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softman:

Vilket innebär att jag borde ha ett nättagg som är hur kraftfullt=?

ax850 är dyrare och mindre kraftfullt känns ologiskt på något sätt, men vad vet jag.

Skillnaden är att det är 80+ GULD certifierat, medans det Fractal Design du länkade till bara är 80+...inget mer. Till en sån pass kraftfull rigg du har satt ihop råder jag dig verkligen inte snåla på nätdelen. Välj helst nån modell med 80+ Silver eller högre. Jag sitter just själv på AX 850 som föreslogs, och det är helt oslagbart på alla punkter. Helt modulärt (dvs. inga som helst överflödiga kablar), det gör att om du anstränger dig kan få till en riktigt fin kabeldragning. Otroligt tyst är det också måste jag säga, måste dock hålla med om det som swec säger i testet förra året då det testades:
Först vid full belastning blir fläkten ett irritationsmoment, men troligen går resten av systemet på högvarv i detta läge.
Hela testet kan du läsa här, kanske du hittar en annan favorit? http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag skulle också satsat på ett 80+ gold, inte nödvändigtvis AX serien även om det är bra på alla punkter så är det för elräkningens skull när det kommer till kraftiga system, har du ett som ligger runt 80% effektivitet och datorn drar 1000watt är det 200watt istället för 100watt som med ett gold som går till spillo, blir värme och elräkningen blir högre.

Enligt Sweclockers test så drar det strax över 550watt men då är grafikkorten oklockade så räkna med 600watt.
Så 750watt kanske 800w minst bör du satsa på speciellt med AX då dom börjar låta en hel del om man går över 70% belastning sen beror det väll på hur pass bra ventilerat det är också.

Permalänk
Medlem

Då återkommer jag med yttligare en fråga efter ha läst testet. AX850 verkar juh onekligen komma upp i rätt höga dB nivåer vid hög belastning. Kommer det här pressa ett sådant agg eller är det coolish? Vill gärna att det ska vara tyst om man ska betala de summorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softman:

Då återkommer jag med yttligare en fråga efter ha läst testet. AX850 verkar juh onekligen komma upp i rätt höga dB nivåer vid hög belastning. Kommer det här pressa ett sådant agg eller är det coolish? Vill gärna att det ska vara tyst om man ska betala de summorna.

Beror på vad du har för chassi, har du ett modernt med bra luftgenomströmning så ska inte ljudnivån bli allt för hög tex om den tar luften direkt utifrån istället för luften direkt inne i lådan tex.

Permalänk

Som majoriteten rekommenderar, AX850 är något en pirat skulle t o m bevara i sin skattkista. 80+ Gold vilket ger dig en lägre strömförbrukning samt en stabil och jämn elfördelning så komponenterna i datorn mår bra.

Permalänk

Är du ute efter att ha ett system som är tyst även under hög belastning, så finns det bättre alternativ än AX850.
NZXT HALE90 850W har lika bra komponenter och verkningsgrad, men har en fläkt som går hela tiden fast inte så fort att den hörs, inte ens vid full belastning.

http://www.inet.se/artikel/6909603/nzxt-hale90-850w

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Ju högre maxeffekt du har på nätagget desto mindre behöver det anstränga sig = mindre fläktljud, satsa på silver eller gold cert också..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Fractal Design 1000W verkar vara ett helt seriöst kvalitets nätagg...

"Garanterat 100% äkta watt"
Vad i helvette är en falsk Watt???

"En, dedikerad 12V-rail på hela 75A"
12 Volt gånger 75 Ampere = 900 Watt.

Permalänk
Medlem

det är juh bara på 12 railen, jämför du med ax850 hade den 70A på 12 railen om jag inte minns fel.

Men kanske kan vara värt det att gå med guld för lägre elräkning. Har juh en tendens att använda datorer rätt mycket.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ixos:

Jag tycker inte Fractal Design 1000W verkar vara ett helt seriöst kvalitets nätagg...

"Garanterat 100% äkta watt"
Vad i helvette är en falsk Watt???

När tillverkaren skriver 1000 W och nätagget brinner vid 800. Finns många sådana nätaggstillverkare.
Se SweC's test av ACE of Sweden's nätagg.

Citat:

"En, dedikerad 12V-rail på hela 75A"
12 Volt gånger 75 Ampere = 900 Watt.

Plus -12V, -5V, +3,3V och +5V-linorna.

Processor, minnen och moderkort brukar dra ca 90W enbart från +5V, och det är oräknat att USB-enheter ofta kör 5V-matade.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Plus -12V, -5V, +3,3V och +5V-linorna.

Processor, minnen och moderkort brukar dra ca 90W enbart från +5V, och det är oräknat att USB-enheter ofta kör 5V-matade.

Jo till alla komponenter levererar den säkert minst 1000W totalt, annat skulle som sagt vara falsk marknadsföring.

Men min poäng var att det är en kvalitetsfråga:
Jämför du med AX1200 så har den 100.4A på 12V = 1205W.
OCZ ZX Series 1000W har 83A = 996W.

Och ang. äkta: Att intyga att ens egen vara är äkta ser fortfarande inte professionellt ut om du frågar mig. Kanske låter mer rimligt på Engelska och inet bara översatt rakt av, men vad vet jag..

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget att backa upp detta med, men förmodligen har ett AX 850W mer effekt att leverera än Fractal Designs 1000W. Vad jag menar är att det är certat för 80+ guld med 850W, men kapacitet för högre effekt finns garanterat, dock med sämre verkningsgrad. Mitt nätagg som jag har i signaturen klarade en bra bit över 700W i ett test hos Silent PC Review (om jag inte minns fel) med belastning från en konstlast. Skulle, återigen utan att kunna backa upp mitt påstående, tro att ett AX 850 kan leverera upp emot 1000W.

Permalänk
Medlem

Vilket tror ni är tystast med ovan nämna setup AX850 eller NZXT HALE90 850W ?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ixos:

Jo till alla komponenter levererar den säkert minst 1000W totalt, annat skulle som sagt vara falsk marknadsföring.

Men min poäng var att det är en kvalitetsfråga:
Jämför du med AX1200 så har den 100.4A på 12V = 1205W.
OCZ ZX Series 1000W har 83A = 996W.

Och ang. äkta: Att intyga att ens egen vara är äkta ser fortfarande inte professionellt ut om du frågar mig. Kanske låter mer rimligt på Engelska och inet bara översatt rakt av, men vad vet jag..

Det är sant, ett AX1200 kan leverera 1200W på +12V. Det kan däremot heller inte leverera mer än 1200W på +3.3, +5, +12, -5 och -12 tillsammans.

Antagligen är det en dålig översättning, ska nog snarare vara "sanna" watt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Softman:

Vilket tror ni är tystast med ovan nämna setup AX850 eller NZXT HALE90 850W ?

Detta diagram visar hur Hale90 750w presterar i varvtal på fläkten mot AX850.
http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/01/Rpm+0001.png?...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Har ett AX850W som driver komponenterna i signaturen utan att ge ifrån sig något ljud överhuvudtaget. Med tanke på att både processor och grafikkortet har en någorlunda hög överklockning är jag mer än nöjd med nätaggets presterande. Jag kan dock inte uttala mig om hur pass mycket högre belastningen blir med två 570 i SLI i jämförelse med ett överklockat 580.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JonnyRocker:

Detta diagram visar hur Hale90 750w presterar i varvtal på fläkten mot AX850.
http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/01/Rpm+0001.png?...

Knepig kurva. De har mätt korrekt men gett kurvan fel form, den ska vara i botten fram till 50%. Efter det varvar den helt korrekt upp, men hur mycket beror på temperaturen också.

Den är förresten helt ljudlös ens med OCCT Burn-In och Prime95 igång på datorn i sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Knepig kurva. De har mätt korrekt men gett kurvan fel form, den ska vara i botten fram till 50%. Efter det varvar den helt korrekt upp, men hur mycket beror på temperaturen också.

Den är förresten helt ljudlös ens med OCCT Burn-In och Prime95 igång på datorn i sig.

Stämmer som du säger om kurvan, hmm knepigt.
Men om man jämför fläkthastigheten på HALE90 aggett mot AX850, så snurrar HALE90 aggets fläkt i 705 rpm. i 100% belastning, men AX850 snurrar i 1195 rpm. redan vid 75% och 1935 rpm. vid 100% belastning.
Det som dom skriver i testet är även att det är HALE90 som är testets tystaste agg.

http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JonnyRocker:

Stämmer som du säger om kurvan, hmm knepigt.
Men om man jämför fläkthastigheten på HALE90 aggett mot AX850, så snurrar HALE90 aggets fläkt i 705 rpm. i 100% belastning, men AX850 snurrar i 1195 rpm. redan vid 75% och 1935 rpm. vid 100% belastning.
Det som dom skriver i testet är även att det är HALE90 som är testets tystaste agg.

http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

Och jag säger tvärt om. AX850 är testets tystaste nätagg eftersom det är det enda som är ljudlöst. Det är ju totalt skit samma om agget snurrar i 1200 eller 705 RPM medan man spelar, processor- och grafikkortsfläktarna kommer att överrösta det ändå, men att den inte snurrar alls vid skrivbordsanvändande är guld.

HALE90 har dessutom den nackdelen att fläkten alltid snurrar vid samma hastighet, den är alltså inte temperaturstyrd, så det blir tyvärr ganska varmt vid belastning.

Sen ska man heller inte glömma att SweC faktiskt inte rekommenderar HALE90 över AX850 heller.

"Om vi nu faktiskt bara fick välja en av de fem modeller som medverkade i detta test skulle det bli Corsairs AX850."
Fördelar:
* Bäst i Test
* Mycket bra spännings/rippel-värden
* Extremt låg ljudnivå vid normalt bruk
* Hög verkningsgrad
* Mycket goda anslutningsmöjligheter
Nackdelar:
* Högljudd vid full belastning

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Om jag kan in och låna tråden lite så skulle jag vilja fråga om jag kan rättfärdiga ett köp av AX 1200 över AX 850, jag köpte en ny burk för omkring 4 månader sedan och jag ångrar bittert att jag inte gick upp i prisklass på nätagget, men men, lev och lär. I vilket fall är jag igång med en större uppgradering och är inställd på att byta upp mig från mitt 80+ bronze till ett modulärt 80+ gold istället och det står mellan AX850 och AX1200. Det ska driva 3 mekaniska HDD, min i7 2600k, två GTX 570 och eventuellt ett vattenkylningssystem med 3x360 radiatorer och upp till två pumpar. Känns som att jag kan klara mig med 850 men köper gärna mer framtidssäkert då det bör hålla ett par burkar till.

Edit: med viss överklockning på CPU och GPU

Permalänk
Antielefant
Skrivet av whiskerer:

Om jag kan in och låna tråden lite så skulle jag vilja fråga om jag kan rättfärdiga ett köp av AX 1200 över AX 850, jag köpte en ny burk för omkring 4 månader sedan och jag ångrar bittert att jag inte gick upp i prisklass på nätagget, men men, lev och lär. I vilket fall är jag igång med en större uppgradering och är inställd på att byta upp mig från mitt 80+ bronze till ett modulärt 80+ gold istället och det står mellan AX850 och AX1200. Det ska driva 3 mekaniska HDD, min i7 2600k, två GTX 570 och eventuellt ett vattenkylningssystem med 3x360 radiatorer och upp till två pumpar. Känns som att jag kan klara mig med 850 men köper gärna mer framtidssäkert då det bör hålla ett par burkar till.

Edit: med viss överklockning på CPU och GPU

Läs min signatur.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Och jag säger tvärt om. AX850 är testets tystaste nätagg eftersom det är det enda som är ljudlöst. Det är ju totalt skit samma om agget snurrar i 1200 eller 705 RPM medan man spelar, processor- och grafikkortsfläktarna kommer att överrösta det ändå, men att den inte snurrar alls vid skrivbordsanvändande är guld.

HALE90 har dessutom den nackdelen att fläkten alltid snurrar vid samma hastighet, den är alltså inte temperaturstyrd, så det blir tyvärr ganska varmt vid belastning.

Sen ska man heller inte glömma att SweC faktiskt inte rekommenderar HALE90 över AX850 heller.

"Om vi nu faktiskt bara fick välja en av de fem modeller som medverkade i detta test skulle det bli Corsairs AX850."
Fördelar:
* Bäst i Test
* Mycket bra spännings/rippel-värden
* Extremt låg ljudnivå vid normalt bruk
* Hög verkningsgrad
* Mycket goda anslutningsmöjligheter
Nackdelar:
* Högljudd vid full belastning

Jag säger inte att AX850 är ett dåligt agg, det vi diskuterade var hur högt vissa agg låter under hög belastning.
Och som det står under nackdelar i testet, Citat: högljud vid full belastning.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Har ett AX850W som driver komponenterna i signaturen utan att ge ifrån sig något ljud överhuvudtaget. Med tanke på att både processor och grafikkortet har en någorlunda hög överklockning är jag mer än nöjd med nätaggets presterande. Jag kan dock inte uttala mig om hur pass mycket högre belastningen blir med två 570 i SLI i jämförelse med ett överklockat 580.

Klart det är tyst, din dator belastar kanske nätagget till 50% om ens det.

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt att skaffa en ny dator inom en snar framtid och läser på om just nätaggregat. Min fråga är då vad skillnaden är mellan en 80+ och en 80+ gold.

Kommer jag märka av skillnaden? Är det värt att lägga på priset för att skaffa en gold istället? Vad är det som egentligen gör att det är bättre med en gold?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Kommer jag märka av skillnaden? Är det värt att lägga på priset för att skaffa en gold istället? Vad är det som egentligen gör att det är bättre med en gold?

Rent Generellt: Tystare, svalare och drar mindre ström. (Allt pga. högre effektivitet).

En investering som betalar tillbaka sig med tiden, speciellt om nätagget kommer användas mycket och länge.