AMD Radeon HD 7000 på rätt spår för lansering 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra jobbat AMD! Undra hur det går för Nvidia? Har inte hört mycket från dom om deras 28nm generation.

De kör smyglansering GTX500-style

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra jobbat AMD! Undra hur det går för Nvidia? Har inte hört mycket från dom om deras 28nm generation.

Man kan spekulera i huruvida AMD och Nvidia tillverkar på samma teknik. Nvidia 28nm HP HKMG, som då är schemalagd till första kvartalet (sent kvartal?) 2012 och AMD 28nm HPL, som lämpar sig sämre för högpresterande kretsar. Lanserar AMD i September så lär de, igen, få 6 månaders försprång vilket innebär att de kan lansera 28nm HPL nu och sedan 28nm HP HKMG när Kepler dyker upp.

HP = High performance
HLP = Low power

Skillnader i arkitekturer kan göra Nvidias Kepler opassande för HPL medan AMDs Souther Island fungerar. HPL innebär inte att grafikkretsarna inte kommer att dra 200w och prestera rejält, det innebär snarare (om jag fattat det rätt) att frekvenserna inte kan köras skyhögt. Med tanke på att Nvidias shaders är klockade 2x basfrekvens så kan man gissa att det är därför som de passar HPL och går direkt på HP HKMG.

http://www.eetimes.com/electronics-news/4196073/TSMC-splits-2...

Skrivet av IceDread:

En prestanda förbättring på 60-80% vore enormt och helt grymt! Jag är dock högst tveksam till det då jag inte kan komma ihåg om eller när något sådant sedan inträffade.

Skrivet av Klimpen2:

Det hände när AMD gick från 55nm till 40nm med deras 5000-serie. 5870 fick då dubbelt så mycket av allt som 4870/4890. Vad jag vet så slog HD5870 AMDs föregående flaggskepp 4870X2. Samma sak skulle kunna hända nu när de går från 40nm till 28nm som är ett ännu större hopp. Men som jag sa tidigare så tror jag att de kommer att satsa på att minska storleken på dem också.

HD3870 -> HD4870 = flertalet gånger snabbare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

trevligt med nyheter även fast det är helg! ser ut som man får byta ut sitt 5870 i år endå

Håller helt med!

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt med 4 olika mid-highend varianter, kan ju inte bli mer förvirring. Dessutom är XL sämre än Pro denna gång? Tycker det verkar vara ett dåligt försök att få in grafikkortsvarianter som täcker precis varje 100-lapps skillnad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Riktigt tråkigt med 4 olika mid-highend varianter, kan ju inte bli mer förvirring. Dessutom är XL sämre än Pro denna gång? Tycker det verkar vara ett dåligt försök att få in grafikkortsvarianter som täcker precis varje 100-lapps skillnad.

Jag tycker att det är ganska bra som de har de. Skulle de ta bort någon så skulle det ju bli ett stort hål i deras produktföljd där Nvidia(kanske) får övertaget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Riktigt tråkigt med 4 olika mid-highend varianter, kan ju inte bli mer förvirring. Dessutom är XL sämre än Pro denna gång? Tycker det verkar vara ett dåligt försök att få in grafikkortsvarianter som täcker precis varje 100-lapps skillnad.

antar att du drar slutsatsen av att XL blir sämre än Pro eftersom den ligger längre ner i sweclockers lista än Pro, anledningen till att den gör det kan vara för att den är odefinierad.

utöver det minns jag inte riktigt när ett radeon kort bemärktes som XL , och inte heller om det då var bättre än Pro.

edit : efter att ha läst lite verkar det som om X1800XL hade maffigare specs än X1800Pro

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

I 800-serien där XL debuterade hade det kortet 16 piplines dvs. samma som XT och XT PE och Pro hade då bara 12 aktiva.
Problemet med XL var att dom klockade dåligt (iaf mitt msi x800xl 512)

Pro kom med högre frekvenser och tror faktiskt att det var snäppet snabbare än XL utan OC.
Den seriens prisvärdaste kort var väll GTO som oftast gick att låsa upp till XT med liknande frekvenser vilket inte xl klarade av.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kan nog stämma, fast jag måste rätta dig om en sak. EVGA tillverkar inget som har med amd att göra. Men evga har själva sagt till amd att dom vill.
Men amd pertner tillverkar har sagt nej. Fast det kanske du redan vet? Tråkigt att jag inte har någon riktig argument mot dig. Du är den ändå som vill argumentera bra.

Äe. Det där med EVGA och amd hade jag ingen aning om faktiskt ;). Utbudet från grafikkortstillverkare är inte min starka sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det hände när AMD gick från 55nm till 40nm med deras 5000-serie. 5870 fick då dubbelt så mycket av allt som 4870/4890. Vad jag vet så slog HD5870 AMDs föregående flaggskepp 4870X2. Samma sak skulle kunna hända nu när de går från 40nm till 28nm som är ett ännu större hopp. Men som jag sa tidigare så tror jag att de kommer att satsa på att minska storleken på dem också.

Skrivet av Valiumballong:

HD3870 -> HD4870 = flertalet gånger snabbare.

Jag har helt glömt bort de övergångarna, skrämmande. Det finns i så fall med andra ord hopp om en större prestandaökning och det vore ju minst sagt trevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Känner att det är dags för en uppgradering föresten, alla ni amd fans, är amd/ati mer eller mindre krångelfritt nu för tiden? Alltid haft såna problem med atis kort när jag haft dom förr, oftast drivrutiner som strulat. Hade ett 5870 sist.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Känner att det är dags för en uppgradering föresten, alla ni amd fans, är amd/ati mer eller mindre krångelfritt nu för tiden? Alltid haft såna problem med atis kort när jag haft dom förr, oftast drivrutiner som strulat. Hade ett 5870 sist.

Det finns en del intressanta (inte problemskapande, men väldigt skumma) buggar i kontrollpanelen och installationssystemet för CCC men överlag fungerar det utan problem i min erfarenhet.

CrossFire är dock fortfarande ganska skakigt, om det är sämre eller bättre än SLI kan jag inte svara på då jag aldrig personligen kört ett SLI system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

antar att du drar slutsatsen av att XL blir sämre än Pro eftersom den ligger längre ner i sweclockers lista än Pro, anledningen till att den gör det kan vara för att den är odefinierad.

utöver det minns jag inte riktigt när ett radeon kort bemärktes som XL , och inte heller om det då var bättre än Pro.

edit : efter att ha läst lite verkar det som om X1800XL hade maffigare specs än X1800Pro

XL var bättre än Pro, i synnerhet o-klockat. Nu förvirrar de lika mycket och lika dåligt som Nvidia.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag tycker att det är ganska bra som de har de. Skulle de ta bort någon så skulle det ju bli ett stort hål i deras produktföljd där Nvidia(kanske) får övertaget.

Det lyckades inte med 800-serien och kommer inte lyckas nu heller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

XL var bättre än Pro, i synnerhet o-klockat. Nu förvirrar de lika mycket och lika dåligt som Nvidia.

Förvirrar vem? Ingen utom folk som kan sina saker bryr sig om kodnamn för kretsen som sitter i deras oförvirrat döpta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Förvirrar vem? Ingen utom folk som kan sina saker bryr sig om kodnamn för kretsen som sitter i deras oförvirrat döpta grafikkort.

Och vad kommer de heta i butiken? HD7810, HD7830, HD7850 och HD7870? Om det dessutom är så att de är låsta på olika sätt så kommer de visst vara förvirrande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Och vad kommer de heta i butiken? HD7810, HD7830, HD7850 och HD7870? Om det dessutom är så att de är låsta på olika sätt så kommer de visst vara förvirrande.

hur skulle du göra då?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

hur skulle du göra då?

Amd 1,2,3,4,5 osv där 1 är bäst :). du frågade inte mig men kände mig manad

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Amd 1,2,3,4,5 osv där 1 är bäst :). du frågade inte mig men kände mig manad

utmärkt namn schema mina gode man

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

utmärkt namn schema mina gode man

varför krongla till det

ska bli kul att se vad dom presterar, klarar mig på mitt något år till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

hur skulle du göra då?

"krigsklassikern" hoppa över siffror helt random för att förvirra motståndaren :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"krigsklassikern" hoppa över siffror helt random för att förvirra motståndaren :P.

glöm inte att lägga till ett prefix typ som Ti GTX GT ultra mega TX PRO

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem

Hur nice skulle det inte vara om HD 7000 skulle komma ut samtidigt, eller väldigt nära inpå, Bulldozer releasen? Tror det är lite för mycket önsketänkande tyvärr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bästa namnen skulle ju vara 2011 kraftfull, 2011 kraftfullare, 2011 kraftfullast och 2011 kraftfullare än kraftfullast. Då behöver de bara ändra året efter när kortet lanseras. Eller så har de 1,2,3 osv som generationsnamn istället för året

Permalänk
Medlem

Detta är sjukt gött, mitt 5770 har lite svårt att hänga med kan man ju säga, tror ni att en 955BE processor kommer att bottlenecka 7000-serien? Ska uppgradera till jul och hade helst lagt alla pengarna på ett nytt grafikkort istället för att byta ut hela riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Finns ju inte sån stor anledning att släppa ett kort som är väldigt mycket snabbare än vad som redan finns. 99% av alla spel är ju konsol portningar och för det behövs ju inte nått kraftigt kort.

Beror ju på hur man hillar att spela sina spel? Med grafik eller utan

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna bygga en riktigt tyst BF3-rigg lagom till Q3 2012? Tänker mig Ivy Bridge och Southern Islands. 2560*1600 på medium i 80+ fps?