Permalänk
Medlem

AMD eller Intel??

Hej!!!

Undra vilket som är bäst prestanda i Intel Eller AMD?? kan bara lägga 2900kr som max.. vad ska jag ta för nått???

Har svårt att välja..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjMollet:

Hej!!!

Undra vilket som är bäst prestanda i Intel Eller AMD?? kan bara lägga 2900kr som max.. vad ska jag ta för nått???

Har svårt att välja..

Intel kan ju skita ner sig AMD är bäst och klockar bäst. Har hört att intel inte klockar lika högt som AMD kan
själv är jag AMD fanboy välj AMD!..

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

jag är inte inne för att klocka cpu alls..

Permalänk
Medlem

Intel i5 2500K är den mest prisvärda processorn du kan köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Strix Z270H| i7 6700k | 16GB Ballistix 2400Mhz DDR4 | 2 TB Seagate | Samsung Evo 850 250GB | MSI GTX 1080 Seahawk X | EVGA Supernova G3 750W

Permalänk

I nuläget är i5 2500k från intel den mest prisvärda cpu:n, om man inte orkar vänta och se hur dom nya amd cpuerna lämpar sig osv

Permalänk

I5 2500k e skitbra, hade en 1090t innan från amd och 2500k an ger mig en fps ökning i bad company 2 på ca 5-10 fps. Det är måhända inte så mycket men det är tillräckligt + att intel slår amd i flertalet tester.
Och om du skulle välja amd skulle du endå behöva vänta på bulldozer då den generation som finns ute nu är på väg bort.

Välj en intel 2500k då den är prisvärd samt finns ute nu

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Hej!!!

Undra vilket som är bäst prestanda i Intel Eller AMD?? kan bara lägga 2900kr som max.. vad ska jag ta för nått???

Har svårt att välja..

Till ett billigt datorsystem AMD mest prisvärt... För allt annat så dominerar intel just nu... Med ditt maxpris så skulle jag valt en AMD Phenom processor... De är på väg bort från marknaden men är våldsamt billiga för den kraft man får.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag är AMD fan boy men Intel är nog bäst.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Hej!!!

Undra vilket som är bäst prestanda i Intel Eller AMD?? kan bara lägga 2900kr som max.. vad ska jag ta för nått???

Har svårt att välja..

2900kr för en CPU eller för hela datorn ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

mr_sQuinty: allså kan lägga 2900 på hela datan.. inte bara på cpuen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Intel kan ju skita ner sig AMD är bäst och klockar bäst. Har hört att intel inte klockar lika högt som AMD kan
själv är jag AMD fanboy välj AMD!..

Mja med risk för att feeda trollet så kan nog i stort sätt alla konstatera att man kan klocka en Intel k bättre än någon AMD processor som finns ute för tillfället, annat kan det ju bli med BD men det återstår att se.

Dock så är AMD mer prisvärd eftersom att du ändå inte kan utnyttja all prestanda ur en processor ur spelsynvinkel, däremot i tyngre program så är det bättre med en Intel och då ska du ha i7 för HT om nu ditt program har stöd för detta.

Kan jämföras med medel-Svensson som kör en volvo eller liraren som fräser runt med en ferarri.

Kan ni gissa vilket bilmärke som representerar vad

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

mr_sQuinty: allså kan lägga 2900 på hela datan.. inte bara på cpuen.

Då ska du satsa på AMD!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag nog säga spara pengarna och vänta tills du kan lägga ut iaf 4000-5000 så kan du få en hyfsad AMD setup.
För 2900kr får du inte mycket, speciellt inte om du behöver OS osv också.

Skrivet av DeathAdder89:

Intel kan ju skita ner sig AMD är bäst och klockar bäst. Har hört att intel inte klockar lika högt som AMD kan
själv är jag AMD fanboy välj AMD!..

Min 965BE 3,4GHz som klockade 3,7GHz som bäst och min i5 2500k 3,3GHz som klockar 4,7GHz säger nåt helt annat.
Har själv suttit på AMD de senaste 10 åren men just nu är det Intel som är både bäst och mest prisvärt.
Bulldozer kanske ändrar på det i ett par månader tills Ivy Bridge kommer men just nu är det iaf så.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då skulle jag nog säga spara pengarna och vänta tills du kan lägga ut iaf 4000-5000 så kan du få en hyfsad AMD setup.
För 2900kr får du inte mycket, speciellt inte om du behöver OS osv också.

Hmm, undrar om det ens går att plocka ihop en komplett dator för 2,9k om han har ett w7 inräknat på den summan

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

det va en tight budget. Va ska du ha den till?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

har ej win7 i det. vill bara ha minne och cpu och moderkort

Permalänk
Medlem

Här är nog så billigt du kan få om man räknar med w7, skipapr du os dock så kan du nog lägga på ett skapligt grafikkort också. http://www.inet.se/kundvagn/visa/717338/2011-08-09 I vart fall från Inet!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Hmm, undrar om det ens går att plocka ihop en komplett dator för 2,9k om han har ett w7 inräknat på den summan

Är nog riktigt svårt, har för mig man kan köpa windows 7 på pellesoft för 150kr om man är student, låt säga att han är student så har man 2.75k kvar att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

har ej win7 i det. vill bara ha minne och cpu och moderkort

Nyss var det hela datorn nu bara mobo, cpu och minne?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/717348/2011-08-09

Går att lägga i en Bulldozer CPU när de kommer om så önskas.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad ska ingå ? OS/mus/skärm/tgb/o.s.v. eller bara själva "lådan" ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Hej!!!

Undra vilket som är bäst prestanda i Intel Eller AMD?? kan bara lägga 2900kr som max.. vad ska jag ta för nått???

Har svårt att välja..

för 2900 kr får du den bästa processorn idag, 2600K, och en väldigt bra kylare till det.

men vill du ha best bang4thebuck så är det i5 2500 som gäller, och om du vill testa överklockning, 2500K

edit: förstod nu efteråt att du menade att du har 2900 kr att köpa en hel dator med........................... good luck

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

har ej win7 i det. vill bara ha minne och cpu och moderkort

http://www.inet.se/kundvagn/visa/717345/2011-08-09

Där har du bästa spelpaketet med en i5, om du vill använda den till program som använder Hyper-Threading så välj en i7 istället, frakten kan tas bort med Swec rabatten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

ej interserad av att överklocka.

Permalänk

AMD om du nu har 3k att köpa delar för!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

fått lite och kolla på. tack för all hjälp..

Permalänk
Medlem

Köp begangnat, borde gå att deala till sig de bästa sakerna så.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Om du kör på Intel-spåret, så ser det ut så här någonting:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/721396/intel_alternativ

Med AMD blir det något sådant här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/721373/amd_alternativ

För de pengarna skulle jag kört på AMD-spåret. Du får ett bättre moderkort, med stöd för CF/SLI och Bulldozer. Du får dessutom mer minne (och då 1600MHz minne). Enda anledningen att jag väljer 970BE över den billigare 955BE är att du inte verkar intresserad av att överklocka. 955BE är annars samma processor fast med lägre ställd multipel och lägre pris. 955BE har upplåst multipel, vilket gör att det är lätt gjort att ställa den på samma värde (i BIOS) som 970BE har och därmed i princip få en 970BE.

Processorn är tillräckligt bra för att inte flaskhalsa ens hyfsat high-end grafikkortslösningar i CF/SLI.

Edit: DeathAdder89 är ute och cyklar rejält när han säger att AMD alternativet klockar högre, då verkligheten är den komplett motsatta. Men detta är inte något du behöver bry dig om, då du inte verkar ha några planer på överklockning.

Visa signatur

~Pelle~